![]() |
Wat betekent Maria in ons geloof
http://nl.youtube.com/watch?v=2uYrmYXsujI
Kortom hoe belangrijk is de vrouw in het christelijk geloof? |
Citaat:
Maar dat alles heeft niets te maken met Myriam, de moeder van Jezus. En het evangelie bewijst dit. Immers, de moeder van Jezus speelt geen enkele rol in het evangelie. Meer nog, Maria wordt nauwelijks vermeld in het Nieuwe Testament. Men zou zelfs kunnen zeggen, zonder te overdrijven, dat het precies is alsof de moeder van Jezus als het ware wordt doodgezwegen door de evangelisten. In ieder geval wordt ze altijd zeer vluchtig vermeld. Misschien komt dit ook omdat vrouwen werden beschouwd als tweederangs wezens in de joodse cultuur voor wat het openbaar leven betreft. Vrouwen moesten zoals Paulus zegt: 'nederig zijn', 'zwijgen' en 'zich op de achtergrond houden'. Besluit: bij de eerste christenen, was Maria helemaal niet belangrijk. Maria was zelfs totaal onbelangrijk. In de tijd van de apostelen telde Maria gewoon niet mee. Tenminste, zo blijkt het toch wanneer we het evangelie en Handelingen lezen. In Handelingen wordt Maria welgeteld 1 x genoemd... |
Citaat:
|
Citaat:
|
Bedoelt ge dé Maria, van dat slippertje met die duif ?
|
Citaat:
Van de wat betreft vrouwen controversiële stukken uit de brieven van Paulus wordt ofwel de authenticiteit (het auteurschap) betwist, ofwel kan het als een aanmaning geïnterpreteerd worden om niet te hard op te vallen. |
Je zegt dat vrouwen niet veel voorstelden in de Joodse cultuur. Dit is evenzo het geval in de Griekse en tot op zekere mate in de Romeinse cultuur zo geweest, beiden heidense culturen met vele godinnen. Ik wil daarmee maar even zeggen, dat het aanbidden en vereren van vrouwelijke godheden nog lang geen garantie is voor vrouwvriendelijkheid ;)
Tot de eerste christenen behoorden trouwens veel vrouwen. De spanning tussen vrouw en Kerk kwam pas later, al was die natuurlijk reeds voorhanden bij de Joden en andere volkeren uit de (mediterrane) Oudheid. De gelijkenis tussen de Vrouwe en Maria zijn erg groot: niet alleen dat beiden goede moeders waren, ze werden ook aanroepen als beschermsters van de scheepsvaart. Was het een en ander anders gegaan, dan zouden er welhaast vele Isissen en Horussen van de Antwerpse gevels prijken :) |
Citaat:
|
Citaat:
Voor verder bewijs zie de studie van dr. Leonard Swidler; Women in Judaism. te raadplegen op het www; http://global-dialogue.com/swidlerbo...menjudaism.htm |
Citaat:
Citaat:
|
dubbel.
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik dacht zeker dat we het daar al over gehad hadden in een discussie. Zoals ik zei, spelen vrouwen soms een rol bij de stichting der christelijke gemeenschappen. Zoals bijvoorbeeld Lydia uit Thyathira. En daarom krijgen ze -in het begin- ook een zekere rol. Maar dat is tijdelijk en vrouwen moeten hun plaats kennen en zich bescheiden op de achtergrond houden in de christelijke gemeenschappen die Paulus sticht. De brieven aan de Korinthiërs en aan Thimotheus laten daar geen enkele twijfel over bestaan. I.Kor: Zoals in alle gemeenten der heiligen.34 de vrouwen in uw bijeenkomsten moeten zwijgen.Het is hun niet toegestaan het woord te nemen. zij moeten ondergeschikt blijven,zoals trouwens de wet het voorschrijft. 35 Willen zij iets uitgelegd hebben,dan moeten zij het thuis aan hun man vragen;het past nu eenmaal niet voor een vrouw in de gemeente het woord te voeren. Deze tekst laat aan duidelijkheid niets te wensen over. Ook Thimotheus spreekt zeer expliciet in die richting: 1 Timothéüs 2:11-12: Een vrouw moet zich rustig, in alle onderdanigheid, laten onderrichten, maar ik sta niet toe, dat een vrouw onderricht geeft of gezag over de man heeft; zij moet zich rustig houden. |
Citaat:
Die aanmaning om het hoofd te bedekken zou op zichzelf eventueel wel als redelijk vrouwonvriendelijk beschouwd kunnen worden, maar al bij al valt dat toch nog wel mee t.o.v. de rest van de wereld in die tijd. Zoals ik reeds opmerkte zou het echter ook geinterpreteerd kunnen worden als een oproep om niet te hard op te vallen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Feit blijft dat ook in Jezus' tijd vrouwen niets te vertellen hadden. Zelfs zijn eigen moeder niet. In ieder geval, Jezus heeft zijn kleine beweging niet grondvest op vrouwen maar op mannen. Tenzij... tenzij de latere 'evangelisten' het belang van vrouwen later weggegomd hebben, onder de mat hebben geveegd... En dat laatste sluit ik niet helemaal uit. Er zijn zelfs echo's in het evangelie zelf die wijzen op het feit dat vrouwen toch een zekere rol speelden. En toch ben ik geneigd datgene wat Paulus zegt te geloven. En dit, omdat er een klein detail is in wat Paulus zegt, dat zou kunnen wijzen op het feit dat hij dat inderdaad heeft gezegd. Paulus zegt immers dat vrouwen moeten zwijgen, omdat... 'het volgens de Wet is'. En dat zou zeer goed kunnen. |
Citaat:
"Zoals in alle gemeenten der heiligen.34 de vrouwen in uw bijeenkomsten moeten zwijgen.Het is hun niet toegestaan het woord te nemen,zij moeten ondergeschikt blijven,zoals trouwens de wet het voorschrijft." Dus vrouwen mogen wel meewerken, maar ze moeten bescheiden op de achtergrond blijven. Zoals het de gewoonte was bij de joden. En tot voor kort was het nog altijd zo bij de joden van nu. Heel hun synagogen zijn zo gebouwd en hun rituelen zijn zo ingesteld, dat het een mannenzaak is. Vrouwelijke rabbi's zijn een heel recent verschijnsel en dan nog bij wat men noemt de 'liberale' joden. Daarbij komt dat Paulus vooral recruteerde bij de joden in de diaspora, en dat deed hij vermoedelijk meer dan eens in synagogen. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:25. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be