Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Geschiedenis (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=173)
-   -   Vrouwen in de geschiedenis. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=115871)

nubian 9 december 2008 10:44

Vrouwen in de geschiedenis.

Waarom word er over dit onderwerp zo weinig gesproken?

Vorenus 9 december 2008 10:45

Welke vrouwen in de geschiedenis?

nubian 9 december 2008 11:38

Bon, "Achter elke grote man staat een sterke vrouw"
Mijn vraag is dus welke belangrijke bijdrage leverden vrouwen tot de geschiedenis en die de loop van de geschiedenis veranderden?

vlijmscherp 9 december 2008 11:45

er zijn in ieder geval oorlogen gevoerd voor vrouwen...

Bobke 9 december 2008 12:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door nubian (Bericht 3848623)

Geen idee eigenlijk.
Omdat er minder over gekend is of omdat ze meer achter de schermen werkten misschien ?
Of gewoon omdat ze het moeilijker hebben om de top te bereiken.

ossaert 9 december 2008 15:07

Citaat:

Er bestaat een hele school aan vrouwengeschiedenis, maar die heeft nogal vaak te kampen met sektarisch gedrag van hun vertegenwoordigers. De departementen 'Vrouwengeschiedenis' of 'Vrouwenstudies' worden niet zelden bemand met fanatieke feministen, die zich al te zeer met hun onderwerp identificeren en hun standpunten nogal ver doordrijven. Ze zijn dan ook bij uitstek een produkt van de jaren 70 en de opvolging is niet zelden erg moeilijk. Je zou kunnen stellen dat er historisch-wetenschappelijk iets mis is met bepaalde aspecten van dergelijke 'doelgroepengeschiedenis', alsof 'de vrouw' los staat van de maatschappij (i.e. context) of 'het vrouwelijke' iets onveranderlijks zou zijn. Anderzijds is het wel zo dat zeker de oude, 'klassieke' historiografie, met haar gerichtheid op politieke en diplomatieke geschiedenis, inderdaad 'de vrouw' weinig plaats gaf, maar dat is in de recentere geschiedschrijving, zeker in de meer 'sociale' onderwerpen doorgaans niet meer het geval.

Een voorbeeld ter illustratie: zelf kreeg ik ooit van een dergelijke 'vrouwenhistorica' de uitdrukkelijke vraag 'de vrouwen niet weg te laten uit mijn onderzoek', waarbij ze leek te suggereren dat ik dat opzettelijk zo zou doen, macho-zwijn dat ik was. Ik was daarover behoorlijk geërgerd en heb haar dan ook van repliek gediend dat ik dat een belachelijke veronderstelling vond en dan ook allerminst van plan was mijn onderzoek te censureren, maar dat ik omgekeerd ook niet specifiek op zoek zou gaan naar vrouwen, om er toch maar iets over te kunnen schrijven.

Jozef Ostyn 9 december 2008 15:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ossaert (Bericht 3848982)
Er bestaat een hele school aan vrouwengeschiedenis, maar die heeft nogal vaak te kampen met sektarisch gedrag van hun vertegenwoordigers. De departementen 'Vrouwengeschiedenis' of 'Vrouwenstudies' worden niet zelden bemand met fanatieke feministen, die zich al te zeer met hun onderwerp identificeren en hun standpunten nogal ver doordrijven. Ze zijn dan ook bij uitstek een produkt van de jaren 70 en de opvolging is niet zelden erg moeilijk. Je zou kunnen stellen dat er historisch-wetenschappelijk iets mis is met bepaalde aspecten van dergelijke 'doelgroepengeschiedenis', alsof 'de vrouw' los staat van de maatschappij (i.e. context) of 'het vrouwelijke' iets onveranderlijks zou zijn. Anderzijds is het wel zo dat zeker de oude, 'klassieke' historiografie, met haar gerichtheid op politieke en diplomatieke geschiedenis, inderdaad 'de vrouw' weinig plaats gaf, maar dat is in de recentere geschiedschrijving, zeker in de meer 'sociale' onderwerpen doorgaans niet meer het geval.

Een voorbeeld ter illustratie: zelf kreeg ik ooit van een dergelijke 'vrouwenhistorica' de uitdrukkelijke vraag 'de vrouwen niet weg te laten uit mijn onderzoek', waarbij ze leek te suggereren dat ik dat opzettelijk zo zou doen, macho-zwijn dat ik was. Ik was daarover behoorlijk geërgerd en heb haar dan ook van repliek gediend dat ik dat een belachelijke veronderstelling vond en dan ook allerminst van plan was mijn onderzoek te censureren, maar dat ik omgekeerd ook niet specifiek op zoek zou gaan naar vrouwen, om er toch maar iets over te kunnen schrijven.

