Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Belg behoort tot minst agressieve chauffeurs ter wereld (https://forum.politics.be/showthread.php?t=11514)

Weisse Wolf 4 april 2004 23:23

De Belg is een van de minst agressieve chauffeurs ter wereld. Amper 55 procent maakt zich kwaad achter het stuur. Dat blijkt uit een peiling die werd uitgevoerd in opdracht van de Verenigde Naties. In die peiling staat ook dat meer dan de helft van de chauffeurs uit de VS en uit West-Europa al een bepaalde vorm van agressiviteit (knipperen met de lichten, vloeken, obscene gebaren, enz...) hebben meegemaakt achter het stuur. Uit een rondvraag die het onderzoeksbureau Gallup vorig jaar heeft uitgevoerd, is 66 procent van de Amerikanen en 48 procent van de West-Europeanen al eens het slachtoffer geweest van verkeersagressie. Uit de peiling blijkt ook dat 'maar' 55 procent van de Belgen zich kwaad maakt achter het stuur. De cijfers liggen een stuk hoger voor de Britten, Russen, Nederlanders, Italianen, Ieren en Fransen. Zo geeft 80 procent onder hen toe dat ze "soms erg geïrriteerd" raken door de andere weggebruikers. Er zijn ook opvallende geografische verschillen. Zo zegt 60 procent van de ondervraagden in de Europese Unie dat ze al eens geconfronteerd zijn geweest met "agressief lichtgeknipper". Een fenomeen dat bijvoorbeeld veel minder voorkomt in de VS (36 procent). Schelden en obscene gebaren komen dan weer vaak voor in Australië en Groot-Brittannië (77 procent), maar minder in de EU (58 procent) en in de VS (56 procent) en nog veel minder in Japan (9 procent).

Bron: http://www.demorgen.be/telex/algemeen/?news=B123805

Distel 4 april 2004 23:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door wolf
De Belg is een van de minst agressieve chauffeurs ter wereld. Amper 55 procent maakt zich kwaad achter het stuur. Dat blijkt uit een peiling die werd uitgevoerd in opdracht van de Verenigde Naties. In die peiling staat ook dat meer dan de helft van de chauffeurs uit de VS en uit West-Europa al een bepaalde vorm van agressiviteit (knipperen met de lichten, vloeken, obscene gebaren, enz...) hebben meegemaakt achter het stuur. Uit een rondvraag die het onderzoeksbureau Gallup vorig jaar heeft uitgevoerd, is 66 procent van de Amerikanen en 48 procent van de West-Europeanen al eens het slachtoffer geweest van verkeersagressie. Uit de peiling blijkt ook dat 'maar' 55 procent van de Belgen zich kwaad maakt achter het stuur. De cijfers liggen een stuk hoger voor de Britten, Russen, Nederlanders, Italianen, Ieren en Fransen. Zo geeft 80 procent onder hen toe dat ze "soms erg geïrriteerd" raken door de andere weggebruikers. Er zijn ook opvallende geografische verschillen. Zo zegt 60 procent van de ondervraagden in de Europese Unie dat ze al eens geconfronteerd zijn geweest met "agressief lichtgeknipper". Een fenomeen dat bijvoorbeeld veel minder voorkomt in de VS (36 procent). Schelden en obscene gebaren komen dan weer vaak voor in Australië en Groot-Brittannië (77 procent), maar minder in de EU (58 procent) en in de VS (56 procent) en nog veel minder in Japan (9 procent).

Bron: http://www.demorgen.be/telex/algemeen/?news=B123805

Verwacht u maar aan een stijging. De superboetes, camera's, en ongenuanceerde snelheidsverlagingen zullen m.i. nog voor heel wat frustraties zorgen. En zelf zal ik wellicht ook steeds vaker met de lichten beginnen knipperen (hoe agressief toch). Vroeger kon ik die eeuwige "ik rijd 100 op het linkse rijvak"-chauffeurs nog gewoon langs rechts voorbij. Nu riskeer ik daar mijn broek aan te scheuren. Knipperen tot ze opzij gaan is dus, jammer genoeg, de boodschap.

