Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Grote ruzie tussen VS en Europa (https://forum.politics.be/showthread.php?t=115606)

JP Coen 2 december 2008 19:21

Grote ruzie tussen VS en Europa

De arroganten Amerikanen hebben nog niets geleerd van de credietcrisis die ze hebben veroorzaakt.
Rice neemt afscheid na een groete ruzie.
Obama mag de puin gaan ruimen

citaat Trouw

De VS en Duitsland bekvechten over Georgië. Op het hoofdkwartier van de Navo in Brussel vallen de woorden ’ruzie’ en ’crisis’ .

Wat te doen met Georgië, is een brandende kwestie bij de Navo. Wie over Georgië praat, heeft het ook over Rusland. De ministers van buitenlandse zaken van de Navo-landen proberen een formule te vinden die recht doet aan de beloften aan Georgië zonder de Russen in de gordijnen te jagen. De oorlog in augustus tussen die landen heeft de kwestie nog ingewikkelder gemaakt.

Binnen de Navo hebben zich twee kampen gevormd. De Amerikanen willen dat de Navo hoe dan ook in zee gaat met Georgië (en met Oekraïne). De Duitsers, die traditioneel gevoelig zijn voor de stemming in Moskou, willen de boot afhouden.

De discussie is hoog opgelopen. De Amerikaanse minister Condoleezza Rice en de Duitse minister Frank-Walter Steinmeier hebben elkaar via de telefoon stevig de waarheid gezegd. Ze hebben ’uiteenlopende meningen’ uitgewisseld, noemde Steinmeiers woordvoerder dat gisteren. Dat is een diplomatieke term voor ’ruzie’. De Amerikaanse ambassadeur bij de Navo nam zelfs het woord ’crisis’ in de mond.

Derk de Tweede 2 december 2008 19:48

Over een paar weken is alles vergeten.

Heftruck 2 december 2008 19:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen (Bericht 3835959)
De arroganten Amerikanen hebben nog niets geleerd van de credietcrisis die ze hebben veroorzaakt.

Als de Europese overheden, banken en centrale banken aan dat vuil spelleke van fractional reserve banking en fiat currency niet hadden meegedaan, dan was 't hier gene miserie. Der zijn hier evenveel schuldigen als ginder.

D'ARTOIS 2 december 2008 20:11

@ Coen:

Krediet crisis = Amrikaanse bankfraude. Niet minder dan dat.

In diverse topics heb ik dit al laten zien de oostblok politiek van Bush een twistpunt kan worden, dat het zover gekomen is danken we aan de "soepele" opstelling van mevrouw Rice, die wellicht over een hoop kennis beschikt maar zeker niet over de daarbij behorende diplomatie. Gebeurt meer bij NAACP chicks met goede opleiding en dito banen. Spreek uit ervaring. Alles wat ze niet kunnen hebben is een tik op hun fikken.

Het verhaal Georgië kan gewoon niet problematischer liggen. Hier zie je dus dat de Yanken geen notie hebben van de verhoudingen binnen de EU en de rigide opstelling van Bush contra de Russen gaat zij nog eens duidelijk maken en accentueren, wanneer de klok voor haar op drie voor twaalf staat.

Of Obama het gaat opruimen? Daar ben ik niet zeker van, dat is in het bolleke kijken.

Max van Dietschland 2 december 2008 21:06

Die ruzie tussen de VS en Europa kan niet genoeg escaleren. Het wordt dringend tijd dat Europa zich richt naar Moskou in plaats van Washington.

Sinistra 2 december 2008 21:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland (Bericht 3836436)
Die ruzie tussen de VS en Europa kan niet genoeg escaleren. Het wordt dringend tijd dat Europa zich richt naar Moskou in plaats van Washington.

Moskou?:lol::lol::lol::lol:....aan die omhooggevallen wodkadrinkers zullen de West-Europese landen niet veel hebben, enkel mss om de belangen van Eurabië te dienen....

liberalist_NL 2 december 2008 21:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland (Bericht 3836436)

U bent zich ervan bewust dat Rusland net als Nederland en België, in tegenstelling tot Amerika, een aanzienlijk atheïstisch aandeel in de bevolking heeft? De rest is dan ook nog eens 'verderfelijk orthodox'. :-) Niet dat dit zou moeten uitmaken voor iemand zoals ik, maar voor iemand zoals u is het toch iets om te overwegen.

Eichmann 2 december 2008 23:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sinistra (Bericht 3836578)
Moskou?:lol::lol::lol::lol:....aan die omhooggevallen wodkadrinkers zullen de West-Europese landen niet veel hebben, enkel mss om de belangen van Eurabië te dienen....

Hoor dan aan... en aan Amerika hebben we natuurlijk veel hé. Die dienen enkel hun eigen belangen... oh en die van Israël natuurlijk.;-)

Turkse Nederlander 3 december 2008 00:10

interessant

Heftruck 3 december 2008 01:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS (Bericht 3836176)
Krediet crisis = Amrikaanse bankfraude. Niet minder dan dat.

