Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Onvrede binnen Zuid-Afrikaans partijstelsel (https://forum.politics.be/showthread.php?t=115144)

lombas 21 november 2008 21:18

Onvrede binnen Zuid-Afrikaans partijstelsel

Nadat Mbeki werd opzijgeschoven ten voordele van Jacob Zuma - die onder de intellectuele supervisie van Motlanthe (de huidige president) staat - stapten enkele belangrijke figuren binnen het African National Congress (ANC) over en vormden Congress of the People (COPE). Duizenden ANC-leden deden dezelfde stap of liepen over naar andere partijen zoals de grootste oppositiepartij Democratic Alliance (DA - liberalen) of de christenen.

De voorzitter van COPE, Mosiuoa Lekota, heeft net verklaard dat zijn partij tegen de "black economic empowerment"-politiek van het ANC in gaat (Die Burger). Hiermee wordt het startschot gegeven voor wat een openlijke strijd gaat worden naar de algemene verkiezingen van april-mei 2009 toe.

Het ANC is een samenraapsel van allerlei strekkingen, uit zich meestal centrum-links, maar heeft een groot allegaartje "centrumfiguren". Het zijn juist deze centrumfiguren die er nu volop uit aan het stappen zijn. Jacob Zuma zelf krijgt steun van de drie-eenheid achter het ANC: de jeugdbeweging, de COSATU (Zuid-Afrikaanse Vakbonden) en de SACP (communistische partij).

Helen Zille, burgemeester van Kaapstad en voorzitter van de DA, juicht de strubbelingen intern en de instroom van dissidenten uit de ANC toe. De meeste andere partijen zoals de Independent Democrats (populisten) verwijten haar opportunisme en staan sceptisch tegenover de evolutie.

Feit is wél dat het de facto éénpartijstelsel in Zuid-Afrika na vijftien jaar wel eens onderuit zou kunnen gaan. Is dit een goede zaak, en wat zal het antwoord van een mogelijke coalitieregering zijn?

Derk de Tweede 21 november 2008 21:32

Toen het ANC de macht overnam zag ik dit al aankomen, hoewel het langer heeft geduurd dan ik eerst verwachtte.
Het is te hopen dat ZA niet de weg opgaat van Zimbabwe, en dat lijkt me niet eens onwaarschijnlijk.

lombas 21 november 2008 22:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 3814228)
Toen het ANC de macht overnam zag ik dit al aankomen, hoewel het langer heeft geduurd dan ik eerst verwachtte.
Het is te hopen dat ZA niet de weg opgaat van Zimbabwe, en dat lijkt me niet eens onwaarschijnlijk.

Ik zou niet zeggen dat het onmogelijk is dat de RSA de weg van Zimbabwe inslaat, maar het lijkt mij zeer, zeer onwaarschijnlijk.

Nr.10 21 november 2008 22:26

Vergeleken bij Mbeki ... Zuma :roll:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Jacob_Zuma
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kgalema_Motlanthe
http://nl.wikipedia.org/wiki/Thabo_Mbeki

D'ARTOIS 21 november 2008 22:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 3814248)
Ik zou niet zeggen dat het onmogelijk is dat de RSA de weg van Zimbabwe inslaat, maar het lijkt mij zeer, zeer onwaarschijnlijk.

Niet zo, maar een goede kans bestaat dat hieruit een burgeroorlog voortvloeit.
Voor wat Zuid-Afrika betreft ben ik bang dat het dezelfde richting uitgaat als de andere landen. We zullen moeten afwachten. De Ossewâ branwach is er nog.

lombas 21 november 2008 22:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS (Bericht 3814266)
Niet zo, maar een goede kans bestaat dat hieruit een burgeroorlog voortvloeit.
Voor wat Zuid-Afrika betreft ben ik bang dat het dezelfde richting uitgaat als de andere landen. We zullen moeten afwachten. De Ossewâ branwach is er nog.

De Ossewa Brandwag bestaat al even niet meer. En gelukkig. Het laatste wat Zuid-Afrika momenteel nodig heeft, is te veel Afrikanergezever.

lombas 22 november 2008 08:23

Juist binnen: het ANC gaat binnenkort een uitgebreide vergadering over de kwestie houden, maar ondertussen heeft een nieuwe ANC-topfiguur, Kader Asmal (parlementslid en tweemaal minister), bepaalde uitspraken van Jacob Zuma omschreven als "macho en seksistisch".

