Brugge Veilig en Leefbaar |
1 april 2004 19:44 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jean Suys
als jij in brugge onderstaande interpellatie zou houden in een dossier, heb je meer dan een minuut nodig
trouwens onderstaande tussenkomst heb je voor 90% van tussenkomsten van VB-mandatarissen elders in Vlaanderen
Citaat:
Een aantal raadsleden kregen onlangs via mail een artikel uit "Der Spiegel", met daaraan gekoppeld de vraag:"zou u dat ook doen als het om uw eigen huis ging, in plaats van om de riolen van uw stad" ? Dit artikel gaat over de vele gelijkaardige overeenkomsten die werden afgesloten met Duitse steden, om de gevaren en het immorele aspect van de zaak. Het heeft enige moeite gekost maar omwille van de belangrijkheid geef ik een samenvatting van de inhoud. Af en toe verwijs ik naar het Brugse dossier.
Ongeveer 150 spoormaatschappijen, klinieken, tentoonstellingshallen, waterwerken, verbranding-installaties, congrescentra, afwateringskanalen,… met een gezamenlijke waarde van 36 miljard euro (cijfers Binnenlandse Zaken) werden al overzees geleasd. En dat betreft enkel nog maar de deelstaat Nordrhein- Westfalen. Over gans Duitsland gaat het om vele honderden miljarden euro. Het systeem leg ik niet uit, dit is algemeen bekend. Wel vergelijk ik het een beetje met fameuze Marschallplan na de tweede wereldoorlog. Toen vroeg de Amerikaanse minister van buitenlandse zaken, generaal G. C. Marshall, zijn volk op 5 juni 1947 Europa in de vorm van economische hulp weer op de been te helpen. Nu draait het Amerikaanse volk op voor de slechte economische toestand van de Europese gemeenten, ditmaal niet op vrijwillige basis, maar onder de vorm van gelegaliseerde diefstal.
Terug naar het artikel: Er werden overal ganse scharen gespecialiseerde advocaten, belastingsconsulenten, bankraadgevers, enz… ingeschakeld om het Lease-in, Lease-out principe zò te regelen dat volgens algemeen recht de gemeente huishoudelijk eigenaar blijft, en het uit Amerikaans oogpunt een VS-trust wordt. Het verdrag (overeenkomstbundel), volgens het VS-recht in het Engels, bevat zo maar liefst 1700 bladzijden. De burgemeesters die voor de gelegenheid zowaar met de Concorde naar New York vlogen ter ondertekening konden met moeite iets aanvangen met deze complexe papierberg., wat ook de meereizende advocaten vrijmondig toegaven. Geachte Burgemeester en Schepen van Financiën, met de Concorde zal het niet meer gaan, en Sabena en Sobelair zijn ook al verleden tijd. Ook dat zit echt niet mee…
Ik ga verder: de bedenking werd overal gemaakt dat de diverse gemeenteraden die de verdragen moesten goedkeuren zich in regel moesten baseren op een 35-bladzijden tellende samenvatting van de transactiebeschrijving met de grondslagen van de akkoorden. Het inzicht in het originele verdrag werd hen in de regel onthouden. Dit is “waanzin”, zo klonk het in vele gemeenteraden. Wat zijn de precieze voorwaarden, hoe steekt de trust in elkaar en wie zijn de investeerders blijft een raadsel. Raadsleden die pogingen ondernamen om de volledige dossiers in te kijken mislukten en zegden berustend: “als gemeentepolitiekers staan we machteloos”. Ontegensprekelijk is dat ook zo in Brugge !
Overal in Duitsland groeit het misnoegen (volkstoorn) tegen de zogenaamde Cross Border –zaken waardoor de armlastige gemeenten op korte termijn hun kas willen vullen.. In Beieren (Kulmbach) stopte een volksbesluit het “immorele” plan om het kanaalnet te leasen. In Saarbrücken en Fürth moest de lokale politie tussenkomen bij het massale burgerprotest en werd de flirt met het wereldkapitaal gedwongen beëindigd.
In de Hanzestad Lübeck kwam tot het besluit om uit veiligheidsoverwegingen het ontvangen bedrag voor de ganse looptijd (25 jaar) te bevriezen…, om zekerheid in te bouwen.
In Aken werd maandenlang over de Cross Border Leasing van de afvalverbrandingsinstallatie onderhandeld. De deal mislukte en er moet zo maar liefst 9,5 miljoen euro schadevergoeding worden betaald aan de onderhandelaars. Ook de stad Leipzig heeft alle plannen opgeborgen.
