Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   De winkelwaanzin van Antwerpen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=114211)

Den Duisteren Duikboot 31 oktober 2008 14:30

De winkelwaanzin van Antwerpen

Er wordt in Antwerpen gebroken, gebouwd en gemord dat het een aard heeft. Winkelruimte neemt daarbij een kennelijk belangrijke plaats in: het Centraal Station is vandaag half-treinstation, half-shoppingcentrum; de renovatie van de Stadsfeestzaal heeft een protserig winkelcentrum opgeleverd met vooral dure merkenzaken; op 't Kiel is een winkelcentrum verrezen dat weinig volk trekt; ook de jarenlang verkommerde beurs moet eraan geloven: men voorziet ruimte voor o.a. enkele winkelzaken. Doodjammer allemaal in een stad met weinig concertzalen (tenzij voor mega-acts) en weinig oog voor zijn cultureel erfgoed (de beurs heeft toch een rijke geschiedenis die museaal vertaald kan worden, denk ik).

Vindt u dat de stad te veel investeert in winkelcentra of mag van u ook de kathedraal de thuisbasis worden van C&A, P&C en H&M?

lombas 31 oktober 2008 14:32

Het Centraal Station is één van de best gerenoveerde gebouwen in Antwerpen ooit, de Beurs wordt volgens mijn weten een hotel en daarnaast een handelsplaats (zoals het, schrik niet, altijd al was!), en concertzalen zijn er legio.

Ik zie uw probleem niet. Beetje scherp door de bocht.

Derk de Tweede 31 oktober 2008 14:45

Bij ons zijn ze ook al zes jaar bezig met het station en dan natuurlijk het liefst 's nachts.
Een AH, een filiaal van de Fortis (thans weer ABN), een Free Record Shop die veel te duur is, broodjeszaak, een cafetaria, etc.
Maar een fatsoenlijke fietsenstalling kan er niet van af en 's nachts durft geen vrouw meer in de tunnel onder de perrons te komen omdat ze dan door "boefjes" worden lastig gevallen.
De politie is wel aanwezig, die controleren of je fietsachterlicht wel aan de EU-normen voldoet.

Jedd 31 oktober 2008 14:55

Treinmatig is de verbouwing van het centraal station geslaagd (wel te weinig roltrappen), maar achterin is het fout vormgegeven waardoor alle diamantwinkeltjes op de fles aan het gaan zijn. Autsj.

Van de stadsfeestzaal een monument van consumentenkitsch maken waarin krèk dezelfde ketenwinkels zitten als in eender welke stad is om te huilen.

Den Duisteren Duikboot 31 oktober 2008 14:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 3777865)
Het Centraal Station is één van de best gerenoveerde gebouwen in Antwerpen ooit, de Beurs wordt volgens mijn weten een hotel en daarnaast een handelsplaats (zoals het, schrik niet, altijd al was!), en concertzalen zijn er legio.

Ik zie uw probleem niet. Beetje scherp door de bocht.

De handelsbeurs wordt godlof geen hotel. Het hotel komt in een aanpalend gebouw aan de Lange Nieuwstraat.

lombas 31 oktober 2008 15:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot (Bericht 3777918)
De handelsbeurs wordt godlof geen hotel. Het hotel komt in een aanpalend gebouw aan de Lange Nieuwstraat.

Ach ja. Dat is een vroeger bestuursgebouw, als ik me herinner. Nochtans zou de Handelsbeurs er goed voor geschikt zijn.

Hoe dan ook, een beurs komt er niet meer, dus het ligt voor de hand er een gewone handelsplaats van te maken. Jammer, maar ja.

Wat stadsmusea betreft, het MAS gaat cool zijn.

Jedd 31 oktober 2008 15:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 3777922)
Wat stadsmusea betreft, het MAS gaat cool zijn.

Janssens en Co hebben Antwerpen weer swingend gemaakt met het ene geslaagde project na het andere.

Wel jammer dat de schwung er precies wat uit is :-(

lombas 31 oktober 2008 15:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jedd (Bericht 3777924)
Janssens en Co hebben Antwerpen weer swingend gemaakt met het ene geslaagde project na het andere.

Wel jammer dat de schwung er precies wat uit is :-(

Het Theaterplein, het MAS, de vernieuwde campus in de vroegere bibliotheek, de nieuwe bibliotheek (plein kon beter, maar ja), het centraal station.

Da's gewoon recordtempo.

From_Vlaanderen 31 oktober 2008 15:10

Ik ben er in de voormiddag, nog gaan "winkelen", ewel met de auto.
Ik vond al parking (niet in zo'n parkeergarage, waar de wet van de oudste auto geld :cheer:)

Anyway, nu blijkt dat een object ginder 7000 frank goedkoper is dan bij de Van den Borre in Schilde.

