![]() |
Is Verkiezing met "Kiesmannensysteem" eerlijk ??
Ik heb daar zo mijn twijfels over :?
In 2004 had Kerry in het geheel 400.000 stemmen meer dan Bush, en toch won GW het pleit. Zou het niet beter zijn : One Man/woman - One Vote. En gewoon de stemmen optellen, en diegene met de meeste stemmen wint. :? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Het gebeurt zelfs soms dat de kiesmannen hun eed breken: http://en.wikipedia.org/wiki/Faithless_elector (niet dikwijls!!) |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Het grote voordeel van z'on systeem, is dat een verkozene werkelijk aanzien wordt als de vertegenwoordiger van zijn kiesdistrict. Maar zoiets werkt volgens mij enkel voor een parlement, niet voor een presidentsverkiezing. En het vereist zeer kleine kiesomschrijvingen (dit is in de UK wel het geval, dacht ik). In het Amerikaans presidentsysteem is een "winner takes it all" behoorlijk absurd. |
Citaat:
http://edition.cnn.com/ELECTION/2004...lts/president/ |
Over zo'n voorstel krijg je nooit republikeinse steun, vermoed ik. In plaats van campagne voeren in battleground states gaan de democraten dan gewoon thuis blijven en de turnout in Californie en het Noordoosten opdrijven.
|
Citaat:
Het voordeel is dat er een grotere politieke stabiliteit bestaat. (enfin... voordeel in de ogen van de sterkste partij) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
:oops: Juste, het was in 2000 tussen Bush en Gore. (Gore had toen dus zo'n dikke 400.000 stemmen meer) |
Citaat:
Maar kleine partijen (zoals Groen! of N-VA) zonder sterke concentraties maken geen kans op verkozenen. Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
In een representatief systeem met grote kiesomschrijvingen zal een verkozene de belangen van de partij laten primeren op die van zijn kiesdistrict. In een WTIA met kleine kiesomschrijvingen zal een verkozene de belangen zijn district laten primeren op die van zijn partij. De politicus zal immers werken aan zijn lokale machtsbasis en de partijdiscipline zal versoepelen. Voor beide systemen valt iets te zeggen. |
Citaat:
Het kiessysteem heeft ook invloed op de manier van kampagne voeren. Een kandidaat president moet staten winnen, niet enkel kiezers, en moet dus meer met de hele VS rekening houden. |
Decentralisatie & Federalisme is de meest stabiele democratische vorm van overheid. Het is geen toeval dat Hitler, Napoleon en andere dictators voor een sterk centralistisch gezag zorgden en de macht van de deelgebieden inperkten.
Bovendien zorgen sterke states ervoor dat men in een immens land als de VS toch een direct contact met de overheid(in de vorm van een staat) kan hebben. Daarenboven zorgt een "Winner takes it all" principe voor een veel sterkere basis bij de partijen en onafhankelijke parlementariers. Een parlementarier die in België tegen de partij stemt pleegt politieke zelfmoord. En kijk eens naar de kandidaat-presidenten. De kandidaat van het republikeinse establishment was Mitt Romney, die van het democratisch establishment H. Clinton. Waar zijn zij nu? In België beslist de partijtop dat Gennez, Valkeniers, Thyssen, Dewever voorzitter moet worden en dat gebeurd dan in een quasi schijnverkiezing met een monsterscore. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:21. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be