Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Belgen hebben gekozen voor het kippenlijntje (https://forum.politics.be/showthread.php?t=114974)

I amsterdam 18 november 2008 12:35

Belgen hebben gekozen voor het kippenlijntje

Eindelijk een accoord over de "IJzeren Rijn"

Eurlings was verontwaardigd dat de Belgen hebben gekozen voor wat hij noemt
"het kippen lijntje" Zijn voorstel voor een alternatief met meer mogelijkheden haalde het niet.
citaat NRC
Rotterdam, 17 nov. Het jarenlange conflict over de IJzeren Rijn, het historische goederenspoor tussen Antwerpen en het Duitse Ruhrgebied dat over Nederlands grondgebied loopt, lijkt opgelost.

Het spoor gaat in de toekomst ten oosten van Roermond lopen en dan met een tunnel onder het Nederlandse natuurgebied De Meinweg door. Vervolgens sluit de verbinding aan op het nog bestaande tracé van de IJzeren Rijn. Daarover bereikte Minister Eurlings (Verkeer) gisteren een akkoord met zijn Duitse en Belgische collega’s.

Een voorstel van Eurlings over een alternatieve spoorlijn die langs de A52 zou lopen, haalde het eerder op de dag niet. Eurlings bood 100 miljoen euro extra voor de A52-variant, maar dat vonden de verkeersministers van België en Duitsland te weinig. „Als een van de partijen voor het einde van het jaar alsnog met geld op tafel komt, dan valt daar nog verder over te praten”, aldus de woordvoerder van Eurlings

Derk de Tweede 18 november 2008 16:15

Het kippenlijntje loopt van Amersfoort via Barneveld naar Ede-Centrum.
http://home.hetnet.nl/~tagv0000/p-ns-kippenlijn.htm

D'ARTOIS 18 november 2008 18:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 3808883)
Het kippenlijntje loopt van Amersfoort via Barneveld naar Ede-Centrum.
http://home.hetnet.nl/~tagv0000/p-ns-kippenlijn.htm

Dat is niet helemaal correct: A'foort, Barneveld-Noord, Barneveld-Centrum,
Lunteren, Ede-Centrum, Ede-Wageningen. Dat is de kippenlijn ten voeten uit.

Derk de Tweede 18 november 2008 19:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS (Bericht 3809016)
Dat is niet helemaal correct: A'foort, Barneveld-Noord, Barneveld-Centrum,
Lunteren, Ede-Centrum, Ede-Wageningen. Dat is de kippenlijn ten voeten uit.

Je hebt gelijk!

Vandaag zette de NMBS ook de eerste reizigerstrein in op de IJzeren Rijn.
Overgens een Duitse locomotief van de oorlogsklasse 52.

JP Coen 18 november 2008 20:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 3809071)
Je hebt gelijk!

Vandaag zette de NMBS ook de eerste reizigerstrein in op de IJzeren Rijn.
Overgens een Duitse locomotief van de oorlogsklasse 52.

Eurlings is een Limburger
Hij kent de streek dus goed
Als hij het een kippenlijntje noemt, dan zal het wel zo zijn.

Spinoza 18 november 2008 20:56

Eigenlijk vraag ik me af waarom ik als belastingbetaler moet meebetalen aan een spoorlijn waar alleen de Belgen voordeel van hebben. En dat alles op basis van een verdrag uit 1838, toen Nederland nog niet eens een democratie was.

Scherven A. Mok 18 november 2008 20:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza (Bericht 3809233)
Eigenlijk vraag ik me af waarom ik als belastingbetaler moet meebetalen aan een spoorlijn waar alleen de Belgen voordeel van hebben. En dat alles op basis van een verdrag uit 1838, toen Nederland nog niet eens een democratie was.

De haven van rotterdam is evengoed vragende partij.

D'ARTOIS 19 november 2008 11:21

Citaat:

Dat is de EU...een beetje solidariteit.....een spoorlijn die wij allang niet meer gebruiken.

I amsterdam 19 november 2008 11:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS (Bericht 3809964)
Dat is de EU...een beetje solidariteit.....een spoorlijn die wij allang niet meer gebruiken.

De Belgen hadden beter voor een echte spoorlijn kunnen kiezen i.p.v. voor zo'n verouderd lijntje.
Nu ze zoveel miljarden aan banken hebben betaald, kunnen ze niet een paar honderd miljoen meer betalen voor een behoorlijke spoorlijn.
In dit geval ben ik het met Eurlings eens.
Nederlanders houden niet van broddelwerk

www.gva.be/nieuws/economie

JP Coen 19 november 2008 12:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam (Bericht 3810054)
De Belgen hadden beter voor een echte spoorlijn kunnen kiezen i.p.v. voor zo'n verouderd lijntje.
Nu ze zoveel miljarden aan banken hebben betaald, kunnen ze niet een paar honderd miljoen meer betalen voor een behoorlijke spoorlijn.
In dit geval ben ik het met Eurlings eens.
Nederlanders houden niet van broddelwerk

www.gva.be/nieuws/economie

Je kunt je geld maar 1 keer uitgeven
Blijkbaar hebben ze niet veel geld over voor een goede spoorverbing Antwerpen --Ruhrgebied.

