Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   ETA terreur eist 825ste slachtoffer (https://forum.politics.be/showthread.php?t=115666)

filosoof 4 december 2008 00:11

ETA terreur eist 825ste slachtoffer

Nog maar eens een slachtoffer van de ETA terreur:

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Standaard
ETA schiet zakenman dood

Een Spaanse zakenman is woensdag omgekomen bij een aanslag door de Baskische afscheidingsbeweging ETA. Dat heeft de politie gezegd.

De Baskische politie vertelde dat er een paar maal op de man was geschoten in het kleine stadje Azpeitia, nabij San Sebastian in Baskenland. Twee aanslagplegers gingen er in een auto vandoor.

Het 71-jarige slachtoffer werkte voor een bouwbedrijf dat betrokken is bij de bouw van een hogesnelheidslijn in het Noord-Spaanse Baskenland. Hij is het vierde dodelijke slachtoffer van de ETA dit jaar.

Twee weken geleden werd in Frankrijk de leider van de ETA opgepakt, Mikel de Garikoitz Aspiazu. Het Spaanse ministerie van binnenlandse zaken zei toen al te vrezen voor wraakacties. Aspiazu is aangeklaagd wegens betrokkenheid bij de aanslag op het vliegveld in Madrid in 2006 en wegens het voorbereiden van een aanslag tijdens de zeilrace van de America’s Cup van vorig jaar.

Sinds de ETA eind jaren zestig de strijd voor een onafhankelijk Baskenland begon heeft de beweging 825 mensen gedood.
bvb (belga)
http://www.standaard.be/Artikel/Deta...MF03122008_094
http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...MF03122008_094

825 slachtoffers al, maar geen probleem voor onze forummers want 't is overgoten met een nationalistisch sausje?

Hoeveel Basken zijn er feitelijk, in Spanje (waar de meeste aanslagen gebeuren) en in Frankrijk waar ze schijnbaar hun basis hebben zonder al te veel gestoord te worden?

D'ARTOIS 4 december 2008 00:35

Door de eeuwen heen is Navarra al een leverancier van complotten en twisten, zowel binnen Frankrijk als Spanje.
De ETA volgt dezelfde politieke agenda als de IRA ooit deed, alleen zijn het nu geen nationalisten meer maar criminelen met een nationalistisch sausje.
Frankrijk heeft geen boodschap aan wat er in Spanje plaats vindt, voor de politici aldaar is het de ver van mijn bed show.
DFe Baskische cultuur staat geheel los van die van Spanje en die van Frankrijk.
De Baskische cultuur is eigen.
Een stukje grond als een plaagstrook tussen twee landen.

filosoof 4 december 2008 03:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS (Bericht 3839416)
Door de eeuwen heen is Navarra al een leverancier van complotten en twisten, zowel binnen Frankrijk als Spanje.
De ETA volgt dezelfde politieke agenda als de IRA ooit deed, alleen zijn het nu geen nationalisten meer maar criminelen met een nationalistisch sausje.
Frankrijk heeft geen boodschap aan wat er in Spanje plaats vindt, voor de politici aldaar is het de ver van mijn bed show.
DFe Baskische cultuur staat geheel los van die van Spanje en die van Frankrijk.
De Baskische cultuur is eigen.
Een stukje grond als een plaagstrook tussen twee landen.

Maar ondanks dat dodenpalmares kunnen Basken op sympathie rekenen in Vlaanderen (en in Frankrijk, waar het Ministerie van Binnenlandse zaken minstens sinds Degaulle een Corsicaans bastion is) , omwille van dat nationalistische sausje.

Herr Oberst 4 december 2008 03:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof (Bericht 3839504)
Maar ondanks dat dodenpalmares kunnen Basken op sympathie rekenen in Vlaanderen (en in Frankrijk, waar het Ministerie van Binnenlandse zaken minstens sinds Degaulle een Corsicaans bastion is) , omwille van dat nationalistische sausje.

Begrijp ik u nu verkeerd, of schakelt u alle Basken gelijk met ETA-terroristen? Met andere woorden, doet u nu zelf wat u hier constant meent te zitten bestrijden?

Terzake, ik ben principieel voorstander van Baskische onafhankelijkheid, en resoluut tegenstander van de tactieken van de ETA. Niet dat ik een virulent pacifist ben, maar de middelen staan hier absoluut niet in relatie tot het doel, integendeel.

