roskam |
1 november 2008 06:17 |
Jeroen Meus biedt excuses aan voor Plat Préféré Hitler
Jeroen Meus: "Dat Adolf Hitler een van de grootste, zoniet de grootste misdadiger van de hele mensheid is geweest, is algemeen bekend. Ook ik, die voor kok gestudeerd heb en nu al een poosje in die hoedanigheid op tv verschijn, heb op school, thuis en bij mijn grootouders veel horen spreken over de gruwelen van de oorlog en over deze verwerpelijke figuur. Vandaar dat ik hier mijn oprechte excuses aanbied aan iedereen die zich gekwetst voelt en voelde toen hij vernam dat in de rij van bekende, beroemde of beruchte mensen die in Plat Préféré opgevoerd worden, ook de naam van Hitler viel. Mensen die me kennen en culinair bezig zien, weten dat ik daarbij nooit de bedoeling gehad zou hebben mensen voor het hoofd te stoten. [..] Daarmee zou ik graag een punt zetten achter deze gebeurtenis en me van verdere commentaren willen onthouden omdat dieper gaande historische discussies mijn vakterrein ongetwijfeld overschrijden." Bron De Standaard, De Morgen, Het Laatste Nieuws enz. van 31.10.2008
Ook Meus zijne euro is gevallen. Hij geeft toe dat hij "wel eens heeft horen praten over Hitler" en zijn historische kennis niet dieper gaat dan 'forel in botersaus', wat achteraf gebleken een nepverhaal was om Hitler koste wat kost op het scherm te halen waarschijnlijk [?] met het doel de kijkcijfers wat op te krikken. Vanaf nu gaat Meus zich enkel bezig houden met koken. 'Schoenmaker blijf bij je leest', zei mijn bomma zaliger. Laat geschiedenis over aan historici.
Intussen is Jeroen Meus er ook al achter gekomen dat Hitler 'een verwerpelijk figuur was'. Nochtans moet hij toch ook de aankondiging op de Canvas site hebben gelezen:
Jeroen kookt: "En dan doet Jeroen wat hij het beste kan: hij kookt. De geïmproviseerde keuken is een cruciale plek uit het leven van de hoofdrolspelers, het huis waar ze hebben gewoond, het podium waarop ze ontelbare keren hebben gestaan, de markt waar ze dagelijks passeerden. Met alles wat hij doorheen de aflevering gehoord, gezien en geleerd heeft, maakt Jeroen een 'plat préféré' die de kijker het water in de mond doet lopen. Jammer dat de hoofdrolspelers zelf niet meer kunnen proeven…" Bron: Canvas Plate Préféré http://platprefere.canvas.be.
Ja ja, Hitlers zogenaamd favoriete kostje klaarmaken in zijn HQ op de Obersalzberg nabij Berchtesgaden, 'het podium waarop hij ontelbare keren heeft gestaan', ' jammer dat Adolf Hitler het zelf niet meer kan proeven', niewaar Jeroen Meus? Erreug jammer.... Zielig.
|