![]() |
De Amerikaanse staat nationaliseert de Amerikaanse auto-industrie
RIP kapitalisme. De Amerikaanse staat heeft zopas 's wereld's grootste industrie genationaliseerd. De Amerikaanse auto-industrie - het historische symbool van het vrije markt-kapitalisme.
Genationaliseerd en opgekocht voor 15 miljard dollar - de totale marktwaarde van die industrie. RIP kapitalisme. Zoveel is nu wel duidelijk. |
De aandeelhouders lachen, de bevolking kreunt.
|
Zo begon de val van de USSR ook. :clapping:
|
Waar is dat te vinden dan? Ik zie namelijk nergens een indicatie dat dit het geval is.
|
Citaat:
|
Citaat:
Ze proberen nu geld van de banken-bailout te verplaatsen naar een auto-bailout. Dus nog effe wachten. Alleszins: voor de Big Three (het symbool van de geschiedenis van het kapitalisme) is het ofwel failliet ofwel nationalisering. |
Citaat:
|
Citaat:
Het kamp Bush wil echter niets weten van aandelen die in staatshanden komen en dus de steun aan de auto-industrie er door krijgen voor Obama aantreed als president. Obama wil namelijk het systeem van staatssteun aan de industrie niet meer onvoorwaardelijk laten plaats hebben, maar eist verantwoording tegenover hen die belastingen betalen van de hulpzoekende bedrijven. Volgens Obama moeten bedrijven die staatshulp vragen, aan even strikte voorwaarden voldoen als voor het bekomen van een banklening en dus een evenwaardige tegenprestatie inleveren. Daar echter de waarde van de autoindustrie lager is, dan de gevraagde steun, kan het kamp Obama niets anders dan eisen dat de autoindustrie volledig in handen komt van de staat of geen staatssteun verlenen. Dit is geen teloorgang van het kapitalisme, maar een rechtvaardiging tegenover de belastingbetaler. Het einde van de uitbuiting van de gewone bevolking door de rijken, zij moeten volgens het Obama kamp de eerste slachtoffers zijn van hun wanbeleid en niet de belastingbetalers. Het kamp Obama eist trouwens ook van de werknemers uit de Amerikaanse autoindustrie een inspanning en een loon terugval naar de loonnormen van de buitenlandse autoindustrie gevestigd in de USA. Ook van hen word dus verwacht dat ze zich verantwoorden tegenover de minder verdienende belastingbetaler voor het behoud van hun werkgelegenheid en het geleende belastinggeld. |
Er wordt geld uit het "fonds voor de financiele sector" weggeleid naar GM en Chrysler momenteel..maar dat kan maar een paar maanden soelaas brengen.
Daarom overweegt men het voorheen ondenkbare,het bedenken van een methode om de autoindustrie "gecontroleerd" failliet te laten gaan.Misschien kan dan uit het karkas van deze firma's een soortement Amerikaanse auto-industrie heropgebouwd worden,niet langer belast met de schulden van het verleden,maar met de technologisch beste stukjes.... Het is een risico natuurlijk,maar gezien nu vrijwel alle autofabrieken stilliggen,en er er amper een auto-lijn aangewezen kan worden die nog ordentelijk zal verkopen als men na nieuwjaar eventueel weer opstart,en bovendien de olieprijzen binnen,pakweg,3 kwartalen weer steil de hoogte in zullen gaan,MOET er een spectaculaire wending komen.... Het wordt bovendien zeer moelijk nu voor de grote toeleveranciers die veelal al jaren in slechte papieren zitten,maar die wel de exclusieve know-how hebben om de bedieningsorganen,delen van de aandrijflijn, en het interieur van een wagen te fabriceren. De werkloze auto-arbeiders zijn er NU al :-( |
Citaat:
Ahum, een lening van 17 miljard dollar, op korte termijn. Noem jij dat nationalisatie? Waar is de tijd dat kommunisme nog echt kommunisme was. :? |
Citaat:
Oeps. Hij was er eventjes naast. :lol: Maar kom. Nu weet hij het weer. Laat hem het uitleggen. C2C doet me steeds denken aan Joske Geysels. Is er steeds weer compleet naast, gaat steeds weer gewoon den boot in. En komt steeds weer uitleggen hoe het is en hoe het moet. |
Citaat:
|
Citaat:
Ze hebben een lening gekregen voor 15mlj. Kunnen ze niet tegen maart op eigen poten staan dan moeten ze dat zelfs terufbetalen. |
Citaat:
Heb GM aandelen gekocht en yoepla 25%omhoog na deze bekendmaking. Kapitalisme kan zalig zijn.8-) |
Citaat:
Daarna is de hemel weer de limiet..... Vraag is,zullen de economieen van de industriele landen dit op een of andere manier kunnen absorberen? De economien van de ontwikkelingslanden in ieder geval niet :-( |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:17. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be