Hebben de centrum-linkse en linkse vleugels binnen het ANC de verkeerde figuur gekozen om naar voor te schuiven? Wat is het effect hiervan op president Motlanthe, dé man achter Zuma? Waarom schaadt deze voortdurende affaire zijn naam niet, en kan hij zijn achtergrond toch waarmaken?

(Die Burger)

kelt 22 november 2008 09:01

We hebben het al zo vaak gezien,en niet alleen in Afrika...de "bevrijdingspartij" die een diktatuur opvolgt blijkt na een paar decennia zelf een uitgeleefd wrak te zijn dat nog met spuug en ijzerdraad aan elkaar hangt,en het land begint er onder te lijden...

In het geval van Zuid-Afrika,de natie die dé referentie zou moeten worden van Afrika,valt dit uiteraard nog meer op,en is het des te erger....

Zelfs onder het apartheidsregime,officieel geboycott,kon eigenlijk niemand om Zuid-Afrika heen om geopolitieke,militaire en economische redenen.

Tegenwoordig wacht niemand meer op Zuid-Afrika,zelfs naar hun mening wordt niet meer gevraagd.. :-(

D'ARTOIS 22 november 2008 11:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 3814273)
De Ossewa Brandwag bestaat al even niet meer. En gelukkig. Het laatste wat Zuid-Afrika momenteel nodig heeft, is te veel Afrikanergezever.

Correct, ik meende dit niet serieus, het was meer een sarcastische opmerking.....

forzaflandria 23 november 2008 09:49

Mbeki en Zuma zijn twee verschillende versies van 'na Mandela gaat het alleen maar bergaf.'

Dat de monsterpartij ANC splitst, is goed voor de democratie, maar we moeten nog afwachten wat er voor in de plaats komt. Als het twee partijen die alleen maar rond personen hangen en geen samenhangende ideologie hebben, dan komen er alleen brokken van.

lombas 23 november 2008 22:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door forzaflandria (Bericht 3816115)
Mbeki en Zuma zijn twee verschillende versies van 'na Mandela gaat het alleen maar bergaf.'

Dat de monsterpartij ANC splitst, is goed voor de democratie, maar we moeten nog afwachten wat er voor in de plaats komt. Als het twee partijen die alleen maar rond personen hangen en geen samenhangende ideologie hebben, dan komen er alleen brokken van.

Tja, Chris Hani hebben ze in '94 overhoop geschoten, anders had Mbeki iets minder gemakkelijk zijn presidentschap gekregen. Hij heeft een bizar beleid gevoerd van Afrika-heid waarbij tradities werden uitgevonden (zoals het dragen van West-Afrikaanse kledij, het gebruiken van andere achternamen, ...). Ik denk dat Zuma meer "to the bottom" kan gaan en échte problemen kan aanpakken.

Voorts denk ik niet dat het COPE de opslorping kan worden waar Zille op hoopt. Het kan fiks schade doen, maar het is nog maar vijf maanden voor de verkiezingen en de tijdschaal is niet voor niets "South African Maybe Time" (een grapje voor alle zuidelijke landen).

D'ARTOIS 24 november 2008 00:16

[quote=lombas;3817388]Tja, Chris Hani hebben ze in '94 overhoop geschoten, anders had Mbeki iets minder gemakkelijk zijn presidentschap gekregen. Hij heeft een bizar beleid gevoerd van Afrika-heid waarbij tradities werden uitgevonden (zoals het dragen van West-Afrikaanse kledij, het gebruiken van andere achternamen, ...). Ik denk dat Zuma meer "to the bottom" kan gaan en échte problemen kan aanpakken.

UNQUOTE

Het "uitvinden van "Afrikaanse tradities" is een algemeen stokpaardje van de zwarte bestuurders. Mobutu, Kenyatta, Mugabe - noem maar op. Afrika moest weer Afrika worden. Het land verwaarlozen maar zelf op Cap St Jean gaan zitten, schooiers!

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be