Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   baarmoedertransplantatie, is dit nog nuttige geneeskunde? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=114796)

Den Ardennees 12 november 2008 21:26

baarmoedertransplantatie, is dit nog nuttige geneeskunde?

Ik heb hier dus m'n vragen bij. Ik neem aan dat het emotioneel pijnlijk is dat je zelf geen kinderen kan krijgen, maar dit is toch te ver-gaand. Alsof je opeens de natuurlijke moeder bent omdat het kind uit je eigen vagina komt. Het lijkt wel een grap.

Zo'n ingreep lijkt me niet alleen bijzonder duur, maar ook zeer gevaarlijk. Als men dan toch zo graag een kind heeft en er geen kan krijgen, dat men er dan één adopteert, maar dit slaat toch alles: de baarmoeder van een gezonde vrouw weghalen en ze bij jou laten inplanten om toch maar te kunnen zeggen: IK heb het kind ter wereld gezet.

Er sterven duizenden mensen ter wereld bij gebrek aan goede medische zorgen, dat men eerst es naar hen kijkt, eer men dit soort ingrepen doet.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Telegraaf
Kind na baarmoedertransplantatie

AMSTERDAM - Een onvruchtbare vrouw is bevallen van een gezonde dochter. Ze gebruikte hiervoor de baarmoeder van haar tweelingzus. De 39-jarige Duitse vrouw had hiermee de medische wereldprimeur.

De baarmoeder van haar zus werd door een team van Duitse chirurgen, onder leiding van dokter Sherman Silber eerst via een transplantatie in het lijf van de vrouw gezet. Het was voor het eerst in de wereld dat een volledige baarmoedertransplantatie succes kende. Toen de Duitse, getrouwd met een Brit, eenmaal zwanger was, werd de zwangerschap zeer nauwkeurig gevolgd door de artsen.

Silber is zeer enthousiast. "Een baarmoeder van een jonge vrouw kan op elk gekozen moment ingeplant worden en zal zo de vruchtbaarheid verlengen en de menopauze uitstellen. Heel wat vrouwen willen voor carrièreredenen hun zwangerschap uitstellen. Als ze dan toch kinderen willen op latere leeftijd, zijn ze vaak onvruchtbaar. Nu wordt het mogelijk én sociaal aanvaardbaar om een gezonde baarmoeder te laten invriezen om die...

volledig artikel op www.telegraaf.nl

RodeLantaarn 12 november 2008 21:28

U begrijpt niet dat ze haar eigen kind heeft gebaard. Het genetisch materiaal (de eicel) is nog steeds afkomstig van de eierstokken van de vrouw die de baarmoeder ingeplant kreeg.

Storm in een glas water

Den Ardennees 12 november 2008 21:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door RodeLantaarn (Bericht 3799847)
U begrijpt niet dat ze haar eigen kind heeft gebaard. Het genetisch materiaal (de eicel) is nog steeds afkomstig van de eierstokken van de vrouw die de baarmoeder ingeplant kreeg.

Storm in een glas water

Dat is net mijn punt, het kind komt uit haar vagina, maar daarmee is dan ook alles gezegd. Ze kon beter haar zus draagmoeder laten spelen dan heel die nutteloze, dure, ingewikkelde, en vooral gevaarlijke ingreep te ondergaan. (in feite in tweevoud, want ook zusje heeft een gevaarlijke ingreep ondergaan bij het weghalen van de baarmoeder.)

RodeLantaarn 12 november 2008 21:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees (Bericht 3799852)
Dat is net mijn punt, het kind komt uit haar vagina, maar daarmee is dan ook alles gezegd. Ze kon beter haar zus draagmoeder laten spelen dan heel die nutteloze, dure, ingewikkelde, en vooral gevaarlijke ingreep te ondergaan. (in feite in tweevoud, want ook zusje heeft een gevaarlijke ingreep ondergaan bij het weghalen van de baarmoeder.)

Draagmoederschap gaat vaak gepaard met veel problemen. Kijk maar naar baby Donna.

Den Ardennees 12 november 2008 21:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door RodeLantaarn (Bericht 3799853)
Draagmoederschap gaat vaak gepaard met veel problemen. Kijk maar naar baby Donna.

misschien konden ze aan de betrokken vrouw ook vragen om haar baarmoeder te laten weghalen en overplanten in het lichaam van de Belgische wensmoeder:roll:

Patsy Stone 12 november 2008 21:33

Er zijn toch mensen die �*lles moeten kunnen afkraken... Zielig. Temeer omdat je er geen jota van begrepen hebt.

Den Ardennees 12 november 2008 21:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patsy Stone (Bericht 3799861)
Er zijn toch mensen die �*lles moeten kunnen afkraken... Zielig. Temeer omdat je er geen jota van begrepen hebt.

gaan we persoonlijk worden?

Vertel me dan es wat ik verkeerd begrepen heb

Patsy Stone 12 november 2008 21:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees (Bericht 3799868)
gaan we persoonlijk worden?

Vertel me dan es wat ik verkeerd begrepen heb

Dit:

Citaat:

Alsof je opeens de natuurlijke moeder bent omdat het kind uit je eigen vagina komt.
En wat is daar persoonlijk aan? Gaan we de calimero uithangen?

