Den Ardennees |
12 november 2008 21:26 |
baarmoedertransplantatie, is dit nog nuttige geneeskunde?
Ik heb hier dus m'n vragen bij. Ik neem aan dat het emotioneel pijnlijk is dat je zelf geen kinderen kan krijgen, maar dit is toch te ver-gaand. Alsof je opeens de natuurlijke moeder bent omdat het kind uit je eigen vagina komt. Het lijkt wel een grap.
Zo'n ingreep lijkt me niet alleen bijzonder duur, maar ook zeer gevaarlijk. Als men dan toch zo graag een kind heeft en er geen kan krijgen, dat men er dan één adopteert, maar dit slaat toch alles: de baarmoeder van een gezonde vrouw weghalen en ze bij jou laten inplanten om toch maar te kunnen zeggen: IK heb het kind ter wereld gezet.
Er sterven duizenden mensen ter wereld bij gebrek aan goede medische zorgen, dat men eerst es naar hen kijkt, eer men dit soort ingrepen doet.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Telegraaf
Kind na baarmoedertransplantatie
AMSTERDAM - Een onvruchtbare vrouw is bevallen van een gezonde dochter. Ze gebruikte hiervoor de baarmoeder van haar tweelingzus. De 39-jarige Duitse vrouw had hiermee de medische wereldprimeur.
De baarmoeder van haar zus werd door een team van Duitse chirurgen, onder leiding van dokter Sherman Silber eerst via een transplantatie in het lijf van de vrouw gezet. Het was voor het eerst in de wereld dat een volledige baarmoedertransplantatie succes kende. Toen de Duitse, getrouwd met een Brit, eenmaal zwanger was, werd de zwangerschap zeer nauwkeurig gevolgd door de artsen.
Silber is zeer enthousiast. "Een baarmoeder van een jonge vrouw kan op elk gekozen moment ingeplant worden en zal zo de vruchtbaarheid verlengen en de menopauze uitstellen. Heel wat vrouwen willen voor carrièreredenen hun zwangerschap uitstellen. Als ze dan toch kinderen willen op latere leeftijd, zijn ze vaak onvruchtbaar. Nu wordt het mogelijk én sociaal aanvaardbaar om een gezonde baarmoeder te laten invriezen om die...
|
volledig artikel op www.telegraaf.nl
|