Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jeronimo
(Bericht 3776238)
Indien ze het kind toch nog willen houden hoewel het niet gepland was mag dat uiteraard ook, maar indien ze het kind nadat het verwekt is nog steeds niet willen moeten ze het maar laten adopteren.
|
Ok. :)
Ik had in het achterhoofd meer het soort gevallen die eigenlijk - om het "netjes en genuanceerd" uit te drukken (waar ik niet meer toe in staat ben de laatste tijd) :oops: - zelfs de moeite niet doen om andere en meestal vrees ik ook betere oplossingen te zoeken voor hun kind...
Als je wat mensen kent die werkzaam zijn in de sociale sector, of erger: via via wat 'randgevallen', hoor je echt schrijnende situaties. Mensen die onbeschermde seksuele contacten hebben, een vrouw die dan zwanger is maar niet weet van wie, het kind houdt en het kind dan een leven staat te wachten van de ene naar de andere instelling omdat het steeds wordt weggehaald wegens mishandeling of verwaarlozing... Dat scenario herhaalt zich een aantal keren ...
Daarmee wil ik geen staalhard en kil oordeel vellen over die moeders. Natuurlijk is het niet gemakkelijk om een kind groot te brengen, zeker niet als de omstandigheden iet ideaal zijn (alleen, vaak arm, jong, werkloos(?), geen diploma, ongunstige woon- en familiale omstandigheden,...).
Dat zijn dingen die voorkomen. Er zijn zelfs nog veel meer schrijnende gevallen te bedenken, maar gelukkig ook veel minder schrijnende.
Het is omdat ik zo enkele situaties "ken" dat ik door verontwaardiging toen ik de vreselijke verhalen over die kinderen hoorde ook al gekomen ben tot uitspraken als "is een moederschapstest geen beter idee?" of overmand door emoties misschien zelfs "is verplichte sterilisatie een optie?". :oops:
(Naar het schijnt gebeurt die verplichte sterilisatie in de praktijk soms wel 'onder de tafel door' omdat men zich min of meer gedwongen ziet na kind nummer zeven dat zwaar toegetakeld elders moest worden ondergebracht...)
Langs de andere kant heb je mensen die dolgraag een kind willen, maar bv onvruchtbaar zijn, alleenstaand, holebi of wat dan ook en daardoor geen kind kunnen krijgen maar dit hoogstwaarschijnlijk toch met de beste zorgen zullen proberen te omringen en er heel veel kans is dat ze hier pakken beter in zullen slagen itt de gevallen die ik hierboven noemde... deze mensen worden uitgebreid getest en dan soms 'afgekeurd', terwijl anderen die zelfs niet geïnteresseerd zijn in kinderen er wel regelmatig per ongeluk maken en dit dan houden.
Daarom vind ik dat dit debat wel mag plaatsvinden.
Citaat:
En anticonceptiemiddelen zijn natuurlijk geen kindermoord, aangezien het kind nog niet verwekt is op dat moment. :-P Van de morning-after pil ben ik eigenlijk niet zeker... Heeft de bevruchting dan al plaatsgevonden of "haalt die de spermacel in"?
|
Dat klopt. :)
De morning-afterpil wordt genomen als de kans op een bevruchting bestaat. Als ze haar werk moet doen, is er al een bevruchting plaatsgevonden. En ja, ik vind ook dat als je veiligheidshalve het leven maar beter kan definieren van zodra de bevruchting is plaatsgevonden, want dan heeft die cel alle mogelijkheden in zich om een individu te worden. In die zin kan het innemen van die pil wel moord zijn. (Maar het kan ook zijn dat je niet bevrucht bent.)