Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Welke vrijheid vindt u het belangrijkst? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=116052)

liberalist_NL 12 december 2008 21:36

Welke vrijheid vindt u het belangrijkst?

Voor welke vrijheid zou u (alle) andere vrijheden willen opofferen? Wat is u dierbaar en waarom?

Struik500 12 december 2008 22:05

Dit is een lastige vraag, ik moet hier toch even over nadenken om tot een beslissing te komen. Ik zal hier later op terug komen, maar ondertussen, mag ik u vragen hoe u tot deze vraagstelling komt?
Wat is de aanleiding tot deze vraag? De vraag met betrekking tot verschillende soorten vrijheid komt niet vaak voor. Dit is vanuit een leergierig perspectief gevraagd.

liberalist_NL 12 december 2008 22:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Struik500 (Bericht 3855695)
Dit is een lastige vraag, ik moet hier toch even over nadenken om tot een beslissing te komen. Ik zal hier later op terug komen, maar ondertussen, mag ik u vragen hoe u tot deze vraagstelling komt?
Wat is de aanleiding tot deze vraag? De vraag met betrekking tot verschillende soorten vrijheid komt niet vaak voor. Dit is vanuit een leergierig perspectief gevraagd.

Ik zelf heb wat betreft vrijheid een ultieme prioriteit; vrijheid van meningsuiting. Dat is volgens mij het grootste goed.

Ik vraag me af of dit voor andere mensen ook geldt, en of zij bepaalde redenen hebben dat zij de ene vrijheid boven de andere verkiezen.

Struik500 12 december 2008 22:15

Ik vind het nog lastig, deze is pittig.
Vrijheid van beroepskeuze, voor zelfontplooiing en waardering is dit zeer belangrijk.
Desondanks is vrijheid van meningsuiting ook belangrijk, want als je je wel in je werk kan ontplooien, maar niet kan zeggen als je het ergens niet mee eens bent zonder opgepakt te worden, dan zit je alsnog gevangen.

Ik vind dat bij het kiezen van een vrijheid boven de ander, je hoe dan ook in een of andere vorm van gevangenis beland. Ik duid op een mentale gevangenis.

AdrianHealey 12 december 2008 22:19

Er kan geen vrijheid zijn, zonder de recht op middelen om uzelf in leven te houden.

Vrijheid van eigendom dus.

AdrianHealey 12 december 2008 22:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 3855698)
Ik zelf heb wat betreft vrijheid een ultieme prioriteit; vrijheid van meningsuiting. Dat is volgens mij het grootste goed.

Ik vraag me af of dit voor andere mensen ook geldt, en of zij bepaalde redenen hebben dat zij de ene vrijheid boven de andere verkiezen.

Ge moogt zeggen wat ge wilt, maar dan mag de dictator wel alle middelen afnemen om u in leven te houden. Neen, daar pas ik toch voor.

Rhiannon 12 december 2008 22:22

Ik kan niets aanduiden in de poll, maar ik kies voor 'anders', namelijk de combinatie van al de vrijheden die je opsomt. Als er eentje van wegvalt, worden de anderen namelijk ook waardeloos.

HAMC 12 december 2008 22:23

Ik geef geen enkele vrijheid op.

Johnny Blaze 12 december 2008 22:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 3855665)
Voor welke vrijheid zou u (alle) andere vrijheden willen opofferen? Wat is u dierbaar en waarom?

eerlijk gezegd, gelijk gij de vraag stelt, voor geen enkele.

Mitgard 12 december 2008 22:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 3855718)
Er kan geen vrijheid zijn, zonder de recht op middelen om uzelf in leven te houden.

Vrijheid van eigendom dus.

die gigantische kapitalen die gij zo wilt beschermen en belastingvrij maken, dat is echt van het niveau van 'om uzelf in leven te houden'... :-P

liberalist_NL 12 december 2008 22:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rhiannon (Bericht 3855726)
Ik kan niets aanduiden in de poll, maar ik kies voor 'anders', namelijk de combinatie van al de vrijheden die je opsomt. Als er eentje van wegvalt, worden de anderen namelijk ook waardeloos.

Zo zie ik dat niet. Je kunt best prioriteiten stellen.

AdrianHealey 12 december 2008 22:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard (Bericht 3855741)
die gigantische kapitalen die gij zo wilt beschermen en belastingvrij maken, dat is echt van het niveau van 'om uzelf in leven te houden'... :-P

Ale: dealtje met u: we schaffen eerst de gehele inkomensbelasting af. Oke?

Mitgard 12 december 2008 22:36

weg met belastingen...

hou de rijken in leven!

Rhiannon 12 december 2008 23:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 3855743)
Zo zie ik dat niet. Je kunt best prioriteiten stellen.

Ik zie dat wel zo.

liberalist_NL 12 december 2008 23:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rhiannon (Bericht 3855806)
Ik zie dat wel zo.

Dat is als zeggen dat u niet van een pizza kunt genieten zonder een glas wijn. Heel dogmatisch, typisch.

Bobke 12 december 2008 23:14

Ze zijn allemaal belangrijk.
Zou je niet beter vragen welke men het minst belangrijk vindt.

Rhiannon 12 december 2008 23:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 3855807)
Dat is als zeggen dat u niet van een pizza kunt genieten zonder een glas wijn. Heel dogmatisch, typisch.

Dat is helemaal niet met elkaar te vergelijken. En daar is niets dogmatisch aan.

liberalist_NL 12 december 2008 23:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rhiannon (Bericht 3855851)
Dat is helemaal niet met elkaar te vergelijken. En daar is niets dogmatisch aan.

Laat ik het zo zeggen. U leeft in een dictatorische hel zoals Iran, en u heeft geen van deze vrijheden. U mag één keus maken. Welke wordt het?

Rhiannon 12 december 2008 23:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 3855855)
Laat ik het zo zeggen. U leeft in een dictatorische hel zoals Iran, en u heeft geen van deze vrijheden. U mag één keus maken. Welke wordt het?

Iran als de wiedeweerga verlaten.

liberalist_NL 12 december 2008 23:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rhiannon (Bericht 3855859)
Iran als de wiedeweerga verlaten.

Ik neem aan dat u in het dagelijks leven beter knopen kunt doorhakken? :-D

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be