Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Basta!
(Bericht 3761630)
Ik geef men fout toe met de verwarring strafkamp en concentratiekamp maar de discussie ging feitelijk over dat Mathausen een vernietigingskamp was of niet.
|
Ik heb dat flard van die discussie met een half oog gevolgd, en Hellfigger had ondanks de spraakverwarring tussen "concentratiekamp" en "strafkamp", mijns inziens wel gelijk dat het geen "pur sang" vernietigingskamp was, waar Auschwitz dat bijvoorbeeld wel was.
Laat ik trouwens wikipedia zelf eens spreken over de definitie van een vernietigingskamp:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wikipedia
Het verschil tussen een vernietigingskamp en een concentratiekamp is dat gevangenen in een concentratiekamp langere tijd te werk werden gesteld en dat de mogelijkheid bestond dat ze na enige tijd werden vrijgelaten.
|
Bron:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vernietigingskamp
U merkt dat Mauthausen er niet bij staat. De vernietigingskampen waren gewoon slachterijen. Strafkampen en concentratiekampen zijn niet bepaald grappig te noemen en de meesten die er binnen gingen, kwamen er niet meer levend uit of kwamen er uberhaupt nooit meer uit tenzij het kamp wordt afbroken rond hun lichamen. Niks goed te praten aan zo'n kamp. Verre van.
Hellfigger had op dit punt gelijk. Het doel van een vernietigingskamp was het vernietigen. Concentratiekampen en strafkampen hadden tot doel om ongewensten goedkope en uiteraard onmenselijke arbeid te laten verrichten zonder daarbij te kijken op mensenlevens, want het waren toch ongewensten.
Ik moet zeggen dat ik hier een beetje ogen trek. Mits wat termvervaging kreeg Hellfigger hier strafpunten voor iets dat eigenlijk correct was. Net als Mauthausen waren er de Goelags in de USSR waar je je letterlijk dood moest werken en als je sterk genoeg was misschien nog uitkwam,
die Goelags waarover C2C altijd zo verheerlijkend kon over doen en in bijna elk van zijn posts elke oplossing zag in een Goelag voor liberalen, kapitalisten, het hele westen, enz... Diezelfde riep hier trouwens dat de doden onder Stalin het gevolg waren van slecht werkende verwarmingskacheltjes.
Dan vind ik persoonlijk de semantische discussie van Hellfigger veel minder erg want op zijn minst riep Hellfigger nooit op tot het bannen van alles wat hem niet zint naar een meestal dodelijk strafkamp. Uiteindelijk heb ik in die discussie Hellfigger nooit een strafkamp of concentratiekamp of vernietingskamp horen verdedigen.
En weet je waarom C2C een ban kreeg? Persoonlijke aanval tegen Chipie in K&K... let's hear it for the moderation. :cheer:
Citaat:
Maar men mag wel wettelijk gezonde foetussen aborteren, men mag advies geven om gehandicapte of niet-levensvatbare foetussen te aborteren en vervolgens het advies in daden vormen. Maar het op een forum zeggen is opeens verboden wegens racisme.
|
Heeft iemand de discussie gevolgd waarover hellfigger het hier heeft? Indien zo, mag u me altijd een PM sturen met wat hij toen net heeft gezegd. Zijn verdediging is rationeel, maar ik weet niet wat zijn stelling toen was die werd bestraft. De verdediging is goed... nu nog weten wat de dader deed.
Citaat:
Vroeger kon men nog op de snee debateren maar door de huidige bangedrag had ik me beperkt tot one-liners.
Spijtig.
|
Ja. Nu vind ik wel dat je er soms de zweep moet opleggen als moderatie, maar zeker in je eerste zaak deed je niks verkeerd tenzij ik een opmerking verkeerd heb gelezen.
Maar goed, het spijt me dat alweer iemand weg gaat. Binnenkort blijft er alleen nog een geband forumspook over. :lol:
PS: bij dit bericht... Hellfiggers stijl en soms provocerende berichtjes zijn mijn stijl niet. Maar zeker in het eerste geval vind ik het onverdiend.