Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Zorgen over banalisering van Hitler op TV1 (https://forum.politics.be/showthread.php?t=113905)

Gun 23 oktober 2008 16:20

Zorgen over banalisering van Hitler op TV1

Zever gezever, moet de industrie weer op gang getrokken worden?

Citaat:

do 23/10/08 14:27 - De vereniging van Belgische politieke gevangenen en het blad Joods Actueel zijn verbolgen over de uitzending van "Plat préféré" van komende dinsdag. Centrale figuur is dan Adolf Hitler. De VRT nuanceert. "De figuur Hitler wordt duidelijke gekaderd in het programma en Jeroen Meus focust op een culinair verhaal", meldt de persdienst.
Op dinsdag 28 oktober stelt televisiekok Jeroen Meus een van de favoriete gerechten van de Duitse dictator Adolf Hitler voor: forel met botersaus.

Hitler liet uitschijnen dat hij vegetariër was, maar uit historisch onderzoek en oud archiefmateriaal blijkt dat hij dat niet was.

De vereniging van Belgische politiek gevangenen en Joods Actueel uiten vandaag hun ongenoegen over het onderwerp van het tv-programma op Canvas.

"We maken ons vooral zorgen over de banalisering van figuren zoals Hitler. Hem voorstellen als een gewone man, die door het lint zou zijn gegaan is een aanfluiting van de werkelijkheid", zegt Michael Freilich van Joods Actueel.

De VRT nuanceert. "Het is jammer dat er nu al kritiek komt op een programma dat nog moet uitgezonden worden. De figuur Hitler wordt goed gekaderd", meldt de persdienst.

"Jeroen Meus gaat onder meer in op de vermeende vegetarische eetgewoonten van Hitler. Dat is na historisch onderzoek ontkracht. Dat komt ook aan bod in de uitzending."

largo_w 23 oktober 2008 16:26

wat een interessant nieuws zeg...:roll:

Vette Pois(s)on 23 oktober 2008 16:30

Ik eet ook graag forel

Gun 23 oktober 2008 16:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door largo_w (Bericht 3763008)
wat een interessant nieuws zeg...:roll:

Dat jij daar niet van wakker ligt verbaast me al lang niet meer, de wereld zit iets complexer in elkaar dan de speeltuin die jij je er bij voor stelt.;-)

largo_w 23 oktober 2008 16:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gun (Bericht 3763033)
Dat jij daar niet van wakker ligt verbaast me al lang niet meer, de wereld zit iets complexer in elkaar dan de speeltuin die jij je er bij voor stelt.;-)

Natuurlijk natuurlijk...veeeeeel complexer. terug naar die opmerking; wat een interessant nieuws zeg :roll:...

Mr. Orange 23 oktober 2008 16:37

Ik zie daar eerlijk gezegd geen graten (haha) in... Zou ik dat moeten? Jeroen Meus is toch geen antisemiet...

largo_w 23 oktober 2008 16:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mr. Orange (Bericht 3763047)
Ik zie daar eerlijk gezegd geen graten (haha) in... Zou ik dat moeten? Jeroen Meus is toch geen antisemiet...

Onze Gun wel een beetje al verwoord hij het nooit zo...

Gun 23 oktober 2008 16:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door largo_w (Bericht 3763060)

Je hebt het al weer heel goed begrepen beste Largo winch, mijn felicitaties!
:rofl:

PollyCorrect 23 oktober 2008 16:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door largo_w (Bericht 3763060)

Héééééééééééééééééé!

largo_w 23 oktober 2008 16:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gun (Bericht 3763078)
Je hebt het al weer heel goed begrepen beste Largo winch, mijn felicitaties!
:rofl:

winch? Nogmaals dat is een tekenfiguur :-o
Maar ik neem aan dat je mij bedoeld; er zijn zoveel dingen die een mens niet snapt hé...

largo_w 23 oktober 2008 16:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PollyCorrect (Bericht 3763081)
Héééééééééééééééééé!

o...hé �* mama hi héééé o...hé a mama hi èèè oh.

