Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Partijdiscussies (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=121)
-   -   Marie-Rose (https://forum.politics.be/showthread.php?t=11451)

PlastiekBeertje 3 april 2004 16:45

Overlooprituelen vlak voor de verkiezingen.

N-VA beetje ziekjes?

Marie-Rose Morel (ex-N-VA) krijgt strijdplaats op Europese Blok-lijst

17:08:16

BRUSSEL - Marie-Rose Morel, die bij de federale verkiezingen van vorig jaar nog voor de Nieuw-Vlaamse Alliantie (N-VA) opkwam, krijgt de derde plaats op de effectieve lijst van het Vlaams Blok voor de Europese verkiezingen. Ze wil in Straatsburg "het debat voor Vlaamse autonomie gaan voeren", zo maakte ze zaterdag bekend op een persconferentie van de extreem-rechtse partij.

Lijsttrekker wordt partijvoorzitter Frank Vanhecke, gevolgd door Europees Parlementslid Philip Claeys. Onderaan de lijst staan gewezen radiopresentator Jürgen Verstrepen, ex-hoofdcommissaris van Schaarbeek Johan Demol, senator Anke Van dermeersch en fractieleider in het Vlaams Parlement Filip Dewinter.

Eerste opvolger is Koen Dillen, momenteel Europees Parlementslid en zoon van Karel Dillen. Lijstduwer op de opvolgerslijst is kamerfractieleider Gerolf Annemans. Vanhecke beweert ook te zullen gaan zetelen. Dewinter van zijn kant verkiest een verlengd verblijf in het Vlaams Parlement.

Morel, een gewezen miss Antwerpen en miss Vlaanderen, stond vorig jaar op de tweede plaats voor de Senaat bij de N-VA. Een tijdje terug pleitte ze in een opiniestuk voor een afschaffing van het cordon sanitaire. Ook kantte ze zich tegen het kartel van de CD&V en de N-VA. "Met het aangaan van het kartel vervallen mijn morele verplichtingen tegenover N-VA. Zij volgen een koers die de mijne niet is", zei Morel zaterdag.

De onderneemster uit Ekeren aanvaardde de strijdplaats - de partij haalde vijf jaar geleden twee zitjes - "omdat ik ervan overtuigd ben dat het dossier van de Vlaamse autonomie ook buiten onze landsgrenzen moet voorbereid en verdedigd worden". Als vangnet krijgt Morel ook de vijfde plaats op de Antwerpse lijst voor de Vlaamse verkiezingen, maar haar voorkeur gaat uit naar Europa.

De krachtlijnen van de partij voor de Europese verkiezingen zijn de vertaling van de traditionele standpunten naar Europees niveau. Het Blok profileert zich als "eurokritische partij" die "het democratisch deficit in Europa, de ondoorzichtigheid, bemoeizucht en ondoelmatige besteding van geld en middelen" aanklaagt. Ook de "overhaaste" uitbreiding van de unie krijgt aandacht.

Bijzondere aandacht gaat naar de kandidatuur van Turkije als lidstaat van de Europese Unie. De extreem-rechtse partij noemt de eventuele toetreding van Turkije "onaanvaardbaar voor wie Europa in de eerste plaats ziet als een beschavingsgemeenschap". Het land is "geen democratie en is sociaal-economisch niet compatibel met de Europese Unie", stelt Claeys, volgens wie Turkije "niet eens een Europees land is".
03/04/2004 - belga - psr

Patriot! 3 april 2004 18:26

Prachtig. Ik heb altijd gezien wat voor iets dat wicht in werkelijkheid was.

zorroaster 3 april 2004 18:31

Ze maakt zelf haar keuze en die respecteer ik.

Maar de hypocriete show die ze opvoerde de laatste twee maanden (waarin ze herhaaldelijk verklaarde niet te zullen opkomen wegens omstandigheden, namelijk haar recente bevalling) om de hele N-VA zand in de ogen te strooien, vind ik ronduit pervers.
Dat ze een kleine week voor haar overstap (die dan toch al lang vast moet hebben gelegen!) als N-VA'ster nog een opiniestuk schreef over een regeringdeelname met het Vlaams Blok, maakt het helemaal beschamend. Ze heeft dus gewoon nog wat mollenwerk verricht voor ze vertrok en dat vergeef ik nooit.

