Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Loonkost (https://forum.politics.be/showthread.php?t=114008)

KarelSchotsman 25 oktober 2008 17:39

Loonkost

Ik hoorde onlangs volgende interessante vraag:

Hoe kun je de loonkost automatisch drukken, in geval van moeilijkere economische tijden of omstandigheden?

Bestaan er m.a.w. systemen die ervoor zorgen dat als men in een moeilijke economische tijd zit, de loonkost automatisch wordt gedrukt?

Na enig denken bleef me het antwoord schuldig... Misschien enkele kritische vragen of misschien zelfs het antwoord?

Groeten
K

skaldis 25 oktober 2008 17:48

De loonkost wordt gedrukt door massale ontslagen.

dominatrix 25 oktober 2008 18:31

Of door effectief in het fiscale te werk te gaan: Snoeien per direct in wat de staat van de lonen overneemt. Dan moet je natuurlijk wel via een andere hefbom je schatkist vullen. Ik prefeer persoonlijk een andere manier dan via de lonen, kwestie van werk en werkgelegenheid aan te moedigen.

ministe van agitatie 25 oktober 2008 18:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door skaldis (Bericht 3766639)
De loonkost wordt gedrukt door massale ontslagen.

Of
- een grotere flexibiliteit en een daaraan gekoppelde verhoogde productiviteit.
- arbeidsduurverlenging aan hetzelfde loon
- reorganisatie waarbij hetzelfde werk door minder werknemers wordt verricht
- herstructurering waardoor het bedrijf in een ander paritair comité valt (zie Carrefour)

KarelSchotsman 25 oktober 2008 19:17

Dat zijn idd al interessante punten wat jullie aanhalen.

Zou bijvoorbeeld het ook mogelijk zijn om:

Bij een bepaalde koers van bijvoorbeeld de Bel20, een soort van beding 'geactiveerd' wordt dat zegt: inleveren van voordelen? Maar als achteraf de koers zich terug stabiliseert, de werknemer de voordelen krijgt + een extra voordeel?

Yves38 25 oktober 2008 22:26

Denk je aan die voorwaarden nog ooit goed personeel aan te kunnen trekken ?

Rr00ttt 26 oktober 2008 02:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door KarelSchotsman (Bericht 3766828)
Dat zijn idd al interessante punten wat jullie aanhalen.

Zou bijvoorbeeld het ook mogelijk zijn om:

Bij een bepaalde koers van bijvoorbeeld de Bel20, een soort van beding 'geactiveerd' wordt dat zegt: inleveren van voordelen? Maar als achteraf de koers zich terug stabiliseert, de werknemer de voordelen krijgt + een extra voordeel?

Dat zou geen goed idee zijn. Verklaar eens aan een werknemer uit een niet Bel 20 bedrijf waarom zijn/haar loon moet zakken wanneer de BEL-20 zakt. Of aan een niet BEL-20 bedrijf dat net overleeft waar zij die magische bonus vandaan moeten halen als het goed gaat met de BEL-20.

Koppelen aan iets anders dan de winst van het eigen bedrijf lijkt me niet realistisch. En bij veel bedrijven is dat al voor een stuk zo, een stuk van de verloning wordt onder de vorm van 'bonussen' gegeven wat een bedrijf de mogelijkheid geeft om de tering al een stuk naar de nering te zetten.

Maar je kan daar niet eindeloos ver ingaan, want dan krijg je het effect dat een slecht presterend bedrijf geen goede mensen meer kan aantrekken / behouden en dus geen schijn van kans meer heeft.

brother paul 26 oktober 2008 09:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door KarelSchotsman (Bericht 3766624)

Hoe kun je de loonkost automatisch drukken, in geval van moeilijkere economische tijden of omstandigheden?

Bestaan er m.a.w. systemen die ervoor zorgen dat als men in een moeilijke economische tijd zit, de loonkost automatisch wordt gedrukt?

Na enig denken bleef me het antwoord schuldig... Misschien enkele kritische vragen of misschien zelfs het antwoord?