Ta'azir 23 oktober 2008 17:12

de VRT heeft de taak om het geld van de belastingbetaler op een vakkundige manier te verkwanselen aan "kook-programmaatjes" allerhande en het zootje ongeregeld die j�*�*�*�*�*�*�*�*ren na datum nog financieel voordeel proberen te halen uit WOII springen natuurlijk al op de kar nog voor de kar daar is....

k'weet best wel dat er in de kampen afschuwelijk en gruwelijke dingen gebeurd zijn........ maar men spreekt nooit over al die anderen die er het leven gelaten hebben.... zowel aan het front als in de kampen....

hoevéél moslimbroeders hebben het leven niet gelaten tijdens WOII ???
daar hoort men nooit een woord over.....
waren zij misschien MINDER slachtoffer ????:cry::cry:

Chipie 23 oktober 2008 17:21

Gun heeft wel gelijk... ;-)

Distel 23 oktober 2008 18:31

Allee, was het nog eens tijd om oorlogsslachtoffertje te spelen?

Den Ardennees 23 oktober 2008 20:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gun (Bericht 3763002)
Zever gezever, moet de industrie weer op gang getrokken worden?

mja, ik vind het toch ook op het randje hoor, wat zal het volgende zijn. Een programma over het favoriete standje van de Führer, of: "het beste uit de grammofoonplatencollectie van Adolf Hitler"

Blaft 23 oktober 2008 20:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees (Bericht 3763424)
mja, ik vind het toch ook op het randje hoor, wat zal het volgende zijn. Een programma over het favoriete standje van de Führer, of: "wat stond er in de grammofoonplatencollectie van Adolf Hitler?"

Die man had waarschijnlijk ook goede kanten, wie zal het zeggen. Hitler een topatleet in bed, dat is eens wat anders dan altijd die slechte kant te benadrukken. :twisted:

lomeanor 23 oktober 2008 21:10

Ongelooflijk waar sommigen zich mee bezig houden...

De VRT wilde wrs wat controverse creëren om met hun programma in de belangstelling te komen. En natuurlijk springen de poco-soldaatjes weer op die kar. VRT zal blij zijn.

Diederik v.d Elzas 23 oktober 2008 21:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pontifex Maximus (Bericht 3763434)
Die man had waarschijnlijk ook goede kanten, wie zal het zeggen. Hitler een topatleet in bed, dat is eens wat anders dan altijd die slechte kant te benadrukken. :twisted:

"Eva, ja du geile Sau, da hast du den Führer wunderbar geblasen! Jetzt werde ich meine Panzerfaust mal in deinem Bunker ausprobieren!! Danach kannst du meinen braunen Soldat ablutschen! Sieg heil!" :hitler:

Op "histories" vertelde een huismeid dat de lakens van Hitler op de Berghof altijd onberispelijk proper waren, dus...

Travis66 24 oktober 2008 07:13

zoals ik het zie maken ze zich absoluut geen zorgen over de banalisering van Hitler. Ze maken zich enorm veel zorgen over het niet demoniseren van Hitler.
Persoonlijk vind ik demoniseren even erg (misschien wel erger) als banaliseren.
Banaliseren (het was ook maar een gewoon mens) geeft de boodschap dat gewone mensen ook tot monsterlijkheden in staat zijn.
Demoniseren is erger, omdat de boodschap dan is "zolang hij geen bokkepoten heeft zal het wel zo erg niet zijn"
De kritikasters van de VRT bereiken dus exact het tegenovergestelde van wat ze willen bereiken :) Funny.

Distel 24 oktober 2008 07:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 (Bericht 3763785)
zoals ik het zie maken ze zich absoluut geen zorgen over de banalisering van Hitler. Ze maken zich enorm veel zorgen over het niet demoniseren van Hitler.
Persoonlijk vind ik demoniseren even erg (misschien wel erger) als banaliseren.
Banaliseren (het was ook maar een gewoon mens) geeft de boodschap dat gewone mensen ook tot monsterlijkheden in staat zijn.
Demoniseren is erger, omdat de boodschap dan is "zolang hij geen bokkepoten heeft zal het wel zo erg niet zijn"
De kritikasters van de VRT bereiken dus exact het tegenovergestelde van wat ze willen bereiken :) Funny.

Inderdaad. En niet alleen dat. Het eeuwige opgestoken vingertje met voorspellingen over wat er allemaal kan gebeuren als... begint volgens mij steeds minder mensen te sensibiliseren en steeds meer mensen de strot uit te komen. Hitler was een monster, zoveel is duidelijk. Maar het eeuwige gezaag van filosoof- en piano-types (en vooral hun zogezegd beschermende wurggreep op de maatschappij) werkt intussen juist banaliserend en irriterend.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be