Ps: Ik ben wel niet over de Meir geweest, anders kan ik evengoed naar het Shoppingcenter in Peuchemies gaan.

AdrianHealey 31 oktober 2008 15:37

Citaat:

Treinmatig is de verbouwing van het centraal station geslaagd (wel te weinig roltrappen), maar achterin is het fout vormgegeven waardoor alle diamantwinkeltjes op de fles aan het gaan zijn. Autsj.
Te weinig roltrappen? :? Hoeveel wil jij er nog bij? Je weet toch dat een resem roltrappen verstopt zitten, he? Aleja: 'verstopt' vind ik toch de gepaste term.

Dat middenplateau met die winkeltjes lijkt mij sop dat de kool niet waard was, maar dat is afwachten.

Jedd 31 oktober 2008 15:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 3778021)
Te weinig roltrappen? :? Hoeveel wil jij er nog bij? Je weet toch dat een resem roltrappen verstopt zitten, he? Aleja: 'verstopt' vind ik toch de gepaste term.

ik kom in het station om de trein te nemen, niet om naar verstopte roltrappen te zoeken. Tijdens de spits zijn er te weinig roltrappen te vinden, punt andere lijn.

Uh-Huh 31 oktober 2008 16:00

Tja, we leven nu eenmaal meer en meer in een consumentenmaatschappij. Consumeren brengt meer geld in het laatje dan cultureel erfgoed, ook voor de overheid, denk ik. Het cultureel erfgoed moet vaak zelfs nogeens gesubsidieerd worden door de overheid.

Jedd 31 oktober 2008 16:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh (Bericht 3778156)
Tja, we leven nu eenmaal meer en meer in een consumentenmaatschappij. Consumeren brengt meer geld in het laatje dan cultureel erfgoed, ook voor de overheid, denk ik. Het cultureel erfgoed moet vaak zelfs nogeens gesubsidieerd worden door de overheid.

ik geloof nooit dat jij het erg vindt dat je nu in de oude stadsfeestzaal de laatste nieuwe crocs kan aanschaffen.

Uh-Huh 31 oktober 2008 16:21

1 Bijlage(n)
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jedd (Bericht 3778193)
ik geloof nooit dat jij het erg vindt dat je nu in de oude stadsfeestzaal de laatste nieuwe crocs kan aanschaffen.

Maar ik heb dan ook niet zo'n emotionele band met de oude stadsfeestzaal. Moesten ze nu bijv. de O.L.V.-kathedraal gaan afbreken ofzo, dan zou ik wel eens met mijn ogen knipperen. :-P

De laatste keer dat ik er trouwens was begreep ik enkel het nut van die lelijke olifantenbeelden niet:

Scherven A. Mok 31 oktober 2008 16:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jedd (Bericht 3777912)

Zal hopelijk voor hen beter gaan wanneer het tweede deel van het staion opengaat en die zwevende cafetaria enzo.
Niet vergeten dat het station eigenlijk nog maar half af is he.
Het zou wel meer volk trekken moest Antwerpen centraal Brussel noord gaan heten natuurlijk.

Dronkoers 31 oktober 2008 16:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jedd (Bericht 3778037)
ik kom in het station om de trein te nemen, niet om naar verstopte roltrappen te zoeken. Tijdens de spits zijn er te weinig roltrappen te vinden, punt andere lijn.

Op den duur weet ge dien van buiten staan ze ;-)

From_Vlaanderen 31 oktober 2008 17:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dronkoers (Bericht 3778264)
Op den duur weet ge dien van buiten staan ze ;-)

Als ik een trein moet nemen, neem ik meestal de trappen, omdat dat sneller gaat, 'k moet altijd lopen voor een trein te halen.

Dronkoers 31 oktober 2008 17:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door From_Vlaanderen (Bericht 3778322)
Als ik een trein moet nemen, neem ik meestal de trappen, omdat dat sneller gaat, 'k moet altijd lopen voor een trein te halen.

Om dan te beseffen dat em 10 minuten vertraging heeft? :-P

cor 31 oktober 2008 18:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dronkoers (Bericht 3778324)
Om dan te beseffen dat em 10 minuten vertraging heeft? :-P

Dan kunt ge nog een pintje gaan pakken ...
en dan lopen om de trein te halen. :-D

Jedd 31 oktober 2008 18:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh (Bericht 3778216)
De laatste keer dat ik er trouwens was begreep ik enkel het nut van die lelijke olifantenbeelden niet:

ooit gehoord van Troje ? ;-)

zoniet, wil ik het gerust wel eens komen uitleggen. Hoewel, dan moet ik dat kitsch-paleis in :drinking:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be