Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Voordelen Taalfederalisme? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=115195)

Doedelzak 23 november 2008 17:23

Voordelen Taalfederalisme?

Wat zijn volgens u de niet-racistische voordelen van het Belgische taalfederalisme dat ons jaarlijks 10 miljard euro kost?

uilenspiegeltje 23 november 2008 18:20

Als de minderheid zich aan de meerderheid had aangepast dan waren er geen problemen op dat gebied.

Zwartengeel 23 november 2008 18:25

10 miljard Euro die in hoofdzaak dienen om België in stand te houden. Zonder het federalisme behoorde België wellicht al tot de geschiedenis.

Doedelzak 23 november 2008 18:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 3817048)
10 miljard Euro die in hoofdzaak dienen om België in stand te houden. Zonder het federalisme behoorde België wellicht al tot de geschiedenis.

1) Wellicht, zegt u terecht. Ik geloof niet zo in theorieën die volledig ingaan tegen wat de bevolking denkt.

2) als het federalisme dient om België in stand te houden, waarom is het dan zo bedreigend voor België?

3) ook al zou het federalisme in het verleden een nut gehad hebben, is dit geen reden om het vandaag te behouden als het dat nut niet meer heeft.

Doedelzak 23 november 2008 18:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door uilenspiegeltje (Bericht 3817039)
Als de minderheid zich aan de meerderheid had aangepast dan waren er geen problemen op dat gebied.

Wat bedoelt u daarmee?

DebianFox 23 november 2008 19:29

Ah, de enige reden waarom de Brusselse bourgeoisie (het grootkapitaal) België voorlopig verdedigt is louter en alleen maar omdat Belgique voor hen de beste financiële keuze is.

Je maakt me niet wijs dat de bourgeosie uit pakweg Watermael-Boitsfort of Woluwe-Saint-Lambert van de Vlaamse cultuur houdt. Velen van hen wensen heimelijk een retour naar Belgique �* papa ....

Verder denk ik ook niet dat de doorsnee Franstalige hier houdt van de Vlaamse cultuur.

Doedelzak 23 november 2008 19:38

Ik wil ook een retour naar "Belgique �* papa" en ik schaam mij daar niet voor. Ik ben een belgicist.

DebianFox 23 november 2008 19:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Doedelzak (Bericht 3817153)
Ik wil ook een retour naar "Belgique �* papa" en ik schaam mij daar niet voor. Ik ben een belgicist.

Dus:

1) Onderdrukking van alle Waalse volkstalen en van het Nederlands. Frans als enige officiële landstaal opleggen en overal enkel deze taal gebruiken in de rechtspraak, het onderwijs en de administratie
2) Enkel stemrecht voor de burgerij en de adel (cijnskiesrecht)
3) Arbeidsmanifestaties met geweld neerslaan
4) Nog 'ns de Kongo economisch plunderen en er miljoenen Kongolezen laten verhongeren?
5) Waalse en Vlaamse emancipatie kost wat kost verhinderen.

Doedelzak 23 november 2008 19:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox (Bericht 3817173)
Dus:

1) Onderdrukking van alle Waalse volkstalen en van het Nederlands. Frans als enige officiële landstaal opleggen en overal enkel deze taal gebruiken in de rechtspraak, het onderwijs en de administratie
4) Nog 'ns de Kongo economisch plunderen en er miljoenen Kongolezen laten verhongeren?

Hangt ervan af hoe ver je teruggaat in de tijd. De instellingen van 1969 met taalwetten zijn voor mij al lang goed, hoor.;-)

azert 23 november 2008 19:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox (Bericht 3817173)
Dus:

De papa's die dat denken liggen al lang op het kerkhof. Deze oubollige gedachten zul je misschien nog bij 0,1 % van de bevolking vinden.

Jaani_Dushman 24 november 2008 01:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door azert (Bericht 3817185)
Deze oubollige gedachten zul je misschien nog bij 0,1 % van de bevolking vinden.

Laat dat nu net het verkiezingsresultaat van de BUB zijn...

fransV 24 november 2008 07:11

kinderen

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Doedelzak (Bericht 3817153)

ge moet u niet schamen , dat zullen uw kinderen wel doen ;

vlijmscherp 24 november 2008 08:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door azert (Bericht 3817185)
De papa's die dat denken liggen al lang op het kerkhof. Deze oubollige gedachten zul je misschien nog bij 0,1 % van de bevolking vinden.

die laatste punten, idd, maar het Frans als enigste taal in België, dat willen ongeveer alle Brusselse Franstalige politici, Maingain op kop, gesteund door de Luikse Reynders.

azert 24 november 2008 08:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 3817691)
die laatste punten, idd, maar het Frans als enigste taal in België, dat willen ongeveer alle Brusselse Franstalige politici, Maingain op kop, gesteund door de Luikse Reynders.

Daarom dat alle Franstalige ministers nu ook NL spreken (de ene al wat beter dan de andere). De tijd van Leburton is definitief voorbij.

vlijmscherp 24 november 2008 08:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door azert (Bericht 3817693)
Daarom dat alle Franstalige ministers nu ook NL spreken (de ene al wat beter dan de andere). De tijd van Leburton is definitief voorbij.

dat heeft totaal geen waarde. het feit dat ze Franstalig Brussel willen uitbreiden heeft véél meer waarde.

E. Gidius 24 november 2008 08:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fransV (Bericht 3817656)
ge moet u niet schamen , dat zullen uw kinderen wel doen ;

Wel, wel, wel... volgens inside informatie zou Hans' papa een overtuigd flamingant zijn, wat meteen een en ander duidelijk maakt. :-)

azert 24 november 2008 08:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 3817694)
dat heeft totaal geen waarde. het feit dat ze Franstalig Brussel willen uitbreiden heeft véél meer waarde.

Ze willen op de plaatsen waar zowel Vlamingen als Franstaligen wonen en zeker waar er veel meer Franstaligen wonen een tweetalig statuut dat aan de realiteit beantwoordt.

In het verleden was dat gevaarlijk voor de Vlamingen want 2-talig betekende vaak Franstalig.

Nu is die tijd voorbij zeker als men zorgt voor een zone die groot genoeg is met evenveel Vlamingen als Franstaligen.
Heel Brabant tweetalig zou een mooi begin zijn om dan na verloop van tijd heel BE tweetalig te maken.

vlijmscherp 24 november 2008 08:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door azert (Bericht 3817716)
Ze willen op de plaatsen waar zowel Vlamingen als Franstaligen wonen en zeker waar er veel meer Franstaligen wonen een tweetalig statuut dat aan de realiteit beantwoordt.

In het verleden was dat gevaarlijk voor de Vlamingen want 2-talig betekende vaak Franstalig.

Nu is die tijd voorbij zeker als men zorgt voor een zone die groot genoeg is met evenveel Vlamingen als Franstaligen.
Heel Brabant tweetalig zou een mooi begin zijn om dan na verloop van tijd heel BE tweetalig te maken.

en maw geheel België Franstalig te maken, gaat dus niet door. om dat tegen te houden, wil ik op gelijk wie stemmen.

E. Gidius 24 november 2008 08:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 3817719)
en maw geheel België Franstalig te maken, gaat dus niet door. om dat tegen te houden, wil ik op gelijk wie stemmen.

²

Vreemd dat dit soort terug-naar-de-19de-eeuw voorstelletjes altijd van de Franstalige kant komt. Ze zijn echt in paniek daar, zo te zien.

azert 24 november 2008 08:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 3817719)

Dan heb je maar weinig vertrouwen in de kracht en vitaliteit van je eigen taal en cultuur.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be