![]() |
De Franstalige kanker in de Vlaamse rand
Vlaams minister van 'Binnenlandse Zaken' heeft maandag, om gezichtsverlies te vermeiden, gedaan wat hij moest doen: voor de tweede maal de vraag tot benoeming van de drie 'dissidente' Franstalige burgemeesters afwijzen. De onenigheid binnen de Vlaamse regering over het 'slechte moment' en de mogelijke gevolgen zijn bij deze beslecht.
Aan de (te verwachten) reactie vanwege de Franstalige partijen kan men afleiden dat we terug een aardig robbertje communautair boksen te verwachten hebben. Wie dus nog enig geloof hechte aan de volksverlakkende verklaringen van de afgelopen weken over de 'goede sfeer' en de kans op 'voldoende deelakkoorden' tegen begin volgend jaar, is er weer eens aan voor zijn (naïeve) moeite. Het wordt nu wel tijd dat men aan Vlaamse zijde begint in te zien dat zonder een degelijk akkoord voor Brussel en het 'Franstalige' deel van de Vlaamse rand, men nooit tot een degelijke staatshervorming kan komen. Bij borstkanker is het wegnemen van het lichaamsdeel waar de kanker in woekert, dikwijls de enige oplossing. Misschien is het afstaan van de Franstalige kanker in de Vlaamse rand de enige mogelijkheid tot genezing... |
We moeten ons, maw, gewonnen geven.
We moeten dus een signaal geven, dat de wet overtreden een manier is voor Franstaligen om hun gelijk te krijgen... Mooi... echt mooi. |
Citaat:
|
De Franstaligen burgers in de rand zijn geen kanker, de Franstalige politiek uit Brussel is dat wel.
Vlaams grondgebied afstaan is dan ook helemaal geen oplossing voor het probleem, zeer in het integendeel. |
goed gedaan MK , je bent een vent met een stevige broeksriem ;
elke verkiezing die ze nog aankondigen met franse oproepingsbrieven zou ik ongeldig verklaren , dan kunnen ze opnieuw gaan stemmen , desnoods 25 keer |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
De Vlaamse Gemeenschap kan zich vrijgevig tonen en de verhuis méé organiseren en bekostigen. De non-néerlandophobes zullen zich kunnen verzoenen met uitdovende faciliteiten, de néerlandophobes hoeven nooit meer één woord Nederlands te spreken in de gemeente waar ze terecht komen en kunnen zich dus naar hartelust in een orgie van francofonie storten. Allen blijven Brabanders, en wat de banden met Bruxelles betreft: er zijn bij mijn weten nog altijd verbindingswegen genoeg. |
Tsja, het is 'onvermeidelijk' dat er in iedere familie een zwart schaap zit, in ieder dorp een dorpsidioot en aan ieder Keuninklijk Hof minstens één nar ....
ik vind het moeilijk, ik weet dat ik me er niet om zou moeten schamen, ... enfin, leuk is anders. |
Van Poelvoorde snapt er geen bal van. Quantité négligeable.
|
Citaat:
Uit uw "redenering" blijkt evenwel dat u totaal niet snapt waarover dit, in ruimere zin, gaat. Het u van A tot Z uitleggen, tja..., daar is wellicht geen beginnen aan. Laat ik u dus eenvoudigweg, ter overweging, enkele vraagjes stellen : * u spreekt over "de enige oplossing" en de "enige mogelijkheid tot genezing". Vraag is : oplossing of genezing van wat precies ? * stel dat - om in uw beeldspraak te blijven - "de Franstalige kanker in de Rand wordt afgestaan", en dat er 's anderendaags een nieuwe "kanker" opduikt in enkele andere randgemeenten. Staat u die dan telkens evenzeer af "ter genezing" ? Zoniet, waarom niet, vermits u het al met de huidige "kanker" zou doen ? Zo ja, waar eindigt dat "afstaan" dan volgens u ? In Knokke-Heist of zo ? * in zeker opzicht lijdt gans België, als artificiëel in mekaar geflanst geheel, aan een institutionele "kanker", zoals u wellicht al hebt gemerkt. Wat doet u d�*�*rmee ? Het nekschot geven, om het uit zijn lijden te verlossen ? Afstaan aan Frankrijk, et pour les flamouches la même chose ? * als een aantal mensen (drie, in het geval van de niet-benoemde burgemeesters in de Rand), zich niet aan de vigerende wetgeving houden, wat doet u dan ? De wet veranderen, om de betrokkenen niet voor het hoofd te stoten ? Bij voorbaat gratie verlenen ? Of de wet toepassen ? |
Citaat:
|
Citaat:
And as to Van Poelvoorde: ach, die flamins de province, wat moeten we daar in godsnaam mee aanvangen? |
Citaat:
Ik zie dat je dit trouwens op verschillende fora post zonder erna ooit te antwoorden, wat is daar de bedoeling van? gepensioneerd en niks te doen? |
Citaat:
Bovendien zijn de steeds weerkerende stellingen m.b.t. de verfransing en de onwil van de francofone kaste ook mijn mening. Maar dat neemt niet weg dat nu stilaan mag blijken dat om een uiteindelijke oplossing te vinden, men moet leren leven met 'gedane zaken die niet omkeerbaar zijn' Aan de oorsprong van de blijvende verfransing liggen de faciliteiten die de Vlamingen zelf mede grondwettelijk hebben gebetonneerd. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
De uiteindelijke oplossing is dat ook dat Franstalige politici en sommige van hun 'volgelingen' in de rand hun (politieke) arrogantie neerleggen en aanvaarden dat België niet eentalig Frans is gewonnen. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:29. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be