Bobke 5 april 2004 00:04

Zelden, alleen als ik met verkeersagressie te maken krijg. 8)

pope 5 april 2004 14:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Distel
Verwacht u maar aan een stijging. De superboetes, camera's, en ongenuanceerde snelheidsverlagingen zullen m.i. nog voor heel wat frustraties zorgen. En zelf zal ik wellicht ook steeds vaker met de lichten beginnen knipperen (hoe agressief toch). Vroeger kon ik die eeuwige "ik rijd 100 op het linkse rijvak"-chauffeurs nog gewoon langs rechts voorbij. Nu riskeer ik daar mijn broek aan te scheuren. Knipperen tot ze opzij gaan is dus, jammer genoeg, de boodschap.

Inderdaad, zelf betrap ik mezelf (goed voor 50.000km/jaar) meer en meer op verkeersagressie. Dank u wel, linkse rakkers!

cyrus_v2000 5 april 2004 14:53

Citaat:

04/04 Automobilist slaat vrouw gebroken neus na twist over aanrijding kat
Een 42-jarige automobiliste uit Deurne heeft zondagmorgen een gebroken neus opgelopen toen ze met een andere chauffeur ruzie had nadat die een kat had aangereden. De dame zal vijf dagen werkonbekwaam zijn. De 39-jarige man uit Borgerhout werd ter beschikking gesteld van het Antwerpse gerecht, zo meldt de lokale politie van Antwerpen zondag.

Het incident deed zich zondag voor om 01.20 uur aan de Alfons Schneiderlaan in Deurne. Een 42-jarige dame en haar 21-jarige zoon zagen hoe een bestuurder van een personenwagen een kat aanreed en vervolgend verder reed.

De dame wilde de chauffeur niet laten ontkomen en knipperde met de lichten van haar wagen. De chauffeur stopte en stapte vervolgens uit. Toen de dame hem attent maakte op de aanrijding, ontstond er een fikse twist.

De chauffeur deelde enkele slagen uit aan de 21-jarige zoon en gaf de 42-jarige dame een kopstoot. De vrouw, die ernstig bloedde in het aangezicht, werd overgebracht naar het Middelaresziekenhuis waar een gebroken neus werd vastgesteld. Haar zoon raakte lichtgewond.
Beetje in contrast met de cijfers :)

TomB 5 april 2004 15:23

Citaat:

Uit een rondvraag die het onderzoeksbureau Gallup vorig jaar heeft uitgevoerd, is 66 procent van de Amerikanen en 48 procent van de West-Europeanen al eens het slachtoffer geweest van verkeersagressie.

Ik denk dat men in die rondvraag geen rekening heeft gehouden met de cultuurverschillen tussen de mensen die antwoorden. Een amerikaan zal zich veel rapper 'slachtoffer' voelen als een Europeaan.

Iedereen op dit forum die al met de wagen rondgebold heeft in de VS kan mee getuigen dat men ginder een pak minder aggressief is in het verkeer.

Tarek Agliatelli 5 april 2004 15:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Iedereen op dit forum die al met de wagen rondgebold heeft in de VS kan mee getuigen dat men ginder een pak minder aggressief is in het verkeer.

ACK. En in Canada is het nog beter. Nu, misschien ligt het wel aan hun automatische versnellingsbak, aggressief rijden daarmee is geen sinecure ;-)

democratsteve 5 april 2004 16:01

Citaat:

De Belg is een van de minst agressieve chauffeurs ter wereld. Amper 55 procent maakt zich kwaad achter het stuur.

In mijn krant stond die "amper" 55% tussen aanhalingstekens en terecht.
Dat meer dan 1 op 2 zich kwaad maakt achter het stuur zegt veel over die zogezegde verdraagzaamheid en tolerantie van de gemiddelde westerse mens.

Dilbert 5 april 2004 16:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TomB

Inderdaad. Bende janetten. :wink:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be