Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Pro-Europese wind waait tot aan Reykjavik (https://forum.politics.be/showthread.php?t=114970)

Sjaax 18 november 2008 09:35

Pro-Europese wind waait tot aan Reykjavik

Citaat:

In deze onzekere omstandigheden is het veilig schuilen onder de vleugels van de EU en de euro.
Bron: http://www.trouw.nl/nieuws/europa/ar...eykjavik_.html

De quote geeft de ratio van de EU aan.

Nog één uit hetzelfde artikel:
Citaat:

IJsland wil EU-lid worden, de Ieren zijn nu toch voor het hervormingsverdrag en de euro is gewild. Vanwaar dat enthousiasme voor Europa?

ZERO 18 november 2008 10:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax (Bericht 3808248)
de Ieren zijn nu toch voor het hervormingsverdrag:

Is er al een nieuwe volksraadpleging geweest? Ik dacht het niet.

I amsterdam 18 november 2008 12:06

Het beste zou zijn dat de landen van de Eurozone een sprong voorwaarts maken ,zodat de overige landen in de positie komen dat ze moeten vragen of ze a.u.b. mee mogen doen.
De tijd is nu rijp voor een kopgroep.
Hopelijk neemt Sarkozy nog een initiatief hiertoe.

Derk de Tweede 18 november 2008 12:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ZERO (Bericht 3808345)

De EU en democratie ?
Dat vloekt!

Zam 18 november 2008 15:40

Mensen begrijpen mij nooit als ik zeg dat ik de hele financiele crisis een positieve zaak vind, hier nog maar een positieve kant ervan.

Heel-Nederlander 18 november 2008 15:43

Ik begrijp je wel Zam. De EU kan nu tegenover die pacifisten - die overigens 9 van de 10 keer niet weten waarover ze het hebben, roepen allemaal "boe Europa" maar dat is dan ook alles - bewijzen dat ze wél wat waard is. En ik denk dat dit aardig lukt: wij worden lang zo erg niet door de Kredietcrisis geraakt als Amerika ... laat staan Afrika.

Sjaax 19 november 2008 00:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 3808881)
Ik zou graag de EU helemaal ontmantelen, althans zolang Frankrijk en Duitsland daar nog het hoogste woord hebben.
Een alternatieve EU zonder die landen, maar met de scandanavische landen, zwiterland en zonder Turkije en andere barbaarse landen.

Derk is echter niet de enige 'alien', er heerst een groot gevoel van vervreemding. Hij spreekt dat groeiend gevoel uit:
Citaat:

Extreme right parties, from anti-immigrant and xenophobic populists to outright neo-fascists, are almost certain to increase their presence in the European Parliament after the 2009 elections unless the European Union and mainstream parties wake up to the threat and take action, long-time monitors of far right activities are warning.
(…)
These people, who are disillusioned, disenchanted, abandon their traditional allegiance to the social democratic or even communist parties and vote for these vehicles of protest with their easy answers about Muslims, Roma or immigrants."
Bron: http://euobserver.com/9/27072

Aan de ene kant groeit een toenemende bewustwording van de voordelen van de EU, aan de andere kant groeien ook de partijen met ‘easy answers’. Kortom de polarisatie neemt toe.

Johan Bollen 19 november 2008 01:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax (Bericht 3809490)
Aan de ene kant groeit een toenemende bewustwording van de voordelen van de EU, aan de andere kant groeien ook de partijen met ‘easy answers’. Kortom de polarisatie neemt toe.

Wat ontbreekt is een 'bottom-up' Europa in plaats van het top-down, elitair en ondemocratisch Europa van nu. Geen wonder dat er heel wat mensen wantrouwig zijn.

Zam 19 november 2008 01:50

Inderdaad!

Waar blijft de Europese versie van Obama!?

Geert C 19 november 2008 09:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zam (Bericht 3809538)
Inderdaad!

Waar blijft de Europese versie van Obama!?

Ja, Sjaax, wanneer neem je nu eens eindelijk deel aan de Europese verkiezingen? :-(

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ZERO (Bericht 3808345)

Nog niet, maar de Ieren zouden het verdrag wel aanvaarden als ze hun eurocommissaris mogen houden (hopelijk is dat niet nodig) en een aantal garanties krijgen op het vlak van neutraliteit, abortus en belastingen (een verklaring meer of minder, daar komt het niet op aan :-)).

Pelgrim 19 november 2008 10:41

Wat een grap. Echt. Sinds wanneer zijn de Ieren plots voor het verdrag?

Geert C 19 november 2008 11:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 3809823)
Wat een grap. Echt. Sinds wanneer zijn de Ieren plots voor het verdrag?

De Ieren zijn nooit tegen geweest, mocht er een referendum over de inhoud van het verdrag zijn geweest dan hadden ze 'ja' gestemd. ;-) Hoezeer de tegenstanders ook beweren dat "No means No", uit verschillende surveys blijkt toch echt dat het om een "No means Yes, but..." gaat. :-P

D'ARTOIS 19 november 2008 11:24

Bij de Ieren moet je de varkensstaart methode toepassen....

Pelgrim 19 november 2008 14:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Geert C (Bericht 3809900)
De Ieren zijn nooit tegen geweest, mocht er een referendum over de inhoud van het verdrag zijn geweest dan hadden ze 'ja' gestemd. ;-) Hoezeer de tegenstanders ook beweren dat "No means No", uit verschillende surveys blijkt toch echt dat het om een "No means Yes, but..." gaat. :-P

Welke surveys?

De uitslag van het referendum is wat het is: no.

Grappig hoe de eurofetisjisten elke kritische stem proberen te verdraaien.

Geert C 19 november 2008 14:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 3810479)
Welke surveys?

Deze bijvoorbeeld.

Uit deze survey blijkt ook dat de eigenlijke inhoud van het verdrag in feite maar een kleine invloed had op het resultaat. :?

Pelgrim 19 november 2008 15:07

En je verwacht dat ik dié survey ga vertrouwen? :lol:

komaan, de opiniepeilingen van de BUB aan het station in Leuven zijn zo ongeveer even betrouwbaar.

ZERO 19 november 2008 15:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Geert C (Bericht 3810536)
Deze bijvoorbeeld.

Uit deze survey blijkt ook dat de eigenlijke inhoud van het verdrag in feite maar een kleine invloed had op het resultaat. :?

Dan moet men maar de moed hebben om opnieuw een bindende volksraadpleging te organiseren.

Geert C 19 november 2008 15:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 3810593)
En je verwacht dat ik dié survey ga vertrouwen? :lol:

komaan, de opiniepeilingen van de BUB aan het station in Leuven zijn zo ongeveer even betrouwbaar.

Bij Eurobarometer surveys gaat men toch ietsje professioneler te werk. ;-)

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ZERO (Bericht 3810602)
Dan moet men maar de moed hebben om opnieuw een bindende volksraadpleging te organiseren.

Dat zal men ook doen, er is gewoonweg geen alternatief. :-)

Pelgrim 19 november 2008 15:25

'professioneel' is niet hetzelfde als 'meer geloofwaardig'.

D'ARTOIS 19 november 2008 15:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Geert C (Bericht 3810615)
Bij Eurobarometer surveys gaat men toch ietsje professioneler te werk. ;-)

Dat zal men ook doen, er is gewoonweg geen alternatief. :-)

Dat lijkt mij ook wel, het rapport ziet er niet uit als zijnde broddelwerk.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be