![]() |
Voor een volwassen politieke houding in Vlaanderen
Naar aanleiding van de discussies over de Gentse gen-populieren en het aanslepen van 11 juli als betaalde feestdag, laat ik hierbij weten dat ik het Vlaamse gezeur over franstalige blokkages kots-kots-beu ben.
Dat discours was actueel en revelerend in de jaren '60 tot '80, maar nu zegt het stilaan meer over degene die het hanteert dan over degene die daadwerkelijk blokkeert. Het wordt tijd voor een volwassen politiek gedrag. Vlaanderen is de democratische meerderheid in dit land en het heeft alle middelen om die blokkages opzij te schuiven en zijn ding te doen zoals het wil. Zoals het Gentse biotechbedrijf aantoonde door gewoon in Nederland een vergunning aan te vragen en (wellicht) te krijgen. Ook inzake 11 juli is de zaak simpel: alle Vlaamse partijen zijn het erover eens, dus de "Nationale" Arbeidsraad kan gewoon aan kant geschoven worden en dat kan gewoon gestemd worden. In het federale parlement indien mogelijk, zoniet in het Vlaams parlement. Niemand kan dat tegenhouden. En dit gaat op voor de complete Belgische 'contentieux'. We weten dat de Belgicisten en de franstaligen al twee eeuwen alle wettelijkheid aan kant schuiven om hun dominante positie en hun privileges te kunnen behouden. Om eenvoudig te krijgen waarop we recht hebben, hoeven wij dus ook niet scrupuleus de kleine lettertjes te volgen. Ik waarschuw de Vlaamse partijen: wie in 2009 blijft doorzeuren over de "Franstalige blokkage", maar er verder niets aan doet, kan mijn stem op zijn buik schrijven. Het wordt hoog tijd voor een partij met als naam en programma iets als "Doen Wat Moet" (DMT), "Schuif België Opzij" (SBO) of "Voorwaarts en Niet Omkijken" (V&NO). |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
als de huidige pluchezitters er niets aan doen , dan kiezen we gewoon andere ( en als JMD het ook niet doet stop ik met stemmen )
|
Blijven steken in het belgisch parlementarisme heeft ook geen zin. Het brede middenveld, partijen, burgerbewegingen, belangengroepen, ... dienen een staten generaal bijeen te roepen, een staatsgreep te plegen, de bestaande parlementen te ontbinden en een nieuwe grondwet en verkiezingen uit te schrijven.
|
Citaat:
Ik ben voorlopig ruim tevreden als ze stoppen met zeuren over "de franstalige blokkage" en hun zelfcastratie niet langer op anderen steken. |
Citaat:
Doet hieraan denken: http://forum.politics.be/showpost.ph...33&postcount=1 |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Het 'Vlaams' parlement niet. |
Citaat:
Die doet mij aan Peter Tosh denken. 'You Gotta Walk (and don't liook back)' *neuriet melodietje* Wat vind je van 'VFF'? 'Vrolijk Fluitend Foetsie" :lol: En waarom wil je nog wachten tot 1 januari? Als we één medestander vinden, kunnen we eventueel al beginnen op 6 januari. 'Les Trois Rois Mages". 8-) Kameraadschappelijke groeten, djimi |
Ik ben alvast medestander :cheer:
|
Citaat:
Als je dat echt meent, Pelgrim, dan zijn we tegen 6 januari vertrokken. Ik moet iets méér doen tegen de deprimerende stemming die zich telkens opnieuw van mij meester maakt als ik vanuit Nederland in Vlaanderen terechtkom en vervolgens vanuit Vlaanderen in ònze hoofdstad (die we als 'autonome regio' trouwens gerust kunnen delen met ons buurland/confederaal bondgenoot Wallonië) dan binnensmonds vloeken en op dit forum en elders van mijn tak zitten maken. Het beste medicijn daartegen zou wel eens 'actie' kunnen zijn, neen? Het absolute minimum waarvoor ik ga is een Vlaanderen als autonome (dus zichzelf besturende) republiek in confederatie met Nederland, maar als we volgens jou voor méér kunnen gaan, laat het maar weten. Als ik in de komende dagen een klein beetje tijd vind, creëer ik op Facebook een nieuwe groep 'VFF' ('Vrolijk