![]() |
Nergens hebben de werknemers het ooit materiëel beter gehad dan hier en nu in België.Toch wordt er om de vijf minuten gestaakt, altijd voor het binnenhalen van korte-termijn groepsbelangen.
Vandaag(15/12)op TV gezien: -een stakende brandweerman die doden door verzuim tijdens zijn stakingsactie wel wilde accepteren. -een beroepsstaakster die zich het"stakingsbeest van Mechelen"laat noemen. Onmiddellijk ontslag zou hier op zijn plaats zijn. Die beelden van joelende en baldadige stakerspiketten zijn misselijkmakend. |
Gisteren waren't de huisartsen. Daarvoor was 't de civiele bescherming en bij Phillips Hasselt zijn ze hun acties nog aan 't voorbereiden.
|
:?: :?: :?:
't VB is ook al tegen het stakingsrecht :? Moeten we terug naar de tijd, toen het proletariaat uit de hand van 'den boas' at? |
Ik vrees van wel, deze mensen zien de werknemers liefst op één plaats...onder de hak van het patronaat.
Wanneer we dan toch de barbarij in willen duiken, ik heb nog een paar leuke tips: -Stenigingen en gladiatorenspelen invoeren. -De Afrikaanse vrienden in hun blootje achter glas steken in het museum van Tervuren. - Vrouwen uit het onderwijs weren. - Ons juridisch systeem afschaffen en alle macht bij de dorpspastoor leggen... :roll: Waar gaan we toch naartoe... |
Citaat:
-Al goed dat die baas iets in dat handje legde of ze hadden helemaal niks! Als dat"proletariaat"nog wat voortstaakt zal dat binnenkort ook het geval zijn. |
Citaat:
IK weet waar het met onze economie naartoe gaat als de vakbonden altijd maar weer opnieuw de kip met de gouden eieren willen slachten. |
Stakingsrecht is een sociale verworvenheid, die afschaffen is de klok terugdraaien.
Welk drukkingsmiddel bestaat er dan volgens jou nog? Heel ons sociaal overlegmodel is ontstaan op de fundamenten van het stakingsrecht. Het is zelfs zo dat het afschaffen van het stakingsrecht defacto zal betekenen dat de vakbonden verdwijnen. |
Staken is een recht. Er zijn maar weinigen die in Belgie niet mogen staken. Daar ben ik één van : nl. militairen.
Bij wet mogen wij niet staken. Dat de Civiele staakt is hun recht; ze doen niets 'onwettigs'. Ben je daar niet mee akkoord, dan moet je volgende beroepen Brandweer, Politie, MUG-diensten, Civiele, ... bij wet verbieden om te staken, maar dat vergt politieke moed. Dat de CB niet is tussengekomen bij de overstroming in W-Vl, is niet hun fout. De CB moet steeds de opdracht krijgen om uit te rukken, en de opdrachtkomt van de politieke autoriteit. Deze laatste heeft het laten afweten, niet de CB. |
Voor mij is staken een laatste drukkingsmiddel. Ze moeten eerst onderhandelen, dan bv. stiptheidsacties of zo doen en pas als laatste middel gaan staken. Dat heeft niets met morele overwegingen te maken, of met de klok al dan niet terugdraaien. Het is gewoon niet verstandig om metéén te gaan staken.
|
Citaat:
Citaat:
Als de werkman de boel neerlegt, gaat de patron dan zelf zijn fikken vuilmaken? Beiden hebben mekaar nodig, zo dacht ik toch. Waar staat jouw fabriekje annex slaapplaats voor je slaven? Zijn je loonslaven te vet geworden? Staan ze niet scherp genoeg meer? Is de vijfdagenweek een doorn in je oog? Vind je het zó een ramp dat je werkvolk ook met de wagen jou komt rijk maken? Wil je op de rug van een nieuw proletariaat misschien een vijfde tweede woonst financieren? Komen er teveel prolo's in je chique vakantieclub? Valt je dame omwikkeld met Sarah Paccini niet genoeg meer op tussen de 'koninginnen van het werkvolk'? Of wil je enkel een beetje provoceren :?: Dat is dan wel goed gelukt :!: :lol: |
Dat is juist, stakingen mogen niet "wild" zijn, ze moeten overlegd worden met de diverse vakbonden en dan pas gebruikt worden. Stakingen hangen samen met de cao die per sector gesloten is, vakbonden verbinden zich tot de naleving van de CAO en kunnen enkel in het verweer komen (onder hun legitimiteit te verliezen) wanneer de cao niet nageleefd wordt.
