Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Minister van Energie in de VS ? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=115984)

Tavek 11 december 2008 23:31

Minister van Energie in de VS ?

Volgens NBC zou Obama Steven Chu benoemen als minister van energie.

http://en.wikipedia.org/wiki/Steven_Chu

Eindelijk ? Ten eerste is het een Chinese Amerikaan, en ten tweede een doorgewinterde academicus. We zien zulke figuren zelden terug in de politiek. Ik vind dit een topzet van Obama.

Nu nog eens goed kijken wat voor beleid hij gaat voeren ivm de energieonafhankelijkheid die de VS nastreeft en de verhoging van het aandeel groene energie.

Nr.10 11 december 2008 23:46

Normaal gezien wordt je minister na verkozen te zijn.
Heeft deze wetenschapper zich aangeboden op een verkiezingslijst?

longhorn 11 december 2008 23:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 (Bericht 3854032)

Persoonlijk heb ik liever bekwame niet-verkozen personen op een ministerpost dan een politicus die vaak geen kaas gegeten heeft van de materie die hij/zij voorgeschoteld krijgt(zie Freya Vdb.) Trouwens, uitstekende keuze vanwege Obama.

lollysticky 11 december 2008 23:56

Citaat:

hun systeem werkt toch anders, niet? (denk ik toch)

Tavek 12 december 2008 00:00

Ik hoop gewoon dat hij zich niet te snel gaat frustreren aan de inertie van het politiek systeem en vooral aan de politiek zelf.

Nu, als hoogleraar en director van een onderzoekscentrum is hij al wat gewoon, maar het zou geen kwaad kunnen om een paar politieke beesten naast hem te zetten die hem kunnen begeleiden.

Kwa visie en kennis gaat die man waarschijnlijk een gans kabinet op zijn eigen kunnen zijn. Ik zie het hem nog doen, Phd studenten gebruiken om zijn beleid te vormen :D

forzaflandria 12 december 2008 02:26

Amerikaanse ministers zijn slechts zelden verkozen politici, en slecht is dat niet perse.

Chu is een Nobelprijswinnaar en een lid van de Academia Sinica, het hoogste academisch orgaan in Taiwan, dat ook mensen uit het buitenland toelaat. Kortom, een man met ideeen, die niet afhankelijk is van opiniepeilingen.

Jozef Ostyn 12 december 2008 09:35

Citaat:

De VS kennen een totaal ander systeem en een andere traditie.

Veel, zoniet de meeste, van de Cabinet Secretaries zijn mensen die voorheen geen verkozen mandaat bekleed hebben. Het gaat per slot van rekening om mensen die aangeduid worden door de president.

Jozef Ostyn 12 december 2008 09:37

Of Chu een goed minister is zullen we nog zien. Ik heb daar geen mening over. Het is overigens niet omdat je een briljant wetenschapper bent dat je een goed minister bent. Maar het één sluit het andere natuurlijk ook niet uit.

AdrianHealey 12 december 2008 22:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 3854058)
I
Kwa visie en kennis gaat die man waarschijnlijk een gans kabinet op zijn eigen kunnen zijn. Ik zie het hem nog doen, Phd studenten gebruiken om zijn beleid te vormen :D

De kans dat zoiets desastreus gaat aflopen voor hem en de phd studenten is redelijk groot.

C2C 12 december 2008 22:59

Chu is vooral een kerel die fantastische doorbraken maakt op het vlak van cellulose biobrandstoffen. Hij is niet voor niets baas van het Energy Biosciences Institute: http://www.energybiosciencesinstitute.org/

http://www.youtube.com/watch?v=pLr4YbStc0M

Bizar nochtans, want vloeibare biobrandstoffen van de tweede generatie -- Chu's paradepaardje -- zijn veel minder efficient dan de conversie van diezelfde biomassa in gecombineerde warmte en electriciteit (CHP) waarmee ge electrische wagens kunt aandrijven.

Enfin, Chu zal dat zelf wel weten veronderstel ik.

Hij ligt nochtans stevig in bed met Braziliaanse ethanol-fabrikanten en met de jongens van BP.

netslet 12 december 2008 23:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C2C (Bericht 3855795)
Chu is vooral een kerel die fantastische doorbraken maakt op het vlak van cellulose biobrandstoffen. Hij is niet voor niets baas van het Energy Biosciences Institute: http://www.energybiosciencesinstitute.org/

http://www.youtube.com/watch?v=pLr4YbStc0M

Bizar nochtans, want vloeibare biobrandstoffen van de tweede generatie -- Chu's paradepaardje -- zijn veel minder efficient dan de conversie van diezelfde biomassa in gecombineerde warmte en electriciteit (CHP) waarmee ge electrische wagens kunt aandrijven.

