Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel
(Bericht 3837161)
Ik denk dat ze in Brusselse Franstalige kringen momenteel vooral schrik hebben dat de allochtone bevolking massaal voor het Nederlands zou kiezen, gezien het succes van het Nederlandstalige onderwijs. Daarom wellicht dat ze juist nù zo snel mogelijk maatregelen ingevoerd willen zien die de status van het Frans als dé taal van Brussel voorgoed zouden moeten bestendigen.
|
Deze morgen wilde een leerling van het vierde jaar nog een beetje blijven napraten. Zijn Nederlands is nogal gebrekkig, maar sinds hij bij mij in de klas zit doet hij ècht zijn best om daar iets aan te verhelpen.
Dit waren zijn woorden (in het Frans, omdat hij het in het Nederlands moeilijk uitgelegd kreeg) :
'Monsieur, moi, plus tard, je vais inscrire mes enfants dans une école flamande. Nos écoles (= de scholen van de Franse Gemeenschap) c'est vraiment de la merde.'
En dat was dan iemand die er kort geleden nog van overtuigd was dat de Vlamingen allemaal racisten en fascisten waren!
Ik moet toegeven dat dat zo van die voorvalletjes zijn waar ik toch graag af en toe mee stoef, wat ik hierbij dan ook al achter de rug heb ;-)
Dit alles om maar te zeggen dat je wel eens de nagel op de kop zou kunnen hebben geslagen.
Ik heb het hier op het forum al vaker proberen uit te leggen: de Brusselse 'allochtonen' zijn de voornaamste potentiële bondgenoten van de Vlamingen, en net daarom vind ik het zo verschrikkelijk jammer dat de VB-propagande uitgerekend die mensen als voornaamste schietschijf uitverkoren lijkt te hebben.
Met een 'harde aanpak van de criminaliteit' hebben slechts weinig mensen hier in Brussel ècht een probleem, maar als die 'criminaliteit' zo goed als blindelings in hoofdzaak wordt toegeschreven aan 'dé' vreemdelingen, dan verandert er natuurlijk wel een en ander.
Als een pleidooi voor méér nuancering en minder veralgemening ten allen prijze met het etiket 'gepamper' moet worden bedacht, tja, dan is dat maar zo, hé. Ik zal er daarom nog niet voor 'van gedacht veranderen', integendeel zelfs.