![]() |
LSP: Oproep tot een syndicale partij.
Citaat:
Is er nood aan een syndicale partij? |
We hebben nood aan een arbeiderspartij. Een syndicale partij lijkt mij te eng.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Maar het feit dat de term "arbeider" ouderwets klinkt, wijst ook op de psychologische strijd waarbij men arbeiders probeert te ontproletariseren (als dat een bestaand woord is...). Men heeft de arbeider proberen wijsmaken dat hij ook een beetje kapitalist is.
Kijk, je hebt je eigen huis. Maar wel niet vergeten 20 jaar af te dokken aan de bank. Kijk, je spaart voor je eigen pensioen. Maar wel spijtig dat je pensieonfonds net failliet gegaan is. Kijk, je hebt ook aandelen. Maar wel spijtig dat ze nu niets meer waard zijn, terwijl de grote jongens dankzij hun inside-information met de grote poen gaan lopen zijn. etc... |
Citaat:
Ik denk eerder dat de meerderheid van de mensen het woord arbeider, aan de functie handarbeider koppelt. |
Er is inderdaad nood aan een deftige, open partij aan de linkerzijde van de SP.a.
|
Citaat:
|
Citaat:
Een eenheidslijst kan nochtans een goed begin zijn, maar zelfs dat ligt moeilijk (cf. de eigen SAP-lijst voor de Europese verkiezingen). |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Met syndical partij geven we weer welke mensen we willen aantrekken - hoofdzakelijk delegés en mensen die syndicale sympathieën hebben, zonder dat de opsplitsing tussen arbeiders en bedienden ons parten speelt. Het is ook duidelijker wat we ermee willen doen, de lonen arbeidsomstandigheden verdedigen. Het VB zal nooit kunnen claimen een syndikale partij te zijn. |
Citaat:
|
Eerst en vooral wil ik meegeven dat ik de oproep en de intentie toejuich. Op zoek gaan naar elementen die ons binden, lijkt me als volgende stap veel belangrijker dan zoeken naar de meest geschikte naam.
Het spreekt ook voor zich, en dat weten we, dat al die verschillende linkse formaties die we kennen, verschillende theoretische analyses maken, wat samenwerking vaak bemoeilijkt en zelfs onmogelijk maakt. Nochtans ben ik ervan overtuigd dat we op heel veel vlakken hetzelfde willen. Het zal er dan op aan komen te proberen daartoe te komen: het formuleren van een reeks basisstandpunten waarover we het allemaal dik eens zijn. De particuliere verschillen kunnen dan eventueel onderwerp van debat en discussie zijn, maar zouden geen reden tot breuken mogen zijn. Een radicaal linkse formatie is broodnodig in Vlaanderen. Ik ben bereid mee te werken. |
Mijn vriendenkring bestaat voornamelijk uit arbeiders. Die vriendenkring stemt Vlaams Belang. Nu is het niet consequent om die lijn door te trekken, maar moet hier dan ook geen rekening mee gehouden worden? Niet elke arbeider is per definitie links.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik heb zo'n vreemd déj�* vu gevoel.
Cap, iemand? |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:16. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be