Jozef Ostyn 4 december 2008 09:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof (Bericht 3839381)

825 slachtoffers al, maar geen probleem voor onze forummers want 't is overgoten met een nationalistisch sausje?

Hoeveel Basken zijn er feitelijk, in Spanje (waar de meeste aanslagen gebeuren) en in Frankrijk waar ze schijnbaar hun basis hebben zonder al te veel gestoord te worden?

U moet eens proberen wat minder nonsens uit te kramen.

Ten eerste denk ik dat de meeste forummers - net als ik - het ETA-terrorisme veroordelen.

Dat de ETA ongestoord te werk zou kunnen gaan vanuit Frankrijk is te belachelijk voor woorden. sinds verschillende jaren voert de Franse overheid een zware en succesvolle campagne tegen de ETA.

Overigens lijkt de ETA mij over haar hoogtepunt heen (gelukkig maar).

Herr Oberst 4 december 2008 15:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst (Bericht 3839506)
Begrijp ik u nu verkeerd, of schakelt u alle Basken gelijk met ETA-terroristen? Met andere woorden, doet u nu zelf wat u hier constant meent te zitten bestrijden?

Ik wacht met spanning op een 'filosofisch' licht op deze zaak! :lol:

filosoof 10 december 2008 17:36

Citaat:

Begrijp ik u nu verkeerd, of schakelt u alle Basken gelijk met ETA-terroristen?

Enkel diegene die het terrorisme steunen uiteraard.
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn (Bericht 3839648)
U moet eens proberen wat minder nonsens uit te kramen.

U moet eens proberen niet zo persoonlijk te antwoorden als hier.
Citaat:

Terzake, ik ben principieel voorstander van Baskische onafhankelijkheid, en resoluut tegenstander van de tactieken van de ETA. Niet dat ik een virulent pacifist ben, maar de middelen staan hier absoluut niet in relatie tot het doel, integendeel.
't doet me plezier dat te lezen hoewel ik véél liever zou lezen dat U wel pacifist wil zijn.

Citaat:

Ten eerste denk ik dat de meeste forummers - net als ik - het ETA-terrorisme veroordelen.
't doet me plezier dat te lezen, maar zo 't me wel overtuigt in uw geval, toch niet voor iedereen in alle threads.(néé, ik ga nu geen voorbeelden zoeken)
Citaat:

Dat de ETA ongestoord te werk zou kunnen gaan vanuit Frankrijk is te belachelijk voor woorden. sinds verschillende jaren voert de Franse overheid een zware en succesvolle campagne tegen de ETA.
Er worden idd arrestaties verricht. Of daarmee de ETA-steun uit FR nu weggevallen is zullen we zien. Die steun is er tot nu wel degelijk geweest.
Citaat:

Overigens lijkt de ETA mij over haar hoogtepunt heen (gelukkig maar).
Dat zal de toekomst uitwijzen: ik lees helaas nog regelmatig aanslagen in het nieuws, zoals hogervermelde. Dat die vorm van nationalisme geen toekomst heeft op lange termijn is evident.

E. Gidius 10 december 2008 18:39

Citaat:

maar de middelen staan hier absoluut niet in relatie tot het doel, integendeel.

Als u daarmee bedoelt dat de strijd voor autonomie/onafhankelijkheid geen doden waard is, geef ik u gelijk.

Maar er is in Spaans-Baskenland toch iets meer aan de hand. Sinds de val van Franco is er daar ten gronde niet zoveel veranderd. De staatsterreur bestaat er nog altijd, de willekeur en de vervolging ook. Kranten worden verboden, partijen worden verboden, vakbonden ook. Dat werpt toch een iets ander licht op het geweld in Baskenland.

De Spaanse terreur komt niet in ons gestroomlijnd nieuws. Wie er iets wil over leren kan ondermeer terecht op www.baskinfo.org.

Jozef Ostyn 11 december 2008 09:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof (Bericht 3851164)
Er worden idd arrestaties verricht. Of daarmee de ETA-steun uit FR nu weggevallen is zullen we zien. Die steun is er tot nu wel degelijk geweest.

U beweerde dat ze in Frankrijk ongestoord hun gang konden gaan. Ik neem er akte van dat u die loze bewering intrekt.

