![]() |
Onderwijs en technologie
Beste Forummers,
ik heb eigenlijk een vraag in verband met het gebruik van de programma's zoals word, excel, powerpoint en dergelijke meer. Sinds enige tijd heb ik mij een nieuwe laptop aangeschaft. Een prima computer voor een prima prijs. Enige probleem is dat programma's zoals word, excel, powerpoint etc. er niet bijzaten. Na enige tijd zoeken kwam ik terecht bij 'open office'. Dit is gratis software en is een prima alternatief voor de gekende microsoft programma's zoals word. Zou het nu geen goed idee zijn om scholen te laten werken met deze gratis 'open office' programma's? Het is voor iedereen gratis te downloaden, en zelfs voor mensen zonder internet kan het niet al te moeilijk zijn hieraan te geraken. Op die manier kan men de almacht van microsoft breken en bovendien moeten ouders de dure programma's niet steeds te kopen. Door jongeren van kleins af aan te laten werken met deze programma's zal dit na enige tijd ook het standaard programma worden (zoals dat nu het geval is met word). Het is maar een idee maar wat vinden jullie ervan? Misschien iets voor de minister van onderwijs (trouwens van lay out en manier van gebruiken lopen de programma's van open office bijna volledig gelijk met die van microsoft). |
:cheer: Open Office :cheer:
|
Ik gebruik hem zelfs zakelijk en moet zeggen, werkt perfect.
|
Open office is een zeer aanvaardbaar alternatief voor Windows office. Ik gebruik het met plezier.
1 klein nadeeltje, sommige winsuck files importeren niet zonder problemen. |
Waarom de leerlingen niet ineens een volledig 'Open Source' systeem geven. Draai een Linux-distro en zet er OpenOffice op ! Dit zal voor de meeste leerlingen voldoende zijn om met een computer te leren werken. Leren programmeren kan prima als men bv. JAVA wenst te leren.
Voor de echte IT richtingen lijkt het me logisch dat er ook met Microsucks Windhoos wordt gewerkt en er bv. .NET wordt aangeleerd. Ik heb gelukkig al een school kunnen overtuigen om over te schakelen op Ubuntu en die zijn daar zeer tevreden mee. |
Citaat:
|
Zoals al wel duidelijk was uit mijn eerste bericht in dit topic ben ik absoluut geen kenner in al deze zaken. Mijn overtuigingskracht is op dat vlak dan ook naar gelang.
Gezien het feit dat dit volgens mij een van de weinige topics is op dit forum waar iedereen akkoord is met elkaar, denk ik dat hier wel eens een hele grote meerderheid voor gevonden kan worden. Ik hoop dat jullie nog vele mensen kunnen meenemen in dit verhaal. Misschien heeft er zelfs iemand met kennis van zaken zin om een mailtje naar de minister te sturen. |
Natuurlijk zou het onderwijs gebruik kunnen maken van Open-Source software die gratis is. Maar Microsoft heeft speciale tarieven voor onderwijs :)
Wat als gevolg heeft dat degene die de beslissingen neemt liever voor microsoft gaat dan voor iets wat "gratis" is. Om u maar een voorbeeld te geven, als ik zeg voila hier hebt ge linux, dat kost niets nul nada. Ge kunt dat over al downloaden en dat werkt goed. Of ik zeg, hier is een windows vista business pro magnum brol edition die kost normaal 400 euro maar bon ik kan u een gratis kopie geven. Dan zijn er heel veel die zeggen, geef mij dan dat spul van 400 euro maar ipv die boecht die gratis is. |
Onderwijs en technologie, is dat geen contradictio in terminis?
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:48. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be