Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Verkiezingen USA: De resultaten (https://forum.politics.be/showthread.php?t=114399)

Distel 4 november 2008 12:23

Verkiezingen USA: De resultaten

De eerste resultaten zijn binnen, hopelijk een teken aan de wand:

[...]Democratic presidential candidate Barack Obama emerged victorious in the first election returns of the 2008 presidential race, winning 15 of 21 votes cast in Dixville Notch, New Hampshire.

[...]It was the first time since 1968 that the village leaned Democratic in an election.

Bron: http://edition.cnn.com/2008/POLITICS...tch/index.html

:cheer::cheer::cheer::cheer::cheer::cheer:

Sjaax 4 november 2008 13:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Distel (Bericht 3784480)
De eerste resultaten zijn binnen, hopelijk een teken aan de wand:

[...]Democratic presidential candidate Barack Obama emerged victorious in the first election returns of the 2008 presidential race, winning 15 of 21 votes cast in Dixville Notch, New Hampshire.

[...]It was the first time since 1968 that the village leaned Democratic in an election.

Bron: http://edition.cnn.com/2008/POLITICS...tch/index.html

:cheer::cheer::cheer::cheer::cheer::cheer:

Het lijkt veelzeggend. Vooral << It was the first time since 1968 that the village leaned Democratic in an election.>> is opvallend. In die kleine gehuchtjes verandert qua inwoners meestal niet veel. Grote aantallen verhuizingen mag je daar niet verwachten. Dus de families die al veertig jaar voor een republikeinse kandidaat stemden, kiezen nu met grote voorsprong Obama. Op basis van deze overweging zal het een landslide worden.

Wiley E Coyote 4 november 2008 15:15

Het is misschien voorbarig om te zeggen dat het een landslide zal worden (ik hoop het doch dat is nog niet zeker). Wat dit wel bewijst en bevestigd is dat de voormalige battleground state New Hampshire sinds 2004 meer en meer Democratisch is gaan trenden.

New Hampshire was altijd wat een anachronisme. Een van de laatste republikeinse bastionnen in New England. Sinds 2004 toen Kerry er won (Bush won in 2000) is deze staat meer en meer links beginnen trenden, mede door influx van de vele inwijkelingen vanuit het "liberale" Massachussetts. Zo zeer zelf dat in 2006 de Democraten beide zetels in Congress veroverden en de Republikeinse incumbents versloegen, de Democratische gouverneur met 70 procent herkozen werd en de Democraten beide huizen van het deelstatelijk parlement veroverden (eerste maal sinds het begin van de 20ste eeuw). Dit jaar komt daar naar alle waarschijnlijkheid nog een zetel van US Senator bij.

vlijmscherp 4 november 2008 15:47

volgens mij gaat het morgen nog niet duidelijk zijn wie er nu echt gewonnen heeft. er gaan overal klachten komen en er gaat massaal herteld moeten worden. het is allemaal nog te nipt om al victorie te kraaien of om te gaan huilen....

kelt 4 november 2008 18:06

Wat ook "interessant" is in die Amerikaanse verkiezingen,is dat men meteen ook een gedeelte van kamer en/of senaat herkiest.Als daarvan geen gebruikt gemaakt wordt om "dood hout" te verwijderen uit betreffende instituten is dat geheel en al aan een ongeinteresseerde kiezer te wijten...

een gedeelte van kamer en senaat verkiezen na een paar jaar...dat lijkt me potentieel beter dan een referendum,wat hebben kiezers toch macht als ze dat echt willen :?

L. J. Brutus 4 november 2008 22:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 3785171)
Wat ook "interessant" is in die Amerikaanse verkiezingen,is dat men meteen ook een gedeelte van kamer en/of senaat herkiest.Als daarvan geen gebruikt gemaakt wordt om "dood hout" te verwijderen uit betreffende instituten is dat geheel en al aan een ongeinteresseerde kiezer te wijten...

een gedeelte van kamer en senaat verkiezen na een paar jaar...dat lijkt me potentieel beter dan een referendum,wat hebben kiezers toch macht als ze dat echt willen :?

Veel "dood hout" wordt er niet verwijderd, er zitten senatoren tussen die er al vijftig jaar zitten.

longhorn 4 november 2008 23:29

Ik hoop alleszins dat senator Elizabeth Dole in NC vandaag met pensioen wordt gestuurd. De senaatsrace tussen Norm Coleman en komediant (ex Saturday Night Live) Al Franken in Minnesota is interessant.

