Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Körperwelten (https://forum.politics.be/showthread.php?t=113648)

ZERO 18 oktober 2008 14:00

Körperwelten

Nu dat er op de radio nogal véél reclame word gemaakt voor Körperwelten leek het mij eens interessant om naar de meningen van de forumers te peilen.

Ik heb het volste respect voor mensen die beslissen om na hun dood hun lichaam te schenken aan de wetenschap, maar bij Körperwelten heb ik toch wel het wrange gevoel dat get showelement overheerst, en dat de wetenschappelijke waarde vrij beperkt tot zelfs onbestaande is.

Scherven A. Mok 18 oktober 2008 14:01

En dat allemaal voor sex.

C2C 18 oktober 2008 14:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ZERO (Bericht 3753843)
Ik heb het volste respect voor mensen die beslissen om na hun dood hun lichaam te schenken aan de wetenschap, maar bij Körperwelten heb ik toch wel het wrange gevoel dat get showelement overheerst, en dat de wetenschappelijke waarde vrij beperkt tot zelfs onbestaande is.

Die show is er voor mij ook te veel aan. Maar ik vind wel dat elk lijk aan de wetenschap geschonken moet worden.

freespirit 18 oktober 2008 17:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ZERO (Bericht 3753843)
Nu dat er op de radio nogal véél reclame word gemaakt voor Körperwelten leek het mij eens interessant om naar de meningen van de forumers te peilen.

Het showelement is wel een manier om deze wetenschap bekend te laten worden bij 'het grote publiek'. Dhr. Von Hagens bereikt 1000 maal meer mensen met zijn 'spectaculaire' shows dan één of andere conventionele professor in zijn ontleedzaal of laboratorium. Met Körperwelten slaagt hij erin moeilijke medisch-wetenschappelijke materie aanschouwelijk te maken en ingang te laten vinden onder de massa. En wat is er gruwelijk aan deze tentoonstelling ? Het zijn ook levensechte menselijke lichamen, net zoals we zelf zijn. Enkel niet levend. Ze kunnen ons echter heel wat leren over de anatomie en bepaalde ziekten (zoals rokerslongen door roken).

Ik ben zeven jaar geleden al gaan kijken en ga nu nog zeker terug. En eventueel schenk ik m'n lichaam ook wel voor zoiets. Beter aan de wetenschap of om het publiek te informeren dan gewoon weg te rotten in een kistje of zomaar opgestookt te worden. Zelfs als je niks nuttig hebt gedaan in je leven, kun je dan nog nuttig worden !!!

kiko 18 oktober 2008 19:00

Na Körperwelten bezichtigd te hebben, kan ik enkel en alleen de conclusie trekken dat het een mooie, serene tentoonstelling is, met respect voor de plastinaten en waar ook veel aandacht is voor het wetenschappelijke element.

De plastinaten worden in interessante posities gezet, zodat bepaalde spieren of andere anatomische eigenschappen benadrukt worden, maar een echt showelement vind ik in de tentoonstelling niet terug.

Dat hoeft ook niet, de tentoonstelling is interessant genoeg op zichzelf.

Groentje-18 18 oktober 2008 21:17

Ik ben ooit geweest in het kader van een schoolreis.
Het beviel me iets meer dan ik had verwacht. Alleen de geur die rond het gebouw (was een voormalig slachthuis...) hing was ondraaglijk ... De 'plakjes' en de foetussen of baby's met misvormingen bevielen met het minst.
Soms was het balanceren op het randje van erover, maar ik denk niet dat dit de intentie was van de oprichter, maar eerder het gevoel van de heu ... gevoelige bezoeker.
Het was interessant om bv organen te zien, spieren, pezen, aders, de gevolgen van roken op je longen, ... Er zijn dus zeker educatieve en wetenschappelijke troeven.

Savatage 18 oktober 2008 21:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 (Bericht 3754826)
Ik ben ooit geweest in het kader van een schoolreis.
Het beviel me iets meer dan ik had verwacht. Alleen de geur die rond het gebouw (was een voormalig slachthuis...) hing was ondraaglijk ... De 'plakjes' en de foetussen of baby's met misvormingen bevielen met het minst.
Soms was het balanceren op het randje van erover, maar ik denk niet dat dit de intentie was van de oprichter, maar eerder het gevoel van de heu ... gevoelige bezoeker.
Het was interessant om bv organen te zien, spieren, pezen, aders, de gevolgen van roken op je longen, ... Er zijn dus zeker educatieve en wetenschappelijke troeven.

LOL, die geur herinner ik me nu ook terug nu ik jouw reactie lees. Ik ben er ongeveer 4 a 5 jaar geleden, en was toen wel onder de indruk van Korperwelten. Die geur gaf het nog een versterkend effect :-)

Thomas- 18 oktober 2008 23:54

Ik ben een paar weken geleden gaan kijken en vond het best wel leerrijk om eens te zien wat er allemaal in je lijf zit, en om de gevolgen van bepaalde ziektes of een ongezonde levensstijl te kunnen bekijken.

Van die geur van het slachthuis in Anderlecht heb ik toen niets van gemerkt :-P

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be