De schoofzak |
26 november 2008 08:47 |
Spirit is nu echt tot een geest verworden
De tussenstap van Vlaams Progressieven was kort en nutteloos.
De afslanking van Geert Lambert staat simbolisch voor hetgeen zijn partijtje meemaakt; alleen, het partijtje slankt af tot de grootte van een zandvlo.
Gennez the butcher met haar slagersmes slachtte ze af met één haal.
Bertjen den Bleiter zag het al jaaaren aankomen, ah ja, waarom bleitte ie anders heel den tijd.
Wat zullen de gevolgen zijn op politiek vlak?
Niks volgens mij; ze waren al te klein om te wegen op de aktualiteit.
Hoe lang gaat het duren eer Bertjen den Bleiter vervangen wordt als minister?
Wellicht minder dan een week?
link: http://www.standaard.be/Artikel/Deta...ieuwsoverzicht
Citaat:
SP.A zegt kartel op met Vl.Pro
belga
Vandaag in De Standaard
* Anciaux gaat voor voorzitterschap Vl.Pro, Lambert aarzelt
BRUSSEL - 'VlaamsProgressieven schaart zich achter senator Geert Lambert. 68 procent van de partijraad steunde zijn voorstel om een zelfstandige koers te varen. In een reactie zegt SP.A-voorzitter Caroline Gennez haar kartel op. ‘Zo kunnen we niet samenwerken.
Vl.Pro plooit nu zoals zoveel partijen terug op het eigen gelijk. Op deze manier kunnen wij niet in kartel samenwerken. Ik blijf voor progressieve samenwerking, maar niet met mensen die niet weten wat ze willen en op zichzelf terugplooien’, stelde SP.A-voorzitter Caroline Gennez gisterenavond in een reactie op de keuze van Vl.Pro voor Lamberts voorstel.
Gisterennacht om kwart voor twaalf belde Nelly Maes, de interim-voorzitter bij Vl.Pro, naar Gennez om zo snel mogelijk samen te zitten. ‘Ik weet niet of dat onder de huidige omstandigheden veel zin heeft’, stelde Gennez afgemeten. Daarmee heeft het progressief kartel SP.A/Vl.Pro formeel opgehouden te bestaan.
Eerder op de avond triomfeerde Lambert. ‘Wij gaan voor een onafhankelijke koers, waarbij het kartel met SP.A niet langer een prioriteit is. Wij gaan niet in op gesprekken over het opgaan in een andere, grotere partij.’ Na een bloedstollende partijraad koos een duidelijke meerderheid voor Lambert en keerde men zich af van boegbeeld Bert Anciaux.
Die wilde bij de regionale en Europese verkiezingen van juni volgend jaar nog een laatste keer in kartel met de SP.A opkomen. Daarna moet er volgens hem gezocht worden naar een nieuwe formule. Dat kwam in de praktijk neer op een opslorping van Vl.Pro door de SP.A. De voorbije jaren ijverden de toenmalige SP.A-voorzitters Steve Stevaert en Johan Vande Lanotte al voor zo’n opslorping.
Lambert ging gisterenavond op zijn partijraad lijnrecht in tegen de SP.A-stelling. ‘Er moet op het politieke speelveld ruimte zijn voor een onafhankelijke links-liberale partij’, stelde hij. Tijdens het debat probeerde onder meer ex-voorzitster Els Van Weert de twee kampen te verzoenen met een tussenvoorstel. Maar na ruim vier uur discussie bleek iedereen het erover eens dat er duidelijkheid moest komen en stond er een geheime stemming op de agenda.
‘Er is een eerlijk debat geweest en een democratische beslissing. Daar moet ik mij bij neerleggen’, merkte een aangeslagen Anciaux op. Hij heeft naar eigen zeggen even tijd nodig om na te denken.
Lambert benadrukte dat hij nu rustig het gesprek met de SP.A wil aangaan. ‘Maar desnoods gaan we voor ons eigen project.’ Gennez diende hem nauwelijks een half uur later van antwoord: ‘Geen kartel meer’.
VlaamsProgressieven moet nu op eigen kracht verder. Lambert kondigde al aan ‘dat dat hem niet afschrikt’. Uit de laatste peiling van deze krant bleek Vl.Pro slechts goed voor 0,6 procent. Dat is een eind verwijderd van de kiesdrempel van 5 procent.
ste, wov, g.teg.
|
|