Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Vlaamse euro? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=114310)

Sjaax 3 november 2008 10:13

Vlaamse euro?

Naar aanleiding van de toenadering van Denemarken tot de eurogroep is de discussie over de euro weer een beetje gaan leven.

Er zijn verschillende opvattingen. Twee oppositionele visies worden verwoord door Percalion en Herr Oberst.
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Percalion (Bericht 1211102)
Geld is gewoon een ruilmiddel, jongens. Waarom doet iedereen daar zo melancholisch over?

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst (Bericht 3779893)
Dat noemt men menselijke emoties, iets wat natuurlijk niet echt past in het libertarische sprookje.

Sommige willen een Vlaamse gulden:
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Stef Leeuwenhart (Bericht 3780008)
Ik kijk reikhalzend uit naar de Vlaamse Gulden.

Dat bracht me op een idee: waarom geen Vlaamse euro?

Zelfs al zou Vlaanderen zich los rukken uit België, dan zou het zich niet losmaken van de EU. Behalve enkele romantische don quichottes zal iedereen begrijpen dat zo’n alleingang een economische ramp zou betekenen. Maar om toch iets van Vlaamse trots en Vlaamse identiteit te krijgen, zou men kunnen opteren voor een Vlaamse euro. Dat betekent niet dat Vlaanderen zich losmaakt van België. Het betekent alleen dat Vlaanderen bestaat en dat men dat in symbolen wil zien uitgedrukt. De euro, de munt is een symbool par excellence. Op die Vlaamse euro zou de Vlaamse leeuw kunnen prijken ipv. de rotkop van Albert.

bentje 3 november 2008 10:14

Leuk idee!
Het zou inderdaad wat duidelijker maken dat Vlaanderen bestaat, al dan niet los van België

vlijmscherp 3 november 2008 10:17

eens Vlaanderen onafhankelijk, ja, daarvoor: zinloos.

Henri1 3 november 2008 11:11

Komkommertijd zeker ?

luvali 3 november 2008 11:18

binnenkort, ziet men dan ook weer ufo's en yeti's en zo.

HAMC 3 november 2008 11:59

Een Vlaamse euro met daarop een mooie afbeelding van:

:cheer: Verschaeve :cheer:

Henri1 3 november 2008 12:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door HAMC (Bericht 3782244)
Een Vlaamse euro met daarop een mooie afbeelding van:

:cheer: Verschaeve :cheer:

Anke Vermeersch ?

HAMC 3 november 2008 12:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 3782258)
Anke Vermeersch ?

Hou die maar voor op de stukken van 5 cent.

Henri1 3 november 2008 12:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door HAMC (Bericht 3782262)
Hou die maar voor op de stukken van 5 cent.

Oké, op die van 10 cent zetten we Marie-Rose.

toccata 3 november 2008 14:31

Tegen
Ik snap niet waarom elk land haar munt moest krijgen

Heel-Nederlander 3 november 2008 15:17

Ik vind de euro wel makkelijk: je kan er overal mee terrecht, hebt geen last meer van die irritante wisselkoersen. Een Vlaamse euro ... ik ben wel voor (deels ook omdat ik, zoals mijn naam zegt, voor een onafhankelijk Vlaanderen ben). Vlaanderen heeft een eigen vlag en volkslied, dus waarom geen munteenheid?

liberalist_NL 3 november 2008 15:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax (Bericht 3782010)
Naar aanleiding van de toenadering van Denemarken tot de eurogroep is de discussie over de euro weer een beetje gaan leven.

Er zijn verschillende opvattingen. Twee oppositionele visies worden verwoord door Percalion en Herr Oberst.

Sommige willen een Vlaamse gulden:

Dat bracht me op een idee: waarom geen Vlaamse euro?

Zelfs al zou Vlaanderen zich los rukken uit België, dan zou het zich niet losmaken van de EU. Behalve enkele romantische don quichottes zal iedereen begrijpen dat zo’n alleingang een economische ramp zou betekenen. Maar om toch iets van Vlaamse trots en Vlaamse identiteit te krijgen, zou men kunnen opteren voor een Vlaamse euro. Dat betekent niet dat Vlaanderen zich losmaakt van België. Het betekent alleen dat Vlaanderen bestaat en dat men dat in symbolen wil zien uitgedrukt. De euro, de munt is een symbool par excellence. Op die Vlaamse euro zou de Vlaamse leeuw kunnen prijken ipv. de rotkop van Albert.

Voor een Vlaamse euro, met een simpele reden; liever een leeuwtje dan zo'n dikke kop erop.

Heel-Nederlander 3 november 2008 15:19

Hahaha ja inderdaad. Albert is nou niet echt een mooi "betaalmiddel" of wel?

liberalist_NL 3 november 2008 15:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Heel-Nederlander (Bericht 3782580)
Hahaha ja inderdaad. Albert is nou niet echt een mooi "betaalmiddel" of wel?

Beatrix erop is ook niet fantastisch, ik had liever een 16e eeuws koopvaardijschip erop zien staan.

Heel-Nederlander 3 november 2008 15:26

Of een leeuw ... wat ook het symbool is van Nederland én Vlaanderen (dan gaan we weer dat fusie-idee van mij in ... dus laten we het even in-topic houden ^^)

liberalist_NL 3 november 2008 15:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Heel-Nederlander (Bericht 3782599)
Of een leeuw ... wat ook het symbool is van Nederland én Vlaanderen (dan gaan we weer dat fusie-idee van mij in ... dus laten we het even in-topic houden ^^)

De leeuw is voor Nederland in mijn ogen meer een voetbalsymbool geworden dan een nationaal symbool, maar ik kan me vergissen.

Henri1 3 november 2008 17:14

Het maakt niet uit wie of wat erop staat.

Het verliest toch zijn waarde.

Henri1 3 november 2008 17:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 3782606)
De leeuw is voor Nederland in mijn ogen meer een voetbalsymbool geworden dan een nationaal symbool, maar ik kan me vergissen.

Je vergist je, "le drapeau" Flandrien doet het ook goed op wielerwedstrijden.

netslet 3 november 2008 18:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 3782588)
Beatrix erop is ook niet fantastisch, ik had liever een 16e eeuws koopvaardijschip erop zien staan.

De nieuwe Nederlandse € 5 herdenkingsmunt ziet er hier nog wel vrij goed uit vind ik. Ondanks Beatrix, weliswaar.

LiberaalNL 3 november 2008 18:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 3782588)

Of Willem van Oranje.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be