We weten dus weer wat de "uitgestoken hand" van het Vlaams Blok betekent: Infiltranten aanwerven binnen de N-VA en die dan nog even laten zitten om nog wat schade aan te richten voor ze hun overstap bekend maken...

C uit W 3 april 2004 18:36

Mollenwerk precies.
Het was niet erg netjes, maar inhoudelijk had ze meer dan een punt.
Ah ja, het is zo en niet anders.

Patriot! 3 april 2004 18:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster

Maar de hypocriete show die ze opvoerde de laatste twee maanden (waarin ze herhaaldelijk verklaarde niet te zullen opkomen wegens omstandigheden, namelijk haar recente bevalling) om de hele N-VA zand in de ogen te strooien, vind ik ronduit pervers.
Dat ze een kleine week voor haar overstap (die dan toch al lang vast moet hebben gelegen!) als N-VA'ster nog een opiniestuk schreef over een regeringdeelname met het Vlaams Blok, maakt het helemaal beschamend. Ze heeft dus gewoon nog wat mollenwerk verricht voor ze vertrok en dat vergeef ik nooit.

We weten dus weer wat de "uitgestoken hand" van het Vlaams Blok betekent: Infiltranten aanwerven binnen de N-VA en die dan nog even laten zitten om nog wat schade aan te richten voor ze hun overstap bekend maken...

Als dat waar is, is het inderdaad wel laag. Zeer laag.

zorroaster 3 april 2004 19:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Citaat:

Uiteraard is het waar. Je denkt toch niet dat die keuze op twee dagen gemaakt is zeker? Het Blok is intern een stalinistische partij, maar zelfs zij kunnen niet zo snel iemand op twee belangrijke plaatsen inschuiven...

Bovendien zegt ze dat het Vlaams Kartel haar verplichtingen tov de N-VA heeft opgeheven. Waarom heeft ze dan nog twee maanden lang de schijn opgehouden en zelfs nog een opiniestuk geschreven als N-VA'ster?

PlastiekBeertje 3 april 2004 20:40

Citaat:

Citaat:

Uiteraard is het waar. Je denkt toch niet dat die keuze op twee dagen gemaakt is zeker? Het Blok is intern een stalinistische partij, maar zelfs zij kunnen niet zo snel iemand op twee belangrijke plaatsen inschuiven...

Bovendien zegt ze dat het Vlaams Kartel haar verplichtingen tov de N-VA heeft opgeheven. Waarom heeft ze dan nog twee maanden lang de schijn opgehouden en zelfs nog een opiniestuk geschreven als N-VA'ster?

Misschien heeft ze wel gelijk. De N-VA laat zich misbruiken en monddood maken door de CD&V.
Hoe kan je nu met zo een centrum-centrum-centrum partij (die bekend stond/staat voor nepotisme, belgicisme, koningsgezindheid en jaknikken met alles van enige gevestige waarde)? Met de CD&V vallen er geen heilige huisjes in te trappen...

Het gaat gewoon om die paar %jes die de CD&V kan gebruiken om de grootste te worden.

N-VA als breekijzer om paars te breken...

thePiano 3 april 2004 21:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PlastiekBeertje
Overlooprituelen vlak voor de verkiezingen.

N-VA beetje ziekjes?

Marie-Rose Morel (ex-N-VA) krijgt strijdplaats op Europese Blok-lijst

17:08:16

BRUSSEL - Marie-Rose Morel, die bij de federale verkiezingen van vorig jaar nog voor de Nieuw-Vlaamse Alliantie (N-VA) opkwam, krijgt de derde plaats op de effectieve lijst van het Vlaams Blok voor de Europese verkiezingen. Ze wil in Straatsburg "het debat voor Vlaamse autonomie gaan voeren", zo maakte ze zaterdag bekend op een persconferentie van de extreem-rechtse partij.

