![]() |
Bombardeer de havens van die Somalische piraten
'Piraten verdienen 150 miljoen dollar per jaar'
(Novum/AP) - Somalische piraten hebben het afgelopen jaar meer dan 150 miljoen dollar opgestreken aan losgeld voor schepen die zij hadden gekaapt. Dit heeft de Keniaanse minister van buitenlandse zaken Moses Wetangula vrijdag gezegd. Wetangula riep de rederijen in de wereld op geen losgeld aan de piraten te betalen omdat dit alleen maar meer kapingen in de hand werkt. De minister sprak op een bijeenkomst van diplomaten over het proobleem van de piraterij in de Golf van Aden. nieuw.nl Het is genoeg geweest mat dat tuig dat ongewapende schepen aanvalt, de bemanning gijzelt en de handel ernstig bedreigd! Desnoods maar ingrijpen zoals in 1816 tegen de Arabische piraten. ![]() |
Ze hebben een netwerk van informanten die ze voorziet van gegevens over scheepsnaam en lading.
Er zijn maar een paar steden met havefaciliteiten, (3) de rest opereert vanaf het strand. In Berbera liggen een paar grote snelle motorboten van een meter of 15, maar minder dan in Bender Cassim en Eyla. Kletsverhalen van de media die aboluut geen benul hebben van topografie kon ik vandaag terug vinden op NU.nl - volgens hen is de kustlijn van Somalië 4000 km lang en daardoor oncontroleerbaar. Weten zij veel. De kustlijn is zegge 2150 km - lang genoeg natuurlijk, maar voor een groot gedeelte verlaten en als operatieterrein ongeschikt. Het gespuis zit maar op een paar plekken. Mooi schilderij trouwens.... |
Het lijkt mij volslagen nutteloos en contraproductief om hele steden of dorpen te gaan straffen. Geef gewoon alle marineschepen van alle erkende landen het recht om dergelijke piraten te bestrijden en ze - wanneer ze opgepakt worden - te berechten voor een admiralty court en dan op te hangen.
|
piraterij bestaat al zo lang er boten bestaan, het is een probleem dat je nooit 100% kunt uitroeien.
Trouwens bestaat er niet enkel piraterij langs de kusten van Somalië maar ze komen nu wel iets meer in de media door de frequentie en het type schepen dat men kaapt. Het beste wat men kan doen is vrachtschepen gaan uitrusten met degelijke verdedigingswapens tegen de meestal kleine snelle boten van de piraten. of het recht van landen om deze vrachtschepen te escorteren met oorlogsschepen. Verder kan men natuurlijk vanuit internationale richting, informatie proberen te vergaren over de grote spelers van die somalische piraterij en dan uit te schakelen met doelgericht militair optreden. |
Citaat:
Ik ben wel niet zo'n grote voorstander van het bewapenen van civiele vrachtschepen. We moeten de bemanningen niet nodeloos in gevaar brengen. |
Citaat:
Losgeld betalen werkt de groei van piratenrij alleen maar in de hand. Het verbaast me dat zelfs de Russen ook met zich laten sollen. |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
|
Het is een voor de hand liggende conclusie dat de overheid het spel driftig meespeelt. All grote plaatsen in Somalië hebben een militaire bezetting in de een of andere vorm. Je kunt het zien aan de vorming van barakken en grote oefenterreinen. In Berbera hele terreinen vol met pantservoertuigen.
De militairen c.q. overheid doet gewoon mee. Er verdwijnt echter nogal wat ontwikkelingsgeld naar Somalië plus hetgeen aan Somaliërs hier in Europa en Elders bij elkaar bedelt. Kijk maar eens op Somalië on Line, daar stek je wat van op. Je moet eens naar de grote luxe woningen kijken die sommige lui daar hebben gebouwd, het lijkt Club Mediterannee wel. |
Dit lijkt me het gepaste antwoord.