Fluitend Foetsie', dus), en op 6 januari nodigen we iedereen die we kennen uit om er deel van uit te maken, OK? Ik zoek nog een fotootje van een spelende welp, eentje waarop die welp een sprongetje maakt, één of ander interessant object (in de grammaticale betekenis) achterna. Ik had gedacht aan een vlinder in de Belgische kleuren. Maar 't mag gerust iets anders zijn. Een mogelijke slogan: "Vlaanderen, eeuwenoud èn piepjong, en d�*t tegelijkertijd. Doe het ons maar na!". In de richting van het eeuwenoude moeten we onze ware draad terug oppakken daar waar hij hopeloos verstrengeld raakte met de draden van de Habsburgers, de Katholieke Kerk, Frankrijk, Spanje, ..., en hem in één korte ruk uit de knoop 'Belgique' losrukken. We doen er ook goed aan onze ware aard als vlijtig, vrijheidslievend en vindingrijk volkje te herontdekken en er voor te g�*�*n. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. De verstrengeling is zonder meer voorbij op het ogenblik dat we gewoon beginnen trekken, daarvoor is 'Belgique' rot genoeg. We roepen dus een Staten-Generaal bijeen, virtueel om te beginnen, daarna moet ook een vergaderterrein worden gevonden. En wat het piepjonge aangaat: we moeten als een vrolijke bende kleine kinderen met alles wat we in onze schatkist zitten hebben begin spelen, en in een geest van kinderlijke onbevangenheid de Nieuwe Wereld die we zèlf zullen gecreëerd hebben (er komt namelijk een landje bij :-) ) tegemoet treden. En net als kinderen kennen we geen taboes, maar van ons lijf en onze leden blijft iedereen maar beter af! Eén Witte Mars moet wat dat betreft duidelijk genoeg geweest zijn. Een volgende Mars krijgt in elk geval een �*nder kleurtje! Voil�*, d�*t ei is ook alweer gelegd. Nu nog erop broeden. :lol: djimi |
Misschien moeten we toch eens overwegen buiten dat parlementaristisch denken te stappen. We zijn al generaties bezig op de 'oppositie' te stemmen en na al die tijd is er structureel nog niks wezenlijk veranderd.Ik zie veel meer nut in burgerlijke ongehoorzaamheid:
- Geen belastingen meer betalen aan de federale staat - Geen deelname aan de federale verkiezingen (en eigenlijk ook niet aan de regionale) - Geen boetes meer betalen - Niet ingaan op de vraag om een electronische identiteitskaart te gaan halen en er nog eens 15 euro voor moeten dokken ook - ... Als individuen kunnen we zoiets niet doen, maar als beweging met duizenden mensen zou dat wel een ferme vuist zijn. |
Citaat:
Een andere strategie ter ondermijning van een verdrukkende staat is die van de Creatie. Voor het ogenblik kan alvast volstaan op individueel vlak maximaal gebruik te maken van de mogelijkheden die de bestaande wetgeving biedt. Je deed me er overigens aan denken dat ik een paar van die door jou vernoemde acties al aan het uitvoeren ben, maar dan eerder wegens selectieve gaten in m'n geheugen dan vanwege 'den poltiiek'. :lol: |
Zo lang de "domme meerderheid" traditioneel stemt verandert er niets en verdienen "we" wat we nu krijgen. Ik heb de voorbije tien jaar blanco gestemd en ben in zekere zin dus "medeplichtig". Zal niet meer gebeuren.
Ik ben er echter (nog?) niet van overtuigd dat een nieuwe beweging de zaak gaat oplossen. Je moet eerst de kiesdrempel zien te halen, en bovendien zou het NVA het dan wel eens moeilijk kunnen krijgen met die kiesdrempel. De (financiële) problemen zijn te groot om nog veel tijd te verliezen. Waar ik wel iets in zie is een beweging die zoveel mogelijk mensen ervan probeert te overtuigen om op één van de Vlaamse partijen te stemmen die waarschijnlijk de kiesdrempel zal halen. Is al moeilijk genoeg. |
En welke partij zou dat dan wel moeten zijn?
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:16. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be