Het wantrouwen tegen deze schijnbaar zekere (veilige) deals is groot. Reeds drie jaar geleden verwittigden de Duitse landelijke rekenhoven tegen het lichtvaardig afsluiten van contracten die kunnen leiden tot aanzienlijke schadeclaims. Met de argumentatie dat er bijzonder weinig onderhandelingsruimte is voor dergelijke constructies. Experten schatten het financieel risico op 4 maal het financiële voordeel !
Een belangrijk negatief aspect in de zaak is het feit dat juridische betwistingen worden beslecht voor Amerikaanse rechtbanken die geen medelijden hebben met deals die dienen om belastingen te ontwijken. Het grootste risico ligt in de Amerikaanse belastingswetgeving. De IRS heeft herhaaldelijk aangekondigd “misbruik door belastingsontduiking” te willen stoppen, er ontbreekt immers een economisch “belang”. Ook de LiLo- zaken (Lease-in, Lease-out) staan sinds 4 jaar op hun zwarte lijst. Vele contracten werden uit voorzorg door de raadgevers lichtjes gewijzigd naar een Lease-to-Service-Contract, en de afschrijvingen werden voor een langere periode bedongen. Niettemin vermoeden specialisten dat het met deze constructies rapper zal gedaan zijn dan de Duits-Amerikaanse financiële truckeerders (trusts) verwachten. Na de schandalen rond de energieleverancier Enron en de telecommunicatiereus Sprint zou het politieke klimaat voor strengere wetten gunstig zijn. Er werden al enkele wetsvoorstellen ingediend en besproken in de senaat, een ervan voorziet in het gevoelig bestraffen van advocatenkantoren en raadgevers die onbetrouwbare, belastingontduikende modellen aanbevelen. Dit is een zware slag tegen de Cross Border constructies.
Er bestaat ook enige bezorgdheid over de mogelijkheid van aanpassing van de wetten met terugwerkende kracht, er zijn geen zekerheden. De deelstaat Beieren wil dergelijke contracten verbieden, omdat volgens de minister van Binnenlandse zaken hij niet wenst dat “bij de bevolking een beeld zou ontstaan dat gemeenten belastingsconstructies opzetten die de grens van de illegaliteit aftasten” Saksen bereidt een gelijkaardig verbod voor. Rechters in Karlsruhe besloten dat de burgemeesters uit de Kreis “tegen zichzelf moeten worden behoed”, de deals mogen niet in de openbaarheid, en de Kreis moet de leasingskosten overnemen.
Tot daar het artikel dat nogal wat ophef heeft gemaakt in Duitsland en waaruit ik een aantal belangrijke zaken heb gefilterd. In de hoop dat dit mijn geachte collega’s in deze raad een nieuw zicht op de zaak zou geven. In Duitsland zullen een aantal steden de opbrengst in een reservefonds onderbrengen om zich in te dekken tegen terugvordering, of wetswijzigingen die hen mogelijks kunnen opzadelen met enorme schadevergoedingen.
Ik zou graag een gelijkaardige maatregel willen voorstellen, gezien de zaak niet meer kan worden terug gedraaid… De Amerikaanse wetgever is immers van plan haar wetgeving drastisch te wijzigen, mogelijks met terugwerkende kracht. Eventueel kan de opbrengst ook intergraal worden gebruikt voor schuldaflossing omdat leningen nu eenmaal duurder zijn dan de opbrengst op rekeningen. Kan het stadsbestuur hier op in gaan ?
Laatste vraag: wat is de laatste stand van zaken in dit dossier, in december werd gezegd dat de zaak omstreeks deze tijd volledig rond zou zijn ? Zijn er wijzigingen op til in de Amerikaanse wetgeving, en zo ja, zullen die impact hebben op ons dossier ?
Antwoord: De bevoegde schepen geeft toe dat er zich problemen stellen omdat het niet duidelijk is wat de Amerikaanse fiscus in petto heeft. Er staan nieuwe wetten op de agenda van de senaat. De investeerders (in Amerika) nemen uit schrik een afwachtende houding aan. De zaak is op dit ogenblik bevroren. Het zou me niet verbazen moest het handeltje niet meer doorgaan…
Wat niet werd gezegd: het schijnt dat enkele burgemeesters van Vlaamse steden naar de VS zijn afgereisd om de documenten te ondertekenen, maar met lege handen zijn teruggekeerd…
Lucien Decoorne
Brugge Veilig en Leefbaar
|
|
Helaba, niets daarvan komt van het Blok, maar uit "Der Spiegel", aangevuld door mijzelf. 8) De heren Vanhecke en Buysse (naast mij) hielden hun klep dicht en hielden zich onledig met het verstoren van mijn tussenkomst... Zoals gewoonlijk! :roll:
|