Den Ardennees 12 november 2008 21:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patsy Stone (Bericht 3799878)
Dit:

En wat is daar persoonlijk aan? Gaan we de calimero uithangen?

Het blijft onduidelijk...

Patsy Stone 12 november 2008 21:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees (Bericht 3799887)
Het blijft onduidelijk...

Dat weet ik. Je bent namelijk een man.

Den Ardennees 12 november 2008 22:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patsy Stone (Bericht 3799890)
Dat weet ik. Je bent namelijk een man.

Ga je nu eindelijk es verduidelijken, of kun je gewoon niet anders dan rond te pot te draaien wegens: argumenten op?:roll:

Patsy Stone 12 november 2008 22:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees (Bericht 3799900)
Ga je nu eindelijk es verduidelijken, of kun je gewoon niet anders dan rond te pot te draaien wegens: argumenten op?:roll:

Een zwangerschap is meer dan het punt waarop je kindje langs je vagina naar buiten komt. Dat kind groeit negen maanden lang in je baarmoeder en dat voel je. Je hebt al een band met dat kind l�*ng voor het geboren is. Dat is een gevoel dat jij als man nooit zal kennen. Jij hebt daarom in deze discussie niets te zoeken. Je weet namelijk in de verste verte niet waar je over praat.

Den Ardennees 12 november 2008 22:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patsy Stone (Bericht 3799902)
Een zwangerschap is meer dan het punt waarop je kindje langs je vagina naar buiten komt. Dat kind groeit negen maanden lang in je baarmoeder en dat voel je. Je hebt al een band met dat kind l�*ng voor het geboren is. Dat is een gevoel dat jij als man nooit zal kennen. Jij hebt daarom in deze discussie niets te zoeken. Je weet namelijk in de verste verte niet waar je over praat.

:roll::roll::roll::roll::roll::roll::roll::roll:

Ik heb het hier niet over de zwangerschap, ik heb het over die transplantatie, een zware, dure en gevaarlijke ingreep omdat mevrouw dus blijkbaar graag negen maand zwanger is.

En wat met de baby, onzeker is of hij wel gezond zou zijn?

Puur egoïsme, ja! :evil:

Patsy Stone 12 november 2008 22:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees (Bericht 3799908)
:roll::roll::roll::roll::roll::roll::roll::roll::r oll::roll::roll:

Ik heb het hier niet over de zwangerschap, ik heb het over die transplantatie, een zware, dure en gevaarlijke ingreep omdat mevrouw dus blijkbaar graag negen maand zwanger is.

En wat met de baby, onzeker is of hij wel gezond zou zijn?

Puur egoïsme, ja! :evil:

Van een baby weet je nooit of hij wel gezond zal zijn. Dat 'argument' slaat dus nergens op.

Je hebt het niet over de zwangerschap, maar over de transplantatie? Waarom wil een vrouw zo'n transplantatie, denk je? Uit verveling?

Als je bericht evenveel inhoud had als smileys, zouden we misschien nog tot een waardevolle discussie kunnen komen. Een goede raad: meng je niet in debatten waar je niks van snapt.

Jeronimo 12 november 2008 22:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patsy Stone (Bericht 3799902)

Voorlopig nog niet... Hoe lang nog tot de eerste man een baarmoedertransplantatie ondergaat? 8-)

Patsy Stone 12 november 2008 22:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jeronimo (Bericht 3799912)
Voorlopig nog niet... Hoe lang nog tot de eerste man een baarmoedertransplantatie ondergaat? 8-)

Fan van Schwarzenegger? ;-)

Den Ardennees 12 november 2008 22:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patsy Stone (Bericht 3799911)
Van een baby weet je nooit of hij wel gezond zal zijn. Dat 'argument' slaat dus nergens op.

Je hebt het niet over de zwangerschap, maar over de transplantatie? Waarom wil een vrouw zo'n transplantatie, denk je? Uit verveling?

Als je bericht evenveel inhoud had als smileys, zouden we misschien nog tot een waardevolle discussie kunnen komen. Een goede raad: meng je niet in debatten waar je niks van snapt.

wow, dit moet de zesde keer in deze discussie zijn dat je me meldt dat ik er niets van snap omdat ik een man ben. Heb je nog zulke overtuigende argumenten?

Niet uit verveling, maar toch uit egoïsme.

Het is zonneklaar dat er bij zulke ingrepen veel meer risico is voor ALLE betrokkenen.

Patsy Stone 12 november 2008 22:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees (Bericht 3799914)
wow, dit moet de zesde keer in deze discussie zijn dat je me meldt dat ik er niets van snap omdat ik een man ben. Heb je nog zulke overtuigende argumenten?

Dat is wel voldoende.

Jeronimo 12 november 2008 22:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patsy Stone (Bericht 3799913)
Fan van Schwarzenegger? ;-)

Beetje misschien :oops:

Boadicea 12 november 2008 22:32

Ik ben sowieso al geen fan van transplantaties, maar ik kan begrijpen dat die vrouw haar kinderwens zeer groot is en dat ze daarom tot deze actie overgaat. Als die zus haar kinderwens voldaan is ... tja.
Anderzijds: ik vraag me af of ze ook baarmoeders van dode donoren kunnen gebruiken. Dan moet men niet persee de baarmoeders uit levende jonge vrouwen snijden.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be