![]() |
Citaat:
Een gerichte actie op die kampen/havens van die piraten en hun handlangers en bewapening van koopvaardijschepen moet voldoende zijn. |
Citaat:
De internationale gemeenschap zou derhalve het Somalisch regime eenvoudigweg een ultimatum moeten stellen, waarin geëist wordt dat het probleem binnen een bepaalde tijdspanne opgelost dient te zijn. Zo niet, dan gaat de knoet erover. Men zou dan kunnen denken aan een batterij hellfire-raketten of iets dergelijke op elk vrachtschip installeren en laten bemannen door militair personeel van het land waartoe het vrachtschip behoort. Uiteraard met een licence to kill. Werkt dat niet, dan dient men eenvoudigweg inderdaad die piratennesten volledig in de as te leggen. Het zal rap afgelopen zijn dan. |
Citaat:
http://en.wikipedia.org/wiki/Bombard...Plan_of_attack |
http://www.volkskrant.nl/buitenland/...gs_piratennest
Citaat:
Citaat:
En in http://www.elsevier.nl/web/10212899/...-in-Somali.htm lees ik dat er onenigheid is. Somalië is uiteengevallen tot het pre-natie stadium. Het zijn de clans die de dienst uitmaken. En een stel clans zijn door piraterij opeens heel rijk en dus machtig geworden. Dat geeft onrust. De enige niet-clan gebonden groep, de Salafisten zijn goede vriendjes van de Wahabieten in Arabië, en komt in de verdrukking. Nu schijnen ze in een verrassingsaanval de haven veroverd te hebben waar de olietanker ligt. Lukt het ze om de tanker te veroveren dan krijgen ze vast en zeker een goede beloning. En je ziet hier ook weer hetzelfde als toendertijd bij de Noordafrikaanse Barbary Coast piraten: een "moslim" schip kaap je niet. De rest wel. Dat mag van Allah. |
Citaat:
|
De enige plek waar die tanker kan liggen is Mogadishu of Berbera. Dat weten alleen de lui die het schip bewaken en degenen die de meest recente satellietfoto's hebben.
In Berbera staan terreinen vol met militaire voertuigen. Misschien dat dat iets zegt. |
De Somalische bevolking heeft zichzelf bevrijd en hangt sterk aan haar eigenheid, onafhankelijkheid en zelfdeterminatie. Welvaart wordt er langzaam maar zeker opgebouwd op eigen krachten. Zonder overheid, zonder belastingen, zonder regulering. De enige plekken waar veel geweld plaatsvindt, zijn die plekken waar buitenlandse legers binnenvallen. Andere regio's zijn opvallend vredevol. Veelzeggend.
De enige intentie van de Keniaanse overheid (en de andere omliggende overheden) is het impalmen van Somalië. Eerdere pogingen waren tot nu toe vruchteloos. Ook de Verenigde Naties wil grip krijgen op de Somalische bevolking. Vrije mensen zijn steeds een doorn in het oog van dictators, waar ze zich ook bevinden. De aandacht die aan dit incident besteed wordt, is niet meer dan oorlogspropaganda. Indien overheden echt geïnteresseerd zouden zijn in bescherming van scheepvaart, zou het gigantisch efficiënter en goedkoper zijn om de schepen zelf te beveiligen. Reders zouden dat zelf ook kunnen maar het is nu eenmaal goedkoper om overheden het werk te laten opknappen, dan moeten ze zelf immers niets (of minder) te betalen. De Somalische economie draait ook voor een groot deel om visvangst. Oproepen om die havens te bombarderen is dus niet alleen oproepen tot het doden van onschuldigen (Er zitten in die havens heus wel wat meer mensen dan slechts piraten), het bezetten van andermans territorium (en je kan er donder op zeggen dat de bezetters de mijnen zouden plunderen), het vernietigen van voedselbevoorrading, het kelderen van de lokale economie en al het geweld dat oorlog met zich meebrengt. Wees vooral trots. :roll: |
Even heel duidelijk zijn.
De Somalische bevolking heeft GEEN STAANDE OVERHEID. Geen politici, geen bureaucraten, geen ambtenaren, geen leger. Hier en daar heb je pogingen tot zulke overkoepelende organisaties maar die vallen in het niets en hebben geen reële macht. Somaliërs zijn VRIJ. Dat Somalië volledig geregeerd wordt door geweldadige clans en zogenaamde 'warlords' is een LEUGEN en PROPAGANDA. Er zijn vrijwillig georganiseerde milities die instaan voor lokale verdediging en beveiliging. Zo nu en dan zijn er schermutselingen die in het niets vallen in vergelijking met de doden en de vernietiging die overheidslegers met zich meebrengen. Logisch, deze milities zijn helemaal niet in staat zulke gigantische legers op te richten. Het is ook belangrijk om te weten dat, hoewel ik hier zelf 'Somalië' schrijf alsof er eenheid is, er in de realiteit daar helemaal geen sprake van is en de bevolking fragmentarisch (en steeds meer!) georganiseerd is. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:17. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be