Jozef Ostyn 11 december 2008 09:55

[quote=filosoof;3851164Dat die vorm van nationalisme geen toekomst heeft op lange termijn is evident.[/QUOTE]

Ik begrijp niet goed waar u op doelt. Ik denk dat de ETA inderdaad geen toekomst heeft. Het Baskisch nationalisme daarentegen lijkt mij zeer zeker een toekomst te hebben.

Jaani_Dushman 11 december 2008 10:04

Citaat:

Maar ondanks dat dodenpalmares kunnen Basken op sympathie rekenen in Vlaanderen, omwille van dat nationalistische sausje.

Een beetje zoals het verzet tegen de nazi's tijdens WOII.

Jozef Ostyn 11 december 2008 10:09

Ik vraag mij af of diegenen die hier tegen de ETA fulmineren (en nogmaals ik ben ook tegenstander van die terreurbende) haar activiteiten van bij het begin veroordelen (dus ook onder de Franco-dictatuur).

Fieseler 11 december 2008 10:25

[quote]
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius (Bericht 3851292)
Als u daarmee bedoelt dat de strijd voor autonomie/onafhankelijkheid geen doden waard is, geef ik u gelijk.

Ikzelf ben dienaangaande meer genuanceerd.
Ik heb zo'n ongedefinieerd gevoel dat de strijd voor autonomie/onafhankelijkheid minstens de prijs van de onderdrukking waard is.

Maw: hoeveel slachtoffers heeft de onderdrukking/afhankelijkheid gemaakt?

Citaat:

Maar er is in Spaans-Baskenland toch iets meer aan de hand. Sinds de val van Franco is er daar ten gronde niet zoveel veranderd. De staatsterreur bestaat er nog altijd, de willekeur en de vervolging ook. Kranten worden verboden, partijen worden verboden, vakbonden ook. Dat werpt toch een iets ander licht op het geweld in Baskenland.
2

Citaat:

De Spaanse terreur komt niet in ons gestroomlijnd nieuws. Wie er iets wil over leren kan ondermeer terecht op www.baskinfo.org.
Thx voor de link E

Pelgrim 11 december 2008 11:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof (Bericht 3839381)

Uiteraard geen woord over de repressie vanwege Spanje.

Maar dat is geen probleem voor u zeker, aangezien Spanje strijdt tegen vuile nationalisten.

Geert C 11 december 2008 12:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 3852607)
Uiteraard geen woord over de repressie vanwege Spanje.

Die mede in stand gehouden wordt door ETA, laat ons dat vooral niet vergeten.

Verdwijnt ETA, dan verdwijnt ook de repressie. Het één kan niet zonder het ander, ze zijn elkaars bestaansreden.

vlijmscherp 11 december 2008 12:30

Citaat:

de Basken kunnen op sympathie rekenen, ETA daarentegen niet. toch wel een verschil, niet?

filosoof 11 december 2008 12:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 3852378)
Een beetje zoals het verzet tegen de nazi's tijdens WOII.

Daarmee stel je de verkozen Spaanse regering dus gelijk aan nazis?

filosoof 11 december 2008 12:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn (Bericht 3852388)
Ik vraag mij af of diegenen die hier tegen de ETA fulmineren (en nogmaals ik ben ook tegenstander van die terreurbende) haar activiteiten van bij het begin veroordelen (dus ook onder de Franco-dictatuur).

...wat ik in je zin in bold blue zette...

Pelgrim 11 december 2008 12:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Geert C (Bericht 3852697)
Die mede in stand gehouden wordt door ETA, laat ons dat vooral niet vergeten.

Slaat nergens op. Als ETA de oorzaak was dan zou men ETA viseren. Nu viseert het Spaans gerecht alles wat te Baskisch gezind is. Het probleem is dus niet de ETA maar de Baskische vraag naar onafhankelijkheid.

Citaat:

Verdwijnt ETA, dan verdwijnt ook de repressie. Het één kan niet zonder het ander, ze zijn elkaars bestaansreden.
En waarop baseer je je daarvoor?

Jaani_Dushman 11 december 2008 12:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof (Bericht 3852723)
Daarmee stel je de verkozen Spaanse regering dus gelijk aan nazis?

Ik maak een analogie tussen het verkozen nazi-regime en de franquistische elementen uit het Spaans regime.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be