Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   de Sint: Sint-Maarten of Sinterklaas? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=114905)

lollysticky 15 november 2008 19:49

de Sint: Sint-Maarten of Sinterklaas?

Nu, ik zit al langer met het idee om deze poll eens te houden maar het is er nooit van gekomen. Het is nu trouwens de ideale periode :-D

de eigenlijke vraag is dus: Vieren ze in jouw dorp Sint-Maarten als de 'pakjesbrenger' (typisch op 11 november) of vieren ze in jouw dorp Sinterklaas (of Sint-Niklaas) als pakjesbrenger (typisch op 6 november). Ik weet dat er zelfs enkele dorpen zijn waar ze beiden vieren, maar dan is Sinterklaas meestal de pakjesbrenger en Sint-Maarten de heilige die de armoede aankaart (stukje mantel afgeven etc).

de reden voor deze vraag is nogal simpel. In mijn dorp is het enkel Sint-Maarten, maar in enkele dorpen rondom ons is het Sinterklaas. Daarond is het dan weer een mix. Ik vraag mij af of de Sinterklaas-Sint-maarten tegenstelling afhankelijk is van in welke streek (hier ingekort tot 'provincie', anders zijn er teveel opties) je afkomstig bent. De enquête is beperkt tot de vlaamse pronvincies sind ik ervan uitga dat de walen op het lesoir forum zitten :twisted: (en omdat ik anders te veel opties moet typen).

P.S. mijn excuses ook voor de nederlanders... ik ben te lui :-P

Derk de Tweede 15 november 2008 19:56

Ik woon op de grens van Noord-Holland en 't Sticht en wij vieren geen Sint-Maarten.

Txiki 15 november 2008 20:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lollysticky (Bericht 3804639)
Nu, ik zit al langer met het idee om deze poll eens te houden maar het is er nooit van gekomen. Het is nu trouwens de ideale periode :-D

de eigenlijke vraag is dus: Vieren ze in jouw dorp Sint-Maarten als de 'pakjesbrenger' (typisch op 11 november) of vieren ze in jouw dorp Sinterklaas (of Sint-Niklaas) als pakjesbrenger (typisch op 6 november). Ik weet dat er zelfs enkele dorpen zijn waar ze beiden vieren, maar dan is Sinterklaas meestal de pakjesbrenger en Sint-Maarten de heilige die de armoede aankaart (stukje mantel afgeven etc).

de reden voor deze vraag is nogal simpel. In mijn dorp is het enkel Sint-Maarten, maar in enkele dorpen rondom ons is het Sinterklaas. Daarond is het dan weer een mix. Ik vraag mij af of de Sinterklaas-Sint-maarten tegenstelling afhankelijk is van in welke streek (hier ingekort tot 'provincie', anders zijn er teveel opties) je afkomstig bent. De enquête is beperkt tot de vlaamse pronvincies sind ik ervan uitga dat de walen op het lesoir forum zitten :twisted: (en omdat ik anders te veel opties moet typen).

P.S. mijn excuses ook voor de nederlanders... ik ben te lui :-P

ach zo

lollysticky 15 november 2008 20:25

december dus :( ik kan het niet meer editen :(

Txiki 15 november 2008 20:30

:-D niet aantrekken, we weten toch dat die plattekaas op 6 december rondzeult.

Derk de Tweede 15 november 2008 20:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 3804707)
:-D niet aantrekken, we weten toch dat die plattekaas op 6 december rondzeult.

Idd Sint is pas op de 6-de december echt jarig.
Pakjesavond is wel op de 5-de.

Zwartengeel 15 november 2008 20:41

Ik woon in een Oost-Vlaamse Sint-Martinusparochie... en toch vieren ze hier Sinterklaas.

lollysticky 15 november 2008 20:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 3804723)
Ik woon in een Oost-Vlaamse Sint-Martinusparochie... en toch vieren ze hier Sinterklaas.

invullen die enquête !

jodewa 15 november 2008 22:01

Sint Maarten rules!!

Aalst : sint maarten forever!
En maar goed ook! Waarom?
- altijd verlof voor de kinderen - 11/11
- een ruimte tijd voor de kerstinvasie
- een ruime tijd voor de kerstcadeautjes
- nooit miserie op de tv met de aankomsten (en de lastige vragen) tegelijk nl.: Belgie & Nederland
- altijd genoeg voorraad speelgoed in de winkels.
- een mooie inlassing tussen de verlof -en kerstperiode!
1 goede raad : maak sint maarten voor belgie de standaard heilige en het is een goede zaak voor ieder belgisch kind!
Laat de klaas maar voor d'hollanders.:oops:

forzaflandria 16 november 2008 11:09

Ik kom uit W-Vl, maar nooit van enige activiteit op St Maarten gehoord.

Max van Dietschland 16 november 2008 12:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door forzaflandria (Bericht 3805136)
Ik kom uit W-Vl, maar nooit van enige activiteit op St Maarten gehoord.

Waar woont u in West-Vlaanderen? Er zijn nochtans heel wat gemeenten dat Sint-Maarten de pakjes uitdeelt.

Weezer 16 november 2008 13:21

De Nederlanders worden hier weer eens gruwelijk over het hoofd gezien :(

From_Vlaanderen 16 november 2008 13:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Weezer (Bericht 3805253)

't Is dan ook een Vlaamsch forum.

Jaani_Dushman 16 november 2008 21:10

Citaat:

Toch de Noord-Nederlanders... ;-)

Pelgrim 17 november 2008 00:07

ze zouden elke dag moeten komen. Om beurten Sinterklaas en Sint-Maarten. De crisis zou zo opgelost zijn.

lollysticky 17 november 2008 00:11

Citaat:

mijn excuses maar de opties zijn maar beperkt tot 20... en voor iedere provincie moet ik er twee maken... ik zou dus altijd iemand benadelen :lol:

Dronkoers 17 november 2008 07:59

Ik woon in Oost-Vlaanderen en niemand brengt mij pakjes :-(

vlijmscherp 17 november 2008 08:27

er is maar 1 Sint: Sint-Maarten, punt.

De Garde 17 november 2008 09:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 3804723)

Ja jong, bij ons wordt dat door elkaar gevierd: de 'oude' inwoners houden het bij Sint-Maarten en de 'aangespoelden' vieren Sinterklaas. Maar 't is vooral de commerce die Sinterklaas naar hier heeft gebracht.

De Garde 17 november 2008 09:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dronkoers (Bericht 3806079)
Ik woon in Oost-Vlaanderen en niemand brengt mij pakjes :-(

Ook geen 'bakjes'?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be