Derk de Tweede 19 november 2008 12:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen (Bericht 3810102)
Je kunt je geld maar 1 keer uitgeven
Blijkbaar hebben ze niet veel geld over voor een goede spoorverbing Antwerpen --Ruhrgebied.

Overgens is ook de Waalse PS tegen.
Die wil de Montzenlijn dubbelsporig maken.
http://www.snlm.nl/archief/ir110902.htm

Spinoza 19 november 2008 14:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS (Bericht 3809964)

Solidair? Sinds wanneer zijn de Belgen solidair met ons? Nog niet zo heel lang geleden trachtten ze ons uit te zuigen met een wegenvignet. De Belgische politiek is altijd weinig vriendschappelijk richting Nederland.

D'ARTOIS 19 november 2008 15:17

Als Eurlings een beetje slim is geweest heeft hij dit hangijzer in het contract meegenomen. Als hij dat niet gedaan heeft snapt hij ook niet waarf Abraham de jam haalt.....8-)

JP Coen 19 november 2008 15:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS (Bericht 3810613)
Als Eurlings een beetje slim is geweest heeft hij dit hangijzer in het contract meegenomen. Als hij dat niet gedaan heeft snapt hij ook niet waarf Abraham de jam haalt.....8-)

Eurlings is blij dat er eindelijk een acoord is over de IJzeren Rijn.
Ik had het idee dat hij het wel goed vindt
Als de Belgen dat accoord nog willen veranderen dan, hebben ze nog een half jaar de tijd.
De Molens draaien niet zo snel in Belgie.
Terwijl men in Nederland spreekt over een accoord ,stelt het Vlaams parlement nog vragen en weet blijkbaar van toeten of blazen.

JP Coen 19 november 2008 15:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza (Bericht 3810480)
Solidair? Sinds wanneer zijn de Belgen solidair met ons? Nog niet zo heel lang geleden trachtten ze ons uit te zuigen met een wegenvignet. De Belgische politiek is altijd weinig vriendschappelijk richting Nederland.

Wat 178 jaar zo is geweest, kan altijd nog veranderen.:lol:

JP Coen 19 november 2008 15:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 3810184)

Het accoord over de IJzeren Rijn is er ,dat veranderen de Walen niet meer.
Alleen duurt het nog 10 jaar voordat hij gaat rijden ,want de Belgen willen perse het historische traject dat Eurlings het kippenlijntje noemt.
Met het Nederlandse voorstel van een dubbel traject ,had de trein heel wat eerder kunnen rijden.

D'ARTOIS 20 november 2008 14:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen (Bericht 3810647)
Alleen duurt het nog 10 jaar voordat hij gaat rijden ,want de Belgen willen perse het historische traject dat Eurlings het kippenlijntje noemt.
Met het Nederlandse voorstel van een dubbel traject ,had de trein heel wat eerder kunnen rijden.

Waarom iets makkelijk doen als het moeilijk kan?

Sjaax 20 november 2008 15:52

Citaat:

Dat heet goed nabuurschap. De ene keer geeft de een wat meer voordeel, een volgende keer de andere. Vergelijk het met een buurman waar je een relatie mee hebt en elkaar beurtelings helpt. Daar heb je meer profjt van dan van een buur met wie je ruzie hebt.

Derk de Tweede 21 november 2008 17:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen (Bericht 3810647)

Ik heb zelf weinig vertrouwen in het accuraat plannen van een spoorlijn, noch door Nederland, noch door Duitsland.
De HSL heeft wederom een jaar vertraging omdat NS-Reizigers persé Italiaanse treinen wou hebben.

Zwitser 25 november 2008 23:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 3810184)

Die is al dubbelsporig.

De vraag is of die lijn de verdere groei van het spoorwegverkeer die onvermijdelijk zal komen eens het verzet van de NMBS en de vakbonden ophoudt wel aan kan.

Het probleem met de ijzeren rijn is dat Nederland hem absoluut niet wil, en met allerhande excusen en alternatieven komt die eingelijk enkel maar dienen om de boel te vertragen. Men zou gewoon het bestaande tracé kunnen opknappen. De bedding is nog beschikbaar, en zelfs doorgaand dubbelspoor is mogelijk. Maar dat is te makkelijk, en past dus niet in het kraam van de Hollanders.
Om dwarsligen nog makkelijker te maken heeft iemand op een kaart het gebied waar de spoorlijn doorheen gaat als natuurgebied ingekleurd, en zoals iedereen weet zijn vogeltjes en beestjes in Nederland belangrijker dan mensen, en dus moet er een dure tunnel komen, of een ander tracé. Meer vertraging. Joepie...
Dat vogeltjes en beestjes helemaal geen last hebben van treinen (en zelfs lustig nesten bouwen in bovenleidingsportalen) is van geen tel. De antimensenbeweging in Nederland is maar tevreden als ze eender welk project minstens twee keer zo duur hebben kunnen maken...

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be