Groeten
K

je kunt iedereen als zelfstandige doen werken (vakbonden zullen wel lullen, maar daar blijft het bij)

en je kunt ook iedereen zijn loon bvb 5000euro verminderen en een bedrijfswagen geven (netto kost dat loon dus goedkoper;..) uiteraard gaat dat niet op voor mensen aan het minimumloon.. ze zouden dus het minimumloon bvb een 5000-10000euro wagen moeten laten leasen en dit in mindering van dat loon, dan zou dit netto goedkoper uitkomen en zou de werknemer netto meer overhouden..

of je kunt iedereen onbetaalde overuren doen kloppen, wat misschien dan weer volgens sommige weer niet zou kunnen maar als het personeel goed gemotiveerd is doen ze dat wel. Vooral met de nieuwe regel van bonussen kun je dus een en ander relatief minder belast realiseren

Dan kun je ook maximaal maaltijdcheques, en al die bizarre systemen gaan exploiteren. Daar betaal je dus ook netto minder op

Als je beursgenoteerd bent, kun je nog zitten spelen met opties... Dan krijgt iedereen zijn bonus van de beurs (ideaal moment om te starten vind ik toch)

Nr.10 26 oktober 2008 09:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door KarelSchotsman (Bericht 3766624)

Groeten
K

Voor "tax cuts" moet je in Amerika zijn.
Het zijn snoepjes voor kinderen.

Yves38 26 oktober 2008 15:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 3767771)
je kunt iedereen als zelfstandige doen werken (vakbonden zullen wel lullen, maar daar blijft het bij)

en je kunt ook iedereen zijn loon bvb 5000euro verminderen en een bedrijfswagen geven (netto kost dat loon dus goedkoper;..) uiteraard gaat dat niet op voor mensen aan het minimumloon.. ze zouden dus het minimumloon bvb een 5000-10000euro wagen moeten laten leasen en dit in mindering van dat loon, dan zou dit netto goedkoper uitkomen en zou de werknemer netto meer overhouden..

of je kunt iedereen onbetaalde overuren doen kloppen, wat misschien dan weer volgens sommige weer niet zou kunnen maar als het personeel goed gemotiveerd is doen ze dat wel. Vooral met de nieuwe regel van bonussen kun je dus een en ander relatief minder belast realiseren

Dan kun je ook maximaal maaltijdcheques, en al die bizarre systemen gaan exploiteren. Daar betaal je dus ook netto minder op

Als je beursgenoteerd bent, kun je nog zitten spelen met opties... Dan krijgt iedereen zijn bonus van de beurs (ideaal moment om te starten vind ik toch)

Je kan ook van iedereen een slaaf maken zoals in de tijd van de Romeinen en voor niets laten werken. Reken mij dan wel niet bij uw werknemers want voor niets kan ik nog altijd gaan werken en dan ga ik nog liever groenten verbouwen in mijne hof.

KarelSchotsman 27 oktober 2008 17:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Yves38 (Bericht 3768381)
Je kan ook van iedereen een slaaf maken zoals in de tijd van de Romeinen en voor niets laten werken. Reken mij dan wel niet bij uw werknemers want voor niets kan ik nog altijd gaan werken en dan ga ik nog liever groenten verbouwen in mijne hof.

Kom kom, enig sarcasme kan maar het zo karikaturaal voorstellen hoeft niet. Weet jij dan een goede oplossing op de vraagstelling?

Mvg
Karel

brother paul 27 oktober 2008 17:55

persoonlijk vind ik dat de regering bvb de werkweek weer met 10% zou moeten verlengen.
toelaten dat het PWA systeem voor 10% uitbreidt tot 'strategische core-bedrijven'

KarelSchotsman 27 oktober 2008 18:02

Dat zou idd een goede oplossing zijn, maar dan krijg je waarschijnlijk weer het probleem 'de vrije tijd'... quality time doorbrengen met kinderen etc etc... ontstressen enzovoort.... Mss verlenging van de werkweek voor diegene die het willen...