Enfin, Chu zal dat zelf wel weten veronderstel ik.

Hij ligt nochtans stevig in bed met Braziliaanse ethanol-fabrikanten en met de jongens van BP.

Obama werd tijdens zijn campagne ook vrij hard gesponsord door de maïsindustrie. Obama was senator in Illinois en da's de tweede grootste staat qua maïsproductie. Je zag dat duidelijk naar voren komen in zijn speeches wanneer hij tourde in de 'farmer states'.

Evenwel, nadat hij de presidentsverkiezingen gewonnen had, liet hij de volgende woorden optekenen:

“Corn-based ethanol is not optimal. I’ve been a big supporter of corn-based ethanol. I come from a corn state, Illinois, and it’s a good transitional technology, but the truth is, it is not as efficient as what the Brazilians are doing with sugar cane.”

C2C 12 december 2008 23:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door netslet (Bericht 3855820)
Obama werd tijdens zijn campagne ook vrij hard gesponsord door de maïsindustrie. Obama was senator in Illinois en da's de tweede grootste staat qua maïsproductie. Je zag dat duidelijk naar voren komen in zijn speeches wanneer hij tourde in de 'farmer states'.

Evenwel, nadat hij de presidentsverkiezingen gewonnen had, liet hij de volgende woorden optekenen:

“Corn-based ethanol is not optimal. I’ve been a big supporter of corn-based ethanol. I come from a corn state, Illinois, and it’s a good transitional technology, but the truth is, it is not as efficient as what the Brazilians are doing with sugar cane.”

Ik heb in principe niks tegen cellulose-biobrandstof. Maar het is 3 tot 5 keer efficiënter -- farm-to-wheel -- om al die biomassa om te zetten in electriciteit die gebruikt wordt in electrische wagens. Dan kunt ge biomassa koppelen als baseload aan wind en zonne. Da's veel verstandiger.

Hopelijk gaan de adviseurs van Obama dat dus inzien.

liberalist_NL 12 december 2008 23:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 3855734)
De kans dat zoiets desastreus gaat aflopen voor hem en de phd studenten is redelijk groot.

Je optimisme siert je :-D

AdrianHealey 12 december 2008 23:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 3855870)
Je optimisme siert je :-D

Dankje.

Tavek 14 december 2008 17:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 3855734)

Daarom die smiley + de comment dat hij een politiek dier langs zich nodig zal hebben :roll:

Ambiorix 14 december 2008 17:27

goede zet van obama.

AdrianHealey 14 december 2008 17:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 3858377)
Daarom die smiley + de comment dat hij een politiek dier langs zich nodig zal hebben :roll:

Dat politiek dier lijkt me niet voldoende - ook als die onvoorwaardelijk de steun zou geven aan die kerel, zou die andere na een periode toch opgebrand zijn.
Of hij moest eigenlijk niet zoveel drastisch doen - mar waarom zou je dan een professor gaan halen, he?

Nr.10 14 december 2008 19:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix (Bericht 3858385)
goede zet van obama.

Het is inderdaad prachtige marketing.

Tavek 14 december 2008 22:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 3858401)
Dat politiek dier lijkt me niet voldoende - ook als die onvoorwaardelijk de steun zou geven aan die kerel, zou die andere na een periode toch opgebrand zijn.
Of hij moest eigenlijk niet zoveel drastisch doen - mar waarom zou je dan een professor gaan halen, he?

Laat me raden, enkel doorgewinterde economisten kunnen een land runnen ?

AdrianHealey 14 december 2008 23:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 3859094)
Laat me raden, enkel doorgewinterde economisten kunnen een land runnen ?

Dit is wat goede economen doen:

Citaat:

All of us will agree with you that we are headed for troubled times but, Dr. Mises, let's assume that you were the dictator of these United States and could impose any changes you think appropriate. What would you do?

Read clearly recalled the answer:

Quick as a flash, Mises replied, "I would abdicate!
Alleen politici kunnen de taak van een politici doen. Economen; qua economen, kunnen daar alleen maar bij functioneren als raadgever. Natuurlijk is het niet onmogelijk dat een politicus ook econoom is en vice versa.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be