Nog ne keer herhalen; Europese overheden en banken zijn even schuldig.

Herr Oberst 3 december 2008 01:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sinistra (Bericht 3836578)

Natuurlijk zullen wij daar veel aan hebben. Verzekerde olie-en gastoevoer, bijvoorbeeld, alsmede een sterke militaire bondgenoot.

En graag nu uw bron die moet aantonen dat Moskou het totstandkomen van 'Eurabië' zal bespoedigen. Alvast bedankt!

liberalist_NL 3 december 2008 11:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst (Bericht 3837085)
Natuurlijk zullen wij daar veel aan hebben. Verzekerde olie-en gastoevoer, bijvoorbeeld, alsmede een sterke militaire bondgenoot.

En graag nu uw bron die moet aantonen dat Moskou het totstandkomen van 'Eurabië' zal bespoedigen. Alvast bedankt!

Goede betrekkingen met Rusland lijken me belangrijk, maar niet ten koste van die van Amerika. Amerika is nog altijd de bewaker van de democratie. Klinkt paradoxaal, maar denk er maar eens over na.

D'ARTOIS 3 december 2008 11:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 3837577)
Goede betrekkingen met Rusland lijken me belangrijk, maar niet ten koste van die van Amerika. Amerika is nog altijd de bewaker van de democratie. Klinkt paradoxaal, maar denk er maar eens over na.

Ik zie dit niet als paradoxaal als de EU wat afstand neemt van de VS politiek en die met Rusland wat ziet te verbeteren. Landen zoals Georgië zullen een flink struikelblok blijven. De hele Kaukasus is voor Rusland belangrijk zodat elke politieke interventie van buitenaf als een bedreiging wordt gezien.

JP Coen 3 december 2008 11:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS (Bericht 3837617)
Ik zie dit niet als paradoxaal als de EU wat afstand neemt van de VS politiek en die met Rusland wat ziet te verbeteren. Landen zoals Georgië zullen een flink struikelblok blijven. De hele Kaukasus is voor Rusland belangrijk zodat elke politieke interventie van buitenaf als een bedreiging wordt gezien.

Amerikanen hebben geen verstand van de geschiedenis van landen.
Ze gaan met zevenmijlslaarzen door de porseleinkast.
Daarom moet Europa een tegenwicht vormen en hun kennis gebruiken voor strategische keuzes en beslissingen.

D'ARTOIS 3 december 2008 11:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen (Bericht 3837647)
Amerikanen hebben geen verstand van de geschiedenis van landen.
Ze gaan met zevenmijlslaarzen door de porseleinkast.
Daarom moet Europa een tegenwicht vormen en hun kennis gebruiken voor strategische keuzes en beslissingen.

Dat zijn de letterlijke woorden ooit van een (zeer hoge) ambtenaar van BuZa die veel tegenwerking ondervond van de VS bij zijn werk in een Russische satelliet staat.

Parool: Afstand nemen van de VS politiek.

Eichmann 3 december 2008 14:23

Citaat:

Alstemblieft zeg... heb je nog zo'n goeie?

liberalist_NL 3 december 2008 14:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eichmann (Bericht 3838024)
Alstemblieft zeg... heb je nog zo'n goeie?

Zonder Amerika waren we nu niet vrij, of nog erger; communistisch.

Eichmann 3 december 2008 14:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 3838029)
Zonder Amerika waren we nu niet vrij, of nog erger; communistisch.

Je blijft een beetje erg hard steken in het verleden lijkt me... het gaat hem over NU! De bewaker van de democratie, laat me niet lachen. Ik wacht nog immer op beeldmateriaal van al dat chemisch en biologisch oorlogstuig uit Irak waarvoor ze de democratie zijn gaan bewaken. Net zoals ik al jaren wacht tot men eens de democratie gaat gaan bewaken in Israël. Misschien kunnen ze Rusland nog een beetje meer schofferen uit naam van de "democratie"?

JP Coen 3 december 2008 15:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eichmann (Bericht 3838120)
Je blijft een beetje erg hard steken in het verleden lijkt me... het gaat hem over NU! De bewaker van de democratie, laat me niet lachen. Ik wacht nog immer op beeldmateriaal van al dat chemisch en biologisch oorlogstuig uit Irak waarvoor ze de democratie zijn gaan bewaken. Net zoals ik al jaren wacht tot men eens de democratie gaat gaan bewaken in Israël. Misschien kunnen ze Rusland nog een beetje meer schofferen uit naam van de "democratie"?

Bush heeft zijn excuses aangeboden t.a.v Irak
Zover is Balkenende nog niet gekomen.

Bierke 3 december 2008 16:15

Citaat:

Kijk eens wat minder tv

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be