Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Brandend Actueel: Politieke crisis (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=184)
-   -   Startschot verkiezingen Franstaligen: Afbouwen van het Nederlands in Brussel. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=115603)

Nyquist 2 december 2008 19:03

Startschot verkiezingen Franstaligen: Afbouwen van het Nederlands in Brussel.

http://destandaard.be/Artikel/Detail...MF02122008_018

Cerexhe valt taalpariteit in Brussel aan

Citaat:

BRUSSEL - De taalwetten in het Brussels gewest zijn niet afgestemd op de realiteit van de regio. Dat zegt Brussels minister van Economie Benoît Cerexhe (CDH) dinsdag in La Libre Belgique. Hij pleit voor het principe van de 'tweetaligheid van de diensten' in de plaats van de 'tweetaligheid van de ambtenaren'.

Hij ambieert het CDH-lijsttrekkerschap bij de regionale verkiezingen van juni 2009.

hotschizodiscocop 2 december 2008 19:04

Wil toch al nie meer in die smerige stal wonen. Ze mogen het hebben met al hun bijenimkers.

job 2 december 2008 19:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist (Bericht 3835889)

Ach zo, misschien dan ook 's tijd om de rest van de taalverhoudingen in België onder de loep te nemen, en de grootste taalgroep meer te geven dan wat ze nu krijgt.

Cerexhe, je waagt je op glad ijs... :lol::lol:

Zwartengeel 2 december 2008 19:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door job (Bericht 3835922)
Ach zo, misschien dan ook 's tijd om de rest van de taalverhoudingen in België onder de loep te nemen, en de grootste taalgroep meer te geven dan wat ze nu krijgt.

Cerexhe, je waagt je op glad ijs... :lol::lol:

Nu nog 'Vlaamse' politici vinden die zo'n voorstel durven opwerpen. :?

Cisalpina 2 december 2008 23:29

eigenlijk vraagt hij niks anders dan de bestaande situatie wettelijk te maken.

liberalist_NL 2 december 2008 23:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist (Bericht 3835889)

Reëel gezien heeft hij natuurlijk gelijk. Brussel is een Franstalige stad. Maar het is ethisch gezien onverantwoord aangezien de stad in Vlaams grondgebied ligt, het vroeger volledig Nederlandstalig was, en het Nederlands lang door de Belgische staat in diskrediet was (en nog steeds is) gebracht.

Pericles 2 december 2008 23:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 3836951)
Reëel gezien heeft hij natuurlijk gelijk. Brussel is een Franstalige stad. Maar het is ethisch gezien onverantwoord aangezien de stad in Vlaams grondgebied ligt, het vroeger volledig Nederlandstalig was, en het Nederlands lang door de Belgische staat in diskrediet was (en nog steeds is) gebracht.

zou er in dit land geen democratische meerderheid kunnen gevonden worden om het frans over het ganse grondgebied af te schaffen?

djimi 3 december 2008 00:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 3836951)

Brussel is géén Franstalige stad.

Het Frans is er wel de meest gebruikte taal, maar voor hoe lang nog?

Hoe dan ook zal Brussel, zolang het de hoofdstad van België wil blijven spelen, er moeten voor zorgen dat de taal van de meerderheid van de Belgische bevolking minstens als evenwaardig met de taal van de grootste minderheid van het land wordt behandeld.

Zwartengeel 3 december 2008 06:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door djimi (Bericht 3836975)
Brussel is géén Franstalige stad.

Het Frans is er wel de meest gebruikte taal, maar voor hoe lang nog?

Hoe dan ook zal Brussel, zolang het de hoofdstad van België wil blijven spelen, er moeten voor zorgen dat de taal van de meerderheid van de Belgische bevolking minstens als evenwaardig met de taal van de grootste minderheid van het land wordt behandeld.

Ik denk dat ze in Brusselse Franstalige kringen momenteel vooral schrik hebben dat de allochtone bevolking massaal voor het Nederlands zou kiezen, gezien het succes van het Nederlandstalige onderwijs. Daarom wellicht dat ze juist nù zo snel mogelijk maatregelen ingevoerd willen zien die de status van het Frans als dé taal van Brussel voorgoed zouden moeten bestendigen.

job 3 december 2008 07:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cisalpina (Bericht 3836926)
eigenlijk vraagt hij niks anders dan de bestaande situatie wettelijk te maken.

