![]() |
Belgen hebben gekozen voor het kippenlijntje
Eindelijk een accoord over de "IJzeren Rijn"
Eurlings was verontwaardigd dat de Belgen hebben gekozen voor wat hij noemt "het kippen lijntje" Zijn voorstel voor een alternatief met meer mogelijkheden haalde het niet. citaat NRC Rotterdam, 17 nov. Het jarenlange conflict over de IJzeren Rijn, het historische goederenspoor tussen Antwerpen en het Duitse Ruhrgebied dat over Nederlands grondgebied loopt, lijkt opgelost. Het spoor gaat in de toekomst ten oosten van Roermond lopen en dan met een tunnel onder het Nederlandse natuurgebied De Meinweg door. Vervolgens sluit de verbinding aan op het nog bestaande tracé van de IJzeren Rijn. Daarover bereikte Minister Eurlings (Verkeer) gisteren een akkoord met zijn Duitse en Belgische collega’s. Een voorstel van Eurlings over een alternatieve spoorlijn die langs de A52 zou lopen, haalde het eerder op de dag niet. Eurlings bood 100 miljoen euro extra voor de A52-variant, maar dat vonden de verkeersministers van België en Duitsland te weinig. „Als een van de partijen voor het einde van het jaar alsnog met geld op tafel komt, dan valt daar nog verder over te praten”, aldus de woordvoerder van Eurlings |
Het kippenlijntje loopt van Amersfoort via Barneveld naar Ede-Centrum.
http://home.hetnet.nl/~tagv0000/p-ns-kippenlijn.htm |
Citaat:
Lunteren, Ede-Centrum, Ede-Wageningen. Dat is de kippenlijn ten voeten uit. |
Citaat:
Vandaag zette de NMBS ook de eerste reizigerstrein in op de IJzeren Rijn. Overgens een Duitse locomotief van de oorlogsklasse 52. ![]() |
Citaat:
Hij kent de streek dus goed Als hij het een kippenlijntje noemt, dan zal het wel zo zijn. |
Eigenlijk vraag ik me af waarom ik als belastingbetaler moet meebetalen aan een spoorlijn waar alleen de Belgen voordeel van hebben. En dat alles op basis van een verdrag uit 1838, toen Nederland nog niet eens een democratie was.
|
Citaat:
De haven van rotterdam is evengoed vragende partij. |
Citaat:
|
Citaat:
Nu ze zoveel miljarden aan banken hebben betaald, kunnen ze niet een paar honderd miljoen meer betalen voor een behoorlijke spoorlijn. In dit geval ben ik het met Eurlings eens. Nederlanders houden niet van broddelwerk www.gva.be/nieuws/economie |
Citaat:
Blijkbaar hebben ze niet veel geld over voor een goede spoorverbing Antwerpen --Ruhrgebied. |
Citaat:
Die wil de Montzenlijn dubbelsporig maken. http://www.snlm.nl/archief/ir110902.htm |
Citaat:
|
Als Eurlings een beetje slim is geweest heeft hij dit hangijzer in het contract meegenomen. Als hij dat niet gedaan heeft snapt hij ook niet waarf Abraham de jam haalt.....8-)
|
Citaat:
Ik had het idee dat hij het wel goed vindt Als de Belgen dat accoord nog willen veranderen dan, hebben ze nog een half jaar de tijd. De Molens draaien niet zo snel in Belgie. Terwijl men in Nederland spreekt over een accoord ,stelt het Vlaams parlement nog vragen en weet blijkbaar van toeten of blazen. |
Citaat:
|
Citaat:
Alleen duurt het nog 10 jaar voordat hij gaat rijden ,want de Belgen willen perse het historische traject dat Eurlings het kippenlijntje noemt. Met het Nederlandse voorstel van een dubbel traject ,had de trein heel wat eerder kunnen rijden. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
De HSL heeft wederom een jaar vertraging omdat NS-Reizigers persé Italiaanse treinen wou hebben. |
Citaat:
De vraag is of die lijn de verdere groei van het spoorwegverkeer die onvermijdelijk zal komen eens het verzet van de NMBS en de vakbonden ophoudt wel aan kan. Het probleem met de ijzeren rijn is dat Nederland hem absoluut niet wil, en met allerhande excusen en alternatieven komt die eingelijk enkel maar dienen om de boel te vertragen. Men zou gewoon het bestaande tracé kunnen opknappen. De bedding is nog beschikbaar, en zelfs doorgaand dubbelspoor is mogelijk. Maar dat is te makkelijk, en past dus niet in het kraam van de Hollanders. Om dwarsligen nog makkelijker te maken heeft iemand op een kaart het gebied waar de spoorlijn doorheen gaat als natuurgebied ingekleurd, en zoals iedereen weet zijn vogeltjes en beestjes in Nederland belangrijker dan mensen, en dus moet er een dure tunnel komen, of een ander tracé. Meer vertraging. Joepie... Dat vogeltjes en beestjes helemaal geen last hebben van treinen (en zelfs lustig nesten bouwen in bovenleidingsportalen) is van geen tel. De antimensenbeweging in Nederland is maar tevreden als ze eender welk project minstens twee keer zo duur hebben kunnen maken... |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:53. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be