FDM 4 november 2008 23:30

http://edition.cnn.com/ELECTION/2008/calculator/

Pietje 4 november 2008 23:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door longhorn (Bericht 3785805)
Ik hoop alleszins dat senator Elizabeth Dole in NC vandaag met pensioen wordt gestuurd. De senaatsrace tussen Norm Coleman en komediant (ex Saturday Night Live) Al Franken in Minnesota is interessant.

Hoe zit dat nu Horn ? Heb je nu de Amerikaanse nationaliteit ??

longhorn 5 november 2008 00:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pietje (Bericht 3785824)
Hoe zit dat nu Horn ? Heb je nu de Amerikaanse nationaliteit ??

Yes. Ik ben officieel een landsverrader.:-) Mijn vrouw kon niet meer tegen mijn geklaag over de politiekers zonder er iets aan te doen en zei:" or you shut your mouth or you become an american and vote." 't werd trouwens toch tijd gezien een terugkeer heel onwaarschijnlijk geworden is.

Maar ik mag nog altijd federaal stemmen in Belgie...

Pietje 5 november 2008 00:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door longhorn (Bericht 3785887)
Yes. Ik ben officieel een landsverrader.:-) Mijn vrouw kon niet meer tegen mijn geklaag over de politiekers zonder er iets aan te doen en zei:" or you shut your mouth or you become an american and vote." 't werd trouwens toch tijd gezien een terugkeer heel onwaarschijnlijk geworden is.

Maar ik mag nog altijd federaal stemmen in Belgie...

Dubbele nationaliteit ??

longhorn 5 november 2008 00:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pietje (Bericht 3785907)
Dubbele nationaliteit ??

Ja. Wordt nu aanvaard in Belgie.

Tavek 5 november 2008 00:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door longhorn (Bericht 3785909)
Ja. Wordt nu aanvaard in Belgie.

Ik vind het wel tof dat ge hier zit en post, geeft een mooie andere kijk op de zaken als de meestal "europese visie" op de VS die we gewoon zijn.

D'ARTOIS 5 november 2008 00:21

Even bij de les blijven, zijn er al verdere resultaten bekend?

Pietje 5 november 2008 00:22

Hoe is de sfeer daar in Texas, Horn ??

longhorn 5 november 2008 00:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 3785913)
Ik vind het wel tof dat ge hier zit en post, geeft een mooie andere kijk op de zaken als de meestal "europese visie" op de VS die we gewoon zijn.

Is wederzijds hoor. Dankzij het forum kom ik meer te weten over wat er gaande is in Belgie en wat er zich afspeelt in de Europese hoofden vis-a-vis de VS dan door enkel het lezen van De Standaard en HLN. En het is uiteraard ook een goede manier om mijn Nederlands op peil te houden.

Pietje 5 november 2008 00:25

Horn, spreek jij ook dat vettig Texaans dialect ??

longhorn 5 november 2008 00:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS (Bericht 3785920)
Even bij de les blijven, zijn er al verdere resultaten bekend?

Waarschijnlijk heel binnenkort. Sommige polls zijn al gesloten aan de oostkust. Ik volg het op www.msnbc.com
en TV staat op CNN.

longhorn 5 november 2008 00:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pietje (Bericht 3785929)
Horn, spreek jij ook dat vettig Texaans dialect ??

The Texas drawl? Als ik met een redneck klap wel. De sfeer is hier optimistisch maar het is dan ook een demokratisch bolwerk. Ik denk dat er vanavond goed afgefeest gaat worden. Rondom ons, zou ik vanavond wel niet rijden met een Obama-sticker. Vreemd is ook dat sommige rijken die ik ken, en altijd demokraat waren, voor de eerste keer republikeins zullen stemmen omdat ze vrezen dat hun belastingen serieus zullen verhoogd worden.:? Selfish bastards:evil:

longhorn 5 november 2008 00:45

1% van de stemmen zijn binnen in Indiana. Obama leidt 50%-49%. Zegt iets gezien die staat normaal toch duidelijk republikeins stemt.

Kentucky daarentegen gaat voorlopig massaal voor McCain met 66%-33%. Niet echt een verrassing.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be