Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Even ernstig: het Obama Cabinet (https://forum.politics.be/showthread.php?t=114634)

Jozef Ostyn 7 november 2008 17:28

Even ernstig: het Obama Cabinet

Laat ons even al het hallelujah-geroep achter ons laten en proberen te gissen wie Barack Obama zal kiezen om zich te omringen. Hij zal zeker een Hispanic in zijn Cabinet willen en flink wat vrouwen. Ook een Republikein (of zelfs twee) lijkt aangewezen.

Laat ons even proberen raden:

Secretary of State: Bill Richardson (bekwame man met diplomatieke ervaring inzake bv. Noord-Korea; een Hispanic; steunde Obama nadat hij zichzelf terugtrok)

Treasury Secretary: Timothy Geithner (hoofd van de Federal Reserve Bank New York; naar verluid een goede keuze)

Secretary of Defense: Robert Gates (vrij neutrale Republikein; eigenlijk vrij kleurloze figuur; niet echt enthousiasmerend)

Attorney General: Janet Napolitano (gouverneur van Arizona; bekende juriste)

National Security Adviser: Susan Rice

Andere posten lijken mij veel moeilijker te raden.

Firestone 7 november 2008 17:33

Ergens (NYT ?) heb ik gelezen dat Kerry wel eens Secretary of State zou kunnen worden.

Timothy Geithner lijkt inderdaad favoriet voor Treasury Secretary, en lijkt me (gezien de huidige fianciële en economische toestand) een uitstekende keuze.

Jozef Ostyn 7 november 2008 17:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Firestone (Bericht 3790703)
Ergens (NYT ?) heb ik gelezen dat Kerry wel eens Secretary of State zou kunnen worden.

Timothy Geithner lijkt inderdaad favoriet voor Treasury Secretary, en lijkt me (gezien de huidige fianciële en economische toestand) een uitstekende keuze.

Er zijn ook diverse andere namen die voor Secretary of State circuleren.

Richard Holbrooke bv. (een ramp). Ook Kerry zou volgens mij een bijzonder slechte keuze zijn.

Larry Summers wordt ook genoemd voor Treasury Secretary, maar zijn controversiële speech over vrouwen aan de universiteit zorgt ervoor dat hij er niet komt denk ik. En Paul Volcker is te oud.

Johan Bollen 7 november 2008 18:08

We zullen het binnenkort weten en we hebben er geen invloed op. Interessanter lijkt me gemaakte benoemingen te becommentariëren dan te gissen naar namen.

In het algemeen vermoed ik een keuze voor mensen met veel ervaring en intelligentie, partijoverschrijdend, zoals dat bij Obama zou passen. Religieuze fundamentalisten verwacht ik niet.

Firestone 7 november 2008 18:11

Dat van dat partijoverschrijdend, daar ben ik niet zo zeker van.

Hij zal proberen een republikein te benoemen (Gates wellicht, anders misschien Lugar), maar de meeste topbenoemingen zullen toch democraten zijn. En logischerwijze zullen velen oudgedienden van de Clinton-administraties zijn.

longhorn 7 november 2008 18:15

Colin Powell: defense? Gates doet wel een goede job en hem nu vervangen lijkt me niet verstandig. En Hillary Clinton zou ook wel een positie kunnen krijgen al zie ik niet in welke het best voor haar lijkt, HUD, Labor, Interior..??? Wellicht te weinig prestige voor haar.

D'ARTOIS 7 november 2008 18:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door longhorn (Bericht 3790782)
Colin Powell: defense? Gates doet wel een goede job en hem nu vervangen lijkt me niet verstandig. En Hillary Clinton zou ook wel een positie kunnen krijgen al zie ik niet in welke het best voor haar lijkt, HUD, Labor, Interior..??? Wellicht te weinig prestige voor haar.

Een gok: zou je haar Buitenlandse Zaken geven?

longhorn 7 november 2008 18:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS (Bericht 3790788)
Een gok: zou je haar Buitenlandse Zaken geven?

Neen. Ik vind Bill Richardson het best geschikt voor die job. Hillary zou ik liefst 'Senate Majority Leader' zien worden. Harry Reid is nogal een mietje imo.

Wiley E Coyote 7 november 2008 18:24

Als attorney general wordt vooral Eric Holder genoemd. De zwarte Holder is een voormalig onderminister van justitie onder Clinton en was de juridisch adviseur van Obama. Janet Napolitano heeft als nadeel dat ze als gouvernuer van Arizona door een Republikein zal worden opgevolgd. En volgens de peilingen zou ze in 2010 John McCain kunnen verslaan mocht die voor nog een ambtstermijn in de senaat gaan en ze zich ook kandidaat zou stellen.

D'ARTOIS 7 november 2008 23:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door longhorn (Bericht 3790793)
Neen. Ik vind Bill Richardson het best geschikt voor die job. Hillary zou ik liefst 'Senate Majority Leader' zien worden. Harry Reid is nogal een mietje imo.