Lijsttrekker wordt partijvoorzitter Frank Vanhecke, gevolgd door Europees Parlementslid Philip Claeys. Onderaan de lijst staan gewezen radiopresentator Jürgen Verstrepen, ex-hoofdcommissaris van Schaarbeek Johan Demol, senator Anke Van dermeersch en fractieleider in het Vlaams Parlement Filip Dewinter.

Eerste opvolger is Koen Dillen, momenteel Europees Parlementslid en zoon van Karel Dillen. Lijstduwer op de opvolgerslijst is kamerfractieleider Gerolf Annemans. Vanhecke beweert ook te zullen gaan zetelen. Dewinter van zijn kant verkiest een verlengd verblijf in het Vlaams Parlement.

Het Vlaams Blok heeft maar twee europarelementsleden: Claeys en Koen Dillen. In het beste geval kan een derde zetel bemachtigd worden.

Wat doet dan de ganse VB-top op die lijst? Is dit de politieke vernieuwing die het Blok aan Jan Klaag en Mie Zaag voorhoudt?

Pure volksverlakkerij.

zorroaster 3 april 2004 21:36

Citaat:

Citaat:

Misschien heeft ze wel gelijk. De N-VA laat zich misbruiken en monddood maken door de CD&V.
Hoe kan je nu met zo een centrum-centrum-centrum partij (die bekend stond/staat voor nepotisme, belgicisme, koningsgezindheid en jaknikken met alles van enige gevestige waarde)? Met de CD&V vallen er geen heilige huisjes in te trappen...

Het gaat gewoon om die paar %jes die de CD&V kan gebruiken om de grootste te worden.

Dat kunnen we pas weten n�* de verkiezingen en n�* de eerstvolgende communautaire onderhandelingsronde. Als de N-VA de Spirit van de CD&V wordt, zal ik u gelijk geven en mijn conclusies trekken.
Voorlopig is dit allemaal echter koffiedik kijken...

Jozef Ostyn 3 april 2004 22:10

Citaat:

Citaat:

Dat kunnen we pas weten n�* de verkiezingen en n�* de eerstvolgende communautaire onderhandelingsronde. Als de N-VA de Spirit van de CD&V wordt, zal ik u gelijk geven en mijn conclusies trekken.

Mevrouw Morel heeft haar keuze gemaakt en dat is haar goed recht. Het is inderdaad niet netjes dat ze ondertussen de N-VA aan het lijntje hield, maar dit wordt steeds meer een kwalijke gewoonte van allerlei mensen die van partij veranderen.

Voor het overige zou ik hier willen onderstrepen dat niet alleen de N-VAers binnen het kartel, maar evenzeer vele CD&Vers een serieuze verdere stap in de staatshervorming na 13 juni als een absolute must beschouwen. Om het met Yves Leterme te zeggen: "de onderhandelingen mogen gerust 100 dagen duren", maar een serieus communautair programma is essentieel.

luc broes 3 april 2004 22:15

Citaat:

Prachtig. Ik heb altijd gezien wat voor iets dat wicht in werkelijkheid was.

Patriot, mag ik je aandacht erop vestigen dat Philip Claeys, dat 'wicht', ongeveer hetzelfde zegt als Karel Van Miert, Edmund Stoiber en Valéry Giscard d'Estaing.
Heb je die ook altijd al aanzien als 'wichten'?

luc broes 3 april 2004 22:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn
Citaat:

Mevrouw Morel heeft haar keuze gemaakt en dat is haar goed recht. Het is inderdaad niet netjes dat ze ondertussen de N-VA aan het lijntje hield, maar dit wordt steeds meer een kwalijke gewoonte van allerlei mensen die van partij veranderen.

Voor het overige zou ik hier willen onderstrepen dat niet alleen de N-VAers binnen het kartel, maar evenzeer vele CD&Vers een serieuze verdere stap in de staatshervorming na 13 juni als een absolute must beschouwen. Om het met Yves Leterme te zeggen: "de onderhandelingen mogen gerust 100 dagen duren", maar een serieus communautair programma is essentieel.

Ik hoop dat dit juist is. Maar wat Leterme in Le Soir en La Libre vertelde voorspelt niet veel goeds.