Ik begrijp volkomen waar u het over heeft.

lombas 9 december 2008 22:08

Vrouwengeschiedenis op zich is ook volledig aan het opgaan in de genderstudies, wat op zich een beter referentiepunt is.

Metternich 9 december 2008 22:45

Citaat:

Wie kan de Russische of Britse geschiedenis nu bestuderen zonder zeer sterke en krachtdadige vrouwen tegen te komen?

ossaert 9 december 2008 23:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 3849665)
Vrouwengeschiedenis op zich is ook volledig aan het opgaan in de genderstudies, wat op zich een beter referentiepunt is.

Mijn ervaringen met gendergeschiedenis zijn overigens wel gelijklopend aan die die ik eerder schetste. De verpakking is dan misschien wel anders, maar de inhoud is vaak de oude vertrouwde vrouwengeschiedenis. Het voorval dat ik schetste, was overigens met een zelfverklaarde 'genderhistorica'.

lombas 10 december 2008 06:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ossaert (Bericht 3849915)
Mijn ervaringen met gendergeschiedenis zijn overigens wel gelijklopend aan die die ik eerder schetste. De verpakking is dan misschien wel anders, maar de inhoud is vaak de oude vertrouwde vrouwengeschiedenis. Het voorval dat ik schetste, was overigens met een zelfverklaarde 'genderhistorica'.

Ik denk dat ik dat, vanuit ervaring met genderstudies in België en wie daar achter steekt, toch (voor de huidige situatie) ietwat moet bijstellen.

Als ge kijkt naar wie er nu in de genderstudies zit aan de Belgische universiteiten, is dat beeld ook realistischer.

ossaert 10 december 2008 09:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 3850176)
Ik denk dat ik dat, vanuit ervaring met genderstudies in België en wie daar achter steekt, toch (voor de huidige situatie) ietwat moet bijstellen.

Als ge kijkt naar wie er nu in de genderstudies zit aan de Belgische universiteiten, is dat beeld ook realistischer.

Ik refereerde aan de Nederlandse en Amerikaanse situatie: in Nederland merkte ik vaak dat het nog dat militante heeft, terwijl ik voor mijn huidige baan eens in de literatuur over (de mainstreaming van) gendergeschiedenis heb zitten neuzen. Wat je daar te lezen krijgt, is eveneens van erg feministische aard: laat ons zeggen dat het onderdrukkingsdiscours er nog zeer sterk ingebakken zit. Ik kan me niet direct namen van Belgische genderhistorici voor de geest halen, tenzij misschien prof. Leen van Molle (KUL).

Steben 10 december 2008 10:36

Vrouwengeschiedenis is amper neergeschreven. Dat zegt alles. Vrouwen leefden naast de mannengeschiedenis.

Derk de Tweede 10 december 2008 14:14

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kenau_S...hter_Hasselaer

ossaert 10 december 2008 14:24

http://www.inghist.nl/Onderzoek/Projecten/DVN

Ik denk dat je hiermee nog iets verder springt...

kiko 10 december 2008 18:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door nubian (Bericht 3848664)
Bon, "Achter elke grote man staat een sterke vrouw"

Dat wordt gezegd. Ik weet evenwel niet of het ook zo daadwerkelijk is.

lombas 10 december 2008 22:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ossaert (Bericht 3850233)
Ik refereerde aan de Nederlandse en Amerikaanse situatie: in Nederland merkte ik vaak dat het nog dat militante heeft, terwijl ik voor mijn huidige baan eens in de literatuur over (de mainstreaming van) gendergeschiedenis heb zitten neuzen. Wat je daar te lezen krijgt, is eveneens van erg feministische aard: laat ons zeggen dat het onderdrukkingsdiscours er nog zeer sterk ingebakken zit. Ik kan me niet direct namen van Belgische genderhistorici voor de geest halen, tenzij misschien prof. Leen van Molle (KUL).

Ik heb wel contacten in het gendermilieu, maar geen goed zicht. Ik weet wel dat ergens deze tijd een stichtingscongres van start gaat omtrent een forum over gender - of iets dergelijk, het kan zijn dat ik het opblaas.

Ik ben een UA'er, en op de UA is genderstudies bij mijn weten (bijna) volledig in handen van mannen --- redelijk jong ook. Enfin, ik ben zelf medewerker van een doctoraatstudent in die trent.

HAMC 10 december 2008 23:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 3848672)
er zijn in ieder geval oorlogen gevoerd voor vrouwen...

Noem er me 5?

Derk de Tweede 12 december 2008 14:32

Golda

Goed staatsvrouw.

Jozef Ostyn 12 december 2008 15:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door HAMC (Bericht 3852039)
Noem er me 5?

Maria-Theresia van Oostenrijk
Elizabeth I van Engeland
Catharina de Grote van Rusland
Margaret Thatcher van het Verenigd Koninkrijk
Golda Meir van Israel

Er zijn er nog meer, maar u vroeg om 5.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be