Hé, New Mexico, mijn favoriete staat. Heb er twee maanden doorgebracht. Ik weet't niet Longhorn, zeer zeker een geschikte persoon, maar iets te vriendelijk ogend. Ik heb liever wat scherpe katteklauwtjes (niet die van C. Rice) die van een wat sophisticated kaliber. Maar dat is mijn idee. Ik zou naar een politieke globetrotter zoeken, liefst een die Frans en Duits spreekt.

Johan Bollen 7 november 2008 23:20

Ik vind volgend gisspelletje interessant want onrechtstreeks een discussie over buitenlandse politiek, en minder gebaseerd op wat er allemaal in de media verschijnt op dit moment:

De vraag 'welke zal de eerste buitenlandse bestemming zijn van Obama als president?' of 'Welke zal het eerste staatshoofd zijn dat hij ontvangt?'

Jedd 7 november 2008 23:55

als hij slim is zet hij een republikein op defensie.
Kan hij een eventueel falen in Irak op een republikein afschuiven

L. J. Brutus 8 november 2008 00:00

Chuck Hagel op defense.

longhorn 8 november 2008 00:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door L. J. Brutus (Bericht 3791372)
Chuck Hagel op defense.

Hagel zou inderdaad een goeie zijn. Ook senators Jim Webb of Jack Reed zijn geschikt. De eerste 2 dik gedecoreerde Vietnam-veteranen die het nodige respekt van de soldaten krijgen en Reed is een West Point graduate en ex-para.

longhorn 8 november 2008 00:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS (Bericht 3791323)
Hé, New Mexico, mijn favoriete staat. Heb er twee maanden doorgebracht. Ik weet't niet Longhorn, zeer zeker een geschikte persoon, maar iets te vriendelijk ogend. Ik heb liever wat scherpe katteklauwtjes (niet die van C. Rice) die van een wat sophisticated kaliber. Maar dat is mijn idee. Ik zou naar een politieke globetrotter zoeken, liefst een die Frans en Duits spreekt.

Richardson heeft zijn sporen verdiend met onderhandelingen met Noord-Korea, is minister van energie geweest en spreekt vloeiend Engels-Spaans. Hij heeft zeker iets teddybeer-achtig maar is internationaal ervaren en komt heel diplomatisch over. Ik hoop alleszins dat het niet John Kerry wordt.

Wiley E Coyote 9 november 2008 20:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door longhorn (Bericht 3791387)
Hagel zou inderdaad een goeie zijn. Ook senators Jim Webb of Jack Reed zijn geschikt. De eerste 2 dik gedecoreerde Vietnam-veteranen die het nodige respekt van de soldaten krijgen en Reed is een West Point graduate en ex-para.

Weinig kans dat die het worden... De gouverneur benoemt immers in de meeste staen eenzijdig een vervanger indien er een senaatszetel vacant komt waarvoor de ambtstermijn nog niet is afgelopen.

Jack Reed komt immers uit een staat - RI - met een Republikeinse gouverneur (Don Carcieri) waardoor hardcore Democratisch Rhode Island ineens een Republikeinse senator zou krijgen. Jim Webb's vertrek zou aanleiding geven tot een special election waardoor de democraten wel eens deze zetel zouden kunnen kwijt geraken aan de GOP.

Obama is me dunkt niet zo dom dat hij een senaatszetel gaat cadeau doen aan de oppositie.

lombas 9 november 2008 20:48

Ik blijf gokken dat Bill of Hillary een hoge positie gaan krijgen.

Daimanta 9 november 2008 20:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 3793693)
Ik blijf gokken dat Bill of Hillary een hoge positie gaan krijgen.

Lijkt me sterk, hij is haar niets verschuldigd en hij boekt er generlei winst mee. Als hij het wel doen kan zij op de een of andere manier de troon gedeeltelijk kunnen opeisen en dat is schadelijk voor de positie van Obama waarvan gezegd wordt dat hij erg houdt van de touwtjes strak in handen te hebben.

Jozef Ostyn 10 november 2008 09:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door longhorn (Bericht 3790782)

Nog afgezien van het feit dat ik het principieel een slechte zaak vind om een ex-generaal minister van defensie te maken denk ik niet dat Powell een goede keuze zou zijn. Ik betwijfel overigens of hij het zou willen. Maar je weet nooit natuurlijk.

Jozef Ostyn 10 november 2008 09:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote (Bericht 3790799)
Als attorney general wordt vooral Eric Holder genoemd. De zwarte Holder is een voormalig onderminister van justitie onder Clinton en was de juridisch adviseur van Obama. Janet Napolitano heeft als nadeel dat ze als gouvernuer van Arizona door een Republikein zal worden opgevolgd. En volgens de peilingen zou ze in 2010 John McCain kunnen verslaan mocht die voor nog een ambtstermijn in de senaat gaan en ze zich ook kandidaat zou stellen.

Een goed punt. Daar staat echter tegenover dat Obama vooral voldoende vrouwen op vooraanstaande posten zal willen benoemen. Hij hoeft minder rekening te houden met het benoemen van zwarten.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be