MaGNiFiCaT |
7 december 2008 00:35 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus
(Bericht 3844579)
Uit De Standaard:
|
Citaat:
Dergelijke adellijke toestanden vind ik totaal voorbijgestreefd,
|
Wat kan daar nu aan 'voorbijgestreefd' zijn? Ze zijn er, of ze zijn er niet.:roll:
Citaat:
maar ze hebben blijkbaar toch nog altijd een nieuwswaarde.
|
Och het is jij die daar idd nieuwswaarde aan schept, anders was hier niemand over begonnen.
Nu, je moet weten dat de bruid niet van de minste is eh; ze is een Habsburger, de kleindochter van de vorige Groothertog van Luxemburg, de achterkleindochter van onderanderen Léopold III en zijn diepbetreurde echtgenote, Koninging Astrid, van Keizer Carolus I en zn echtgenote Zita. Ze heeft heel wat Koninklijke en Keizerlijke voorouders. De andere voorouders behoorden allemaal tot de topadel van Europa.
Ze heeft absolut een band met België: haar grootmoeder langs vaderszijde is een Princesse de Ligne, een van meest vooraanstaande adelijke familie's van België. Haar grootmoeder langs moederszijde was eveneens Belgische, en dan nog een Kon ingsdochter. Haar vaderlijke grootvader woonde het grootste deel van zn leven in België en is er intussen overleden. Enkel haar moederlijke grootvader, voormalig Groothartog Jan, die is geen Belg.
De bruidegom behoort ook tot een typische Belgisch geslacht, hij is een echte Belg.
Citaat:
Ik stel me toch nog enkele vragen. Blijkbaar woont geen van beide in Mechelen waardoor ik dacht dat ze niet in Mechelen voor de wet zouden kunnen huwen, wat ze wel hebben gedaan. Het doet me kotsen dat hier een uitzondering voor wordt toegestaan.
|
Er werd voor hen geen enkel uitzondering toegestaan: het is mogelijk te trouwen waar men dan ook maar wilt.
Waarschijnlijk was dit vroeger niet zo, nu in elk geval wel.
Citaat:
Ik ben enige jaren geleden in Mechelen gehuwd na zeer veel moeilijkheden en pesterijen van de burgerlijke stand (mijn vrouw is niet van de EU, ik ben een geboren en getogen vlaming). Had ik echter in mijn geboortedorp kunnen trouwen had ik geen problemen gehad. De schepen van burgerlijke stand is een goede vriend en kende mij en mijn vrouw. Dit had me toch weer enkele duizenden euro's advocaat kosten gescheeld.
|
Aha, nu komt de aap uit de mouw, je trouwde met iemand van buiten de EU. Tjah, dat is dan héél wat anders eh! Hoe dat hier nu gaat gaan vergelijken met het huwelijk van Graaf Rodolphe en zn echtgenote.:? :?
|