Betreffende de vraagstelling: let op het automatische aspect. Dus wat zijn volgens jullie oplossingen om de loonkost AUTOMATISCH te drukken tijdens moeilijke economische omstandigheden. Bij recessie, schakelt men een systeem in dat de loonkost drukt...

Mvg
Karel

pibo® 27 oktober 2008 18:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door KarelSchotsman (Bericht 3770956)
Dat zou idd een goede oplossing zijn, maar dan krijg je waarschijnlijk weer het probleem 'de vrije tijd'... quality time doorbrengen met kinderen etc etc... ontstressen enzovoort.... Mss verlenging van de werkweek voor diegene die het willen...

Betreffende de vraagstelling: let op het automatische aspect. Dus wat zijn volgens jullie oplossingen om de loonkost AUTOMATISCH te drukken tijdens moeilijke economische omstandigheden. Bij recessie, schakelt men een systeem in dat de loonkost drukt...

Mvg
Karel

10% langer werken = gelijk aan 10 % meer inkomen voor de arbeider hoop ik dan toch ?

Chipie 27 oktober 2008 18:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pibo® (Bericht 3770965)
10% langer werken = gelijk aan 10 % meer inkomen voor de arbeider hoop ik dan toch ?

Tot 40-45 u/week zonder loonsverhoging... :-D

Dit verlaagt de loonkosten en behoudt de koopkracht... :thumbsup:;-)

Mambo 27 oktober 2008 18:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door KarelSchotsman (Bericht 3770956)

Mvg
Karel

De loonlast verlagen zou een oplossing zijn.

Maar dat wilde men niet horen waarschijnlijk.

(20 miljard aan de banken geven is beter)

Yves38 27 oktober 2008 18:49

Key van het probleem is volgens mij inflatie en overheidsschuld en het is dan ook daar dat de oplossing gezocht moet worden en niet bij degene die van hun arbeid moeten leven (zowel ondernemers als loontrekkenden wat dat betreft)

Groeten

forzaflandria 28 oktober 2008 02:18

In Belgie is het grootste probleem niet de loonkost, maar de loonlast, het geld van de werkgever en de werknemer waar de overheid mee wegloopt.

brother paul 28 oktober 2008 21:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pibo® (Bericht 3770965)

Neem nu een soort clicket systeem op het loonindexatie...

stel je hebt een indexatiesprong van 5% te maken dan doe je iedereen
5% langer werken, 5% meer netto loon, en een taxcut van de overheid op het meer gepresteerde, dus de overheid verdient er geen lap meer aan.

netto resultaat:
- economie heeft de marginale meer-arbeid aan halve prijs of ziet zijn arbeidskosten met 2.5% stijgen voor 5% meer output.. De loonkost gaat minder mee met de index

- Arbeider verdient netto 5% meer, is dus tevreden heeft zijn volle indexatiesprong. hij heeft wel 5% minder vrije tijd, maar als het slecht gaat is het logisch dat je een tandwieltje bijsteekt

- Overheid verdient geen klak meer, maar verdient indirect, via indirecte belastingen...

- De overheidsbedienden vallen dan volledig buiten dat systeem... krijgen dus geen indexatie desgevallens en zo saneert de overheid ten voordele van het bedrijfsleven?

KarelSchotsman 22 november 2008 17:12

Zou het mogelijk zijn om in een individuele arbeidsovereenkomst of CAO één van volgende clausules op te nemen:

Waarom wel/waarom niet?

a) indien de winst van het bedrijf zakt met 10% verbindt de werkgever zich er enkel toe om de minimumlonen (gewaarborgd in de sectorale CAO) te betalen;
b) indien het BNP van België daalt met x% dan dienen de extra-legale vakantiedagen niet meer te worden toegekend;
c) indien het marktaandeel van de NV Global Bank met 3% daalt, dalen ook de maandlonen met 3%

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be