Zoals ik al opperde :
Citaat:

Cerexhe, je waagt je op glad ijs...

vlijmscherp 3 december 2008 09:45

het bewijs dat tweetaligheid in België niet werkt en dat de Franstaligen geen tweetaligheid willen in dit land. wat jij, azert??

lombas 3 december 2008 09:50

Ik ga het nog eens zeggen: minder Brussel, meer Antwerpen.

vlijmscherp 3 december 2008 09:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 3837332)
Ik ga het nog eens zeggen: minder Brussel, meer Antwerpen.

we gaan nu ook niet overdrijven hé.....

lombas 3 december 2008 10:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 3837351)
we gaan nu ook niet overdrijven hé.....

Zonder Antwerpen was dit land geen euro waard, dat is inderdaad niet overdreven.

job 3 december 2008 10:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 3837320)
het bewijs dat tweetaligheid in België niet werkt en dat de Franstaligen geen tweetaligheid willen in dit land. wat jij, azert??

2

hotschizodiscocop 3 december 2008 10:51

Hebben ze dat daar ooit degelijk opgebouwd?

djimi 3 december 2008 14:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 3837161)
Ik denk dat ze in Brusselse Franstalige kringen momenteel vooral schrik hebben dat de allochtone bevolking massaal voor het Nederlands zou kiezen, gezien het succes van het Nederlandstalige onderwijs. Daarom wellicht dat ze juist nù zo snel mogelijk maatregelen ingevoerd willen zien die de status van het Frans als dé taal van Brussel voorgoed zouden moeten bestendigen.

Deze morgen wilde een leerling van het vierde jaar nog een beetje blijven napraten. Zijn Nederlands is nogal gebrekkig, maar sinds hij bij mij in de klas zit doet hij ècht zijn best om daar iets aan te verhelpen.

Dit waren zijn woorden (in het Frans, omdat hij het in het Nederlands moeilijk uitgelegd kreeg) :

'Monsieur, moi, plus tard, je vais inscrire mes enfants dans une école flamande. Nos écoles (= de scholen van de Franse Gemeenschap) c'est vraiment de la merde.'

En dat was dan iemand die er kort geleden nog van overtuigd was dat de Vlamingen allemaal racisten en fascisten waren!

Ik moet toegeven dat dat zo van die voorvalletjes zijn waar ik toch graag af en toe mee stoef, wat ik hierbij dan ook al achter de rug heb ;-)

Dit alles om maar te zeggen dat je wel eens de nagel op de kop zou kunnen hebben geslagen.
Ik heb het hier op het forum al vaker proberen uit te leggen: de Brusselse 'allochtonen' zijn de voornaamste potentiële bondgenoten van de Vlamingen, en net daarom vind ik het zo verschrikkelijk jammer dat de VB-propagande uitgerekend die mensen als voornaamste schietschijf uitverkoren lijkt te hebben.

Met een 'harde aanpak van de criminaliteit' hebben slechts weinig mensen hier in Brussel ècht een probleem, maar als die 'criminaliteit' zo goed als blindelings in hoofdzaak wordt toegeschreven aan 'dé' vreemdelingen, dan verandert er natuurlijk wel een en ander.

Als een pleidooi voor méér nuancering en minder veralgemening ten allen prijze met het etiket 'gepamper' moet worden bedacht, tja, dan is dat maar zo, hé. Ik zal er daarom nog niet voor 'van gedacht veranderen', integendeel zelfs.

DenDane 3 december 2008 14:27

Geen probleem, maar dan op federaal vlak ook, geen 50-50 zetels meer maar 60-40. Zien hoe vlug de franstaligen zullen staan springen...

lollysticky 3 december 2008 14:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DenDane (Bericht 3838034)
Geen probleem, maar dan op fedraal vlak ook, geen 50-50 zetels meer maar 60-40. Zien hoe vlug de franstaligen zullen staan springen...

[azert]Jamaar, da gaat zomaar niet he. De franstaligen vormen een minderheid en deze moeten conform de verdragen van Europa beschermd worden. Wanneer gaat Vlaanderen eindelijk dat charter eens ondertekenen ja?[/azert]

ik begin hier enorm goed in te worden :twisted:

Fozzie 3 december 2008 16:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DenDane (Bericht 3838034)
Geen probleem, maar dan op federaal vlak ook, geen 50-50 zetels meer maar 60-40. Zien hoe vlug de franstaligen zullen staan springen...

En afschaffing van ondemocratische alarmbellen, grendels, bijzondere meerderheden in beide taalgroepen, belangenconflicten... Gewoon lekker democratisch...

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be