Autochtonen krijgen eigen stadsdeel
ANTWERPEN - Het Antwerps Stedebouwkundig Beleid en de Antwerpse stichting Blijf Van mijn Lijf gaan samen een zogenoemde Veiligheids woonzone voorzien in het Antwerpse stadsgedeelte. De voorziene wijk, vol met sociale woningen is vooral bedoeld om meer autochtonen van de stad te laten genieten, heeft Blijf van mijn Lijf Directeur, S.L.Adrop, van Antwerpen maandag gezegd.
Volgens de beide stadsorganisaties komen autochtone mensen heel weinig in de stad. Een verklaring daarvoor is volgens de binnenlanders zelf, dat de steden in België en Nederland onveilig zijn. "Vroeger, in hun eigen land waren de steden veilig om in te wonen", aldus Directeur S.L. Adrop. "Daar willen we nu aan tegemoetkomen door veilige stadszones voor autochtonen aan te bouwen. In de komende jaren voorzien we in een aantal grote steden in het land dergelijke veilige zones."
Blijf van mijn Lijf is al enige tijd bezig met een door het ministerie van VEILIGHEID gesteund project "Multiculturele waardering van LIJF EN LEDEN" in Belgie en Nederland. Volgens de stichting is de relatie met de veilige stad in de eigen omgeving van belang voor integratie en inburgering van de autochtoon. De Blijf van mijn Lijf stichting wil zodra de woningen in de veilige stadszone voltooid zijn, elk najaar voor allochtonen en autochtonen een rondleiding organiseren, waarbij de allochtonen mee kunnen genieten van de aanblik van een veilige en nette stadszone.
Volgende week dinsdag trekt de eerste groep autochtone Antwerpenaars met vertegenwoordigers van de Blijf van mijn Lijf stichting, de Antwerpse binnenstad in om te bepalen welke straten en wijken zullen worden opgewaardeerd tot Autochtone Veiligheidszone. "Er komen alleen luxueuse appartementen en woningen in de Veiligheidszone te staan. Te denken valt aan sociale woningen met een eigen dakterras en/of achtertuintjes. Ook een veilige uitgaansbuurt en restaurantjes zijn waarschijnlijk populair", aldus S.L. Adrop.
Het is de bedoeling dat deze groep mensen in het najaar meehelpt met de aanbesteding van het project. In 2005 en 2006 volgen Veilige autochtone zones in andere grootsteden van Europa. De "Kom-eens-kijken-hoe-veilig-het-hier-is-Dag moet een jaarlijks terugkerend, Europees evenement worden.
Bron: M-A.S.S.
|