Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Belgen gaan Amerikaanse verkiezingen controleren. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=114197)

renaat6 30 oktober 2008 21:24

Belgen gaan Amerikaanse verkiezingen controleren.

Twee Belgische senatoren en drie kamerleden worden door de OVSE (Organisatie voor Veiligheid en Samenwerking in Europa) op een snoepreisje naar de Verenigde Staten getrakteerd. Vl.Pro-senator Geert Lambert en de kamerleden François-Xavier de Donnea (MR) en Guy Coëme (PS) gaan naar New Mexico, en CD&V-senator Elke Tindemans naar Colorado en Open Vld-kamerlid Bart Tommelein naar Ohio. Tussen de recepties, ontvangstdiners en uitstapjes door, dienen zij daar op 4 november in naam van OVSE op te treden als 'verkiezingswaarnemers'.
Wie dacht dat Europa zich alleen maar bezighield met verkiezingen in Afrikaanse bananenrepublieken of Oost-Europese mafia-staten, heeft het dus mis. Wij zien er dus blijkbaar ook op toe of de voornaamste wereldleider (de onze?) op democratische wijze wordt gekozen.
Als Amerikaan zou ik toch enig bezwaar hebben, dat Belgen in mijn land als 'democratisch' controleur optreden. Vooral dan omdat het gaat over vertegenwoordigers van een land waar de bevolking zelf geen inspraak heeft over wie zijn staatshoofd en ministers zijn, en waar het merendeel (bij federale verkiezingen) maar voor de helft van het aantal politieke partijen kan stemmen.
Democratie is niet meer wat het was; tenminste, als het ooit geweest is wat het moest zijn...

Txiki 30 oktober 2008 21:27

En maar doen alsof ze belangrijk zijn he

fcal 30 oktober 2008 23:49

Op kosten van de belastingbetaler.

Inderdaad een super-de-luxe snoepreisje voor onze particratische tafelspringers. Wat een pech, dat Geert zich aan een streng dieet zal moeten houden.

Chipie 31 oktober 2008 11:02

In Rusland en China zijn die ook altijd van harte welkom... :-D

Jedd 31 oktober 2008 11:15

Wat de topicstarter er 'vergeet' bij te vermelden is dat dergelijke controles zijn, en dat ook bijvoorbeeld onze eigen verkiezingen ook door buitenlandse warnemers gecontroleerd worden.

renaat6 31 oktober 2008 15:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jedd (Bericht 3777532)
Wat de topicstarter er 'vergeet' bij te vermelden is dat dergelijke controles zijn, en dat ook bijvoorbeeld onze eigen verkiezingen ook door buitenlandse waarnemers gecontroleerd worden.

Juist! en wat? wijzigt dat iets inhoudelijk op mijn stelling? Het gaat mij niet om het feit dat stembusgangen gecontroleerd worden maar om de opportuniteit ervan. In landen zoals bij ons en de VS is een dergelijke controle van buitenlandse waarnemers totaal zinloos. Die controle wordt (zelfs veel beter) sowieso uitgevoerd door vertegenwoordigers van de onderscheiden deelnemende politieke partijen, om nog maar te zwijgen van de 'sociale' controle door het feit dat de bijzitters en tellers zelf aanhangers van verschillende partijen zijn.

D'ARTOIS 31 oktober 2008 15:42

En hoe denkende ze de flipperkasten in de stembuslokalen aldaar te gaan controleren? Gaan ze mee flipperen? Of gaan ze buiten staan en papiertjes controleren.

Jedd 31 oktober 2008 15:44

Gelet op de problemen bij de vorige discussie en de insinuaties dat er op zijn minst onregelmatigheden zijn gebeurd, lijkt externe controle me echt zo gek niet.

D'ARTOIS 31 oktober 2008 15:48

Hoe wil je die doorvoeren? dat je gelijk hebt is wel duidelijk, dat weten we intussen allemaal wel maar tegen Amerikaans gefoefel begin je niets. Maarf met lunches van 12 tot 3 zal het allemaal wel loslopen.

Wimpeus 31 oktober 2008 15:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jedd (Bericht 3778059)
Gelet op de problemen bij de vorige discussie en de insinuaties dat er op zijn minst onregelmatigheden zijn gebeurd, lijkt externe controle me echt zo gek niet.

Meer zelfs, gelet op de huidige insinuaties aangaande snoepreisjes, stel ik zelfs voor om nog een extra team van 10 Belgische politici (keuze genoeg) mee te sturen om te controleren of de 5 Belgische controleurs hun controles wel naar behoren uitvoeren.
Alleen wanneer er verkiezingen worden gehouden in een minder aantrekkelijk Afrikaans land, lijkt het mij eerder aangewezen om gewone ambtenaren te sturen want uit ervaring weten we toch allemaal dat verkiezingen aldaar steeds zonder problemen verlopen zodat er geen zwaarwichtige Belgische politieke delegatie vereist is.

Johan Bollen 31 oktober 2008 17:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS (Bericht 3778046)
En hoe denkende ze de flipperkasten in de stembuslokalen aldaar te gaan controleren? Gaan ze mee flipperen? Of gaan ze buiten staan en papiertjes controleren.

Ik heb ooit eens de kans gehad een commisie van Belgische parlementairen op bezoek te krijgen tijdens een verkiezing in een Latijns Amerikaans land. Toen ik naar hun conclusies vroeg was het eerste wat ze opmerkten (en veel verder kwamen ze niet) 'de stemhokjes zijn te laag', en dat terwijl er duidelijke tekenen van fraude waren voor iedereen zichtbaar die een beetje de situatie ter plaatse kende. Snoepreisjes waren dat inderdaad. Die mensen waren totaal niet capabel om te oordelen over die verkiezignen.

Félicien Bwanatongo 31 oktober 2008 17:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 3776958)
En maar doen alsof ze belangrijk zijn he

Die verkiezingen zijn inderdaad onbelangrijk, goed dat u dit aanhaalt. Of het nu Obama dan wel McCain is, uiteindelijk verandert er geen zak in dat ontwikkelingsland.

D'ARTOIS 31 oktober 2008 17:10

Waarvan akte.

longhorn 31 oktober 2008 17:46

Die Elke Tindemans(dochter van de Leo?) heeft wel het meest chance van de 5. De skipistes zijn al open in Colorado.

D'ARTOIS 31 oktober 2008 21:20

Da's dus een heel goed motief......

Jan van den Berghe 1 november 2008 10:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jedd (Bericht 3777532)
Wat de topicstarter er 'vergeet' bij te vermelden is dat dergelijke controles zijn, en dat ook bijvoorbeeld onze eigen verkiezingen ook door buitenlandse warnemers gecontroleerd worden.

Mag ik u dan vragen door welke buitenlandse waarnemers de afgelopen twee verkiezingen in België werden gecontroleerd?

Savatage 1 november 2008 10:17

Het idee alleen al ...

Pølle 1 november 2008 20:46

http://www.9lives.be/forum/politiek-...ntroleren.html
http://forums.zita.be/showthread.php?p=2117185
http://forum.politics.be/showthread.php?t=114197

Ge bent het dit keer nog op het forum van Humo vergeten te plaatsen, Renaat. Zorg ervoor dat dit niet opnieuw gebeurt!

forzaflandria 2 november 2008 09:23

Mag Michel Daerden niet mee om de Budweiser te proeven? Da's toch een Belgisch merk nu?

Jedd 2 november 2008 11:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 3779092)
Mag ik u dan vragen door welke buitenlandse waarnemers de afgelopen twee verkiezingen in België werden gecontroleerd?

als ik me niet vergis de OVSE

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be