|
Citaat:
En als U het stakingsrecht wil 'beperken' dan moet U ook zeggen hoever U daarin wilt gaan. Dat U mensen die voor hun rechten opkomen op een uiterst genuanceerde wijze 'joelend, baldadig en misselijkmakend' noemt, geeft mij echter een flauw vermoeden dat dat vrij ver zal zijn. |
Citaat:
Schaf het stakingsrecht af, als stok achter de deur, en we zitten binnen de korste keer terug in de 19° eeuw. |
Citaat:
-Idd zouden de vakbonden in hun huidige vorm moeten verdwijnen. ipv de arbeiders "bewust"te maken zijn het middeleeuwse gilden die alleen maar oog hebben voor de portemonnee van hun "achterban"(Mia De Vidts kan geen zin uitspreken of dat woord komt er vijf keer in). Trouwens welke drukkingsmiddelen hebben zelfstandige ondernemers? Die werken 5 keer harder dan hun werknemers en verdienen dus 5 keer minder maar die heb ik nog geen amok weten maken op straat. |
Citaat:
Ik zal wel niet veel bijval krijgen op dit forum want zelfstandigen hebben geen tijd om zich daarmee bezig te houden Superst@af! De tijd van de afgebeulde arbeider t.o.v.de dikke sigarenrokende baas is voorbij man! |
Citaat:
-Bepaalde diensten mogen gewoon niet staken. Dat zou bij wet geregeld moeten worden én in hun contract staan, dan weten ze waar ze aan toe zijn. Als er ordeverstoring bij gemoeid is moet opgetreden worden en daar reken ik stakingspiketten bij. Ik mag ook niemand op straat tegenhouden en die beletten om gaan en te staan waar hij wil. |
Citaat:
- Maar dat zie ik toch wel even anders hoor! Alleen maar helpen als ze daar per aangetekende post opdracht toe krijgen!? Ieder particulier heeft zelfs de plicht om hulp en bijstand te verlenen als hij dat kan. Stel: een stakende CBer ziet een ongeval met gewonden gebeuren en loopt dan gewoon door! Die brandweerman op de 7de dag zei zelfs dat hij er doden voor over had. Dat KAN toch niet!! |
Citaat:
Trouwens, geef de zelfstandige ondernemers dan ook maar een uitsluitingsrecht als drukkingsmiddel. |
Citaat:
Niemand vraagt het verbieden van stakingsrecht, wel het beperken van de macht van de vakbonden, en nog geen klein beetje ook. Waar die mensen zicht toch mee bemoeien, ongelooflijk. En dan zijn ze uiteraard verbaasd als de industrie gewoon verdwijnt. En superstaaf, het is zoals chris zegt, mochten er geen zelfstandige ondernemers zijn die jou rechtsreeks of onrechtstreeks of werk of een uitkering bezorgen, dan had je nu niet eens een PC gehad om je nihilistische onzin uit te kramen. NIEMAND houdt je tegen om zelf je kans te wagen in ons kapitalistisch systeem. Doe je dat liever niet, gelieve je dan te onthouden van commentaar tegenover diegenen die wel kl*** aan hun lijf hebben en hun kans wagen !!!!!!!!! En neen ik ben geen zelfstandige of bedrijfseigenaar, nog even niet... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: |
Citaat:
Als je de kleine ondernemers bedoeld zit je eveneens fout met uw redenering. De meesten leven van de binnenlandse markt. De koopkracht van de mensen is dus belangrijk voor de zelfstandige ondernemer. Of niet soms? |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:31. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be