Foundation 3 april 2004 22:23

Zeggen? Ik dacht niet dat het VB zoveel zei in het Europees parlement. (wat was het, 1 vraag op 5 jaar tijd?)

Seba 3 april 2004 22:32

wat ik eigenaardig vind is dat er zoveel "onafhankelijken" gaan staan op de lijst van de partij met de grootste partijtucht...

luc broes 4 april 2004 09:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Seba
wat ik eigenaardig vind is dat er zoveel "onafhankelijken" gaan staan op de lijst van de partij met de grootste partijtucht...

Twee is niet 'zoveel', en die stalinistische partijtucht valt blijkbaar nogal mee.

Supe®Staaf 4 april 2004 11:48

Citaat:

Dit kan nog van pas komen om eens te toetsen hoe snel een staart ingetrokken wordt met slappe excuses. :twisted:

zorroaster 4 april 2004 13:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Citaat:

Dit kan nog van pas komen om eens te toetsen hoe snel een staart ingetrokken wordt met slappe excuses. :twisted:

Hou mij maar gerust aan deze uitspraak. Ik wil niet de Geert Lambert of de Jan Roegiers worden die flink komt zeggen dat hij zich "onthouden" heeft over Brussel-Halle-Vilvoorde...

Tantist 4 april 2004 14:09

Citaat:

Citaat:

Phoe, mij heeft het Vlaams Blok een veel te lage som beloofd. Zeer laag inderdaad ;-)

Kristof Miele 4 april 2004 16:03

In De Zevende Dag antwoordde Marie-Rose op de vraag waarom ze naar het Vlaams Blok was gegaan dat de CD&V sterker wilde vasthouden aan het cordon sanitaire dan de NV-A.

Mijn vraag: Is DAT de reden waarom zij naar het Vlaams Blok is gegaan? Omwille van het cordon sanitaire? Ik twijfel...

thePiano 4 april 2004 16:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kristof Miele
In De Zevende Dag antwoordde Marie-Rose op de vraag waarom ze naar het Vlaams Blok was gegaan dat de CD&V sterker wilde vasthouden aan het cordon sanitaire dan de NV-A.

Mijn vraag: Is DAT de reden waarom zij naar het Vlaams Blok is gegaan? Omwille van het cordon sanitaire? Ik twijfel...

Tsjaakkaa:

Wat madame morel betreft en haar onafhankelijke plaats :

Ze zou niet kunnen zetelen bij CD&V , ze had al geen plaats bij de N-VA daarvoor, rampzalig verkiezingsresultaat nu staat ze zomaar eventjes op de DERDE plaats voor de europese bloklijst, die momenteel twee zetels hebben. en een derde zit er wel dik in enough said....

Maar toch als ONAFHANKELIJKE ? tja, die statuten toch he, ge moet een jaar lid zijn om als blokker te kunnen zetelen en zo is haar ztel bijna verzekerd ;europees of vlaams; haar uitleg : ik wil mijn oorspronkelijke kiezers niet "bruskeren". een drogreden natuurlijk, maar ook over eventueel afkeuren van blokprogramma bleef ze vaag, maw. dat is NIET de reden van haar zogezegde "onafhankelijkheid"....

Ja ze heeft nog mooi de mol gespeeld bij de NVA gedurende enkele maanden, en TOEVALLIG quasi gelijk met Verstrepen de overstap gemaakt... Vermits ik overtuigd NVA'er ben , kan ik haar overstap alleen maar toejuichen, had de laatste maanden een slecht gevoel over haar aanzetten naar blok en toestanden ... en een groot licht is ze ook nooit geweest...

Och het kind wil gewoon zetelen, dus laat maar...
Dat het blokechter nooit meer begint over circustoestanden bij andere partijen, want ze zijn niet beter.
Misschien wel goed, die onafhankelijken die de overstap van anderen en kiezers moeten bekomen, zo halen we de verdoken extremisten uit andere partijen, De schepper en consoorten...

Hoe dichter ze bijeen zitten, hoe liever,dan stoken en spioneren ze tenminste niet meer in een andere partij die hen maakte ...

bron: repliek van 'Tsjakkaa' op verstrepens blog

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be