![]() |
Quid NVA - Dehaene wordt misschien volgende premier.
Het bericht doet de ronde dat oud premier Dehaene opnieuw wordt opgevist, om een noodregering van 6 maanden te leiden tot de Vlaamse verkiezingen van juni 2009.
Dehaene is een Belgicist van het zuivere soort, getuige nog zijn "persoonlijke aantekening" quid NVA tijdens de formatie van vorig jaar. Op communautair vlak hoeven we niets van deze man te verwachten. Op sociaal economisch vlak vind ik dat Dehaene het in zijn periode niet zo slecht heeft gedaan, zeker in zijn eerste legislatuur. De man is ook op economisch vlak linkser en dat is een goede zaak. Ik denk ook niet dat de liberalen veel met Dehaene zijn voeten gaan moeten rammelen, want dat hij anders stante pede naar de koning zal rijden. Met Dehaene krijgen we opnieuw een zuivere Belgicist aan het roer van de oude stempel, maar de keuze voor Dehaene is toch beter dan bedrieger-verrader Verhofstadt ! |
Max, Dehaene Leterme Verhofstad, het zijn allemaal dezelfden, allemaal Belgicisten.
Allemaal anti-Vlamingen. |
Leterme mag dan wel wat klungelig overkomen, de man is erg vastberaden en koppig en zal zijn verdediging voor de parlementaire onderzoekscommissie wel goed voorbereiden om zijn naam te zuiveren.
Ik denk dat die commissie vuurwerk gaat opleveren en dat de liberalen en hun vriendjes in de magistratuur nog zware tijden te wachten staat. Leterme heeft nu het voordeel van niets meer te verliezen te hebben, hij is alles al kwijt. Dit is een comfortabele positie waar Leterme wel eens gevaarlijk uit de hoek zou kunnen komen voor het establishment. Als zijn naam gezuiverd wordt in de commissie dan kan Leterme zelfs sterker terugkeren in de verkiezingen van juni, dan dat de zaak Fortis niet was gebeurd. Slaagt hij er niet in om zijn naam te zuiveren, dan is het uiteraard adieu politiek voorgoed. Ik denk dat er in januari nog veel spektakel te wachten staat en heerlijke tijden voor de oppositie. |
Dehaene: bricoleur, arrangeur, Belgicist, ACW'er.
Zijn kennis en ervaring zijn een rijkdom, maar voor de rest staat hij symbool voor de totaal verkeerde weg: het Belgie van de truuks en de halve oplossingen, maw precies de werkwijze die ons gebracht heeft waar we nu staan - aan de rand van de afgrond. |
Citaat:
|
Citaat:
Toch vreemd dat een partij-adept een situatie, waarin zijn partij volgens de laatste peilingen, 16.2% krijgt, omschrijft als "aan de rand van de afgrond". Zonder Leterme/Dehaene geen afgrond Zonder afgrond geen 16.2% Zonder Leterme/Dehaene geen Dedecker. |
Citaat:
|
Toch veel liever Dehaene dan ne liberaal.
|
De jongere kiezers die Dehaene alleen kennen van horen zeggen; mogen ook eens kennismaken met zijn stijl.
|
Citaat:
Alles is beter dan Verhofstadt terug aan het roer. |
Citaat:
Natturlijk zal CD&V dat nooit tollereren.Eerst twee prominenten inleveren en dan ook nog eens de premier aan de tegenstander afstaan,dat is 10 stappen te ver. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
De Belgische schrijver/theatermaker Tom Lanoye (50) verbijt zich. De chaos in zijn land is compleet, maar het enige dat tingelt op straat zijn kerstklokjes. Lanoye: ‘Er zijn geen betogingen, zoals in Griekenland, of aanslagen á la Baskenland. Er is niet eens een journalist die zijn naaldhak of legerkistje naar premier Leterme smijt. Ik ben bereid mij als travestiet te verkleden om die autist een hoge hak in het gezicht te zwieren.’ Lanoye verblijft in Kaapstad maar volgt de crisis op de voet. Fortis verpatst, een economie die wankelt en precies dan dient de regering-Leterme haar ontslag in. Lanoye: ‘In buitenlandse ogen is dit land onbestuurbaar. Maar wij zijn gepokt en gemazeld in crisis, België verkeert in een permanente Weimar-sfeer. Dat heeft een groot schokdempend effect.’ ‘Deze gelatenheid is klassiek’, zegt Geert van Istendael (61), schrijver van vele boeken en essays over België. ‘Sinds ik een korte broek droeg, herinner ik mij dat burgers de politiek vervloeken. Maar het is dezelfde burger die de partijen om baantjes en andere gunsten vraagt. Dat dienstbetoon maakt dat we crises accepteren.’ http://www.volkskrant.nl/buitenland/...port_in_Belgie |
Citaat:
Trouwens, zijn populistische stijl zorgt er wel voor dat hij op de sympathie zal kunnen rekenen van een meerderheid van de bevolking; met Dehaene weet CD&V gewoon dat ze stemmen zullen beginnen terugwinnen. |
Citaat:
|
Citaat:
JMDD zal misschien wel een hoopje zetels veroveren met minder bekwame kandidaten die dan bij de volgende verkiezingen weer naar Oostende gestemd worden. |
Citaat:
Dedecker; die hebben ze nodig; wie dan nog op die lijst staat: who cares? Niet zijn kiezers alleszins. Dedecker is de partij en de partij is Dedecker. "L'etat c'est moi" |
Citaat:
Gaat hij de krisis overwinnen? Ik denk het niet. Er komen honderduizenden werklozen aan, er gaat bittere armoede geleden worden. Dehaene gaat juist niets overwinnen, eender wie aan de macht is gaat daarvoor boeten. En dat zal niet het VB zijn. 800.000 Vlamingen hebben een stem aan Leterme gegeven omdat ze verkeerdelijk onder de indruk waren dat de CVP voor Vlaanderen had gekozen. Die mensen weten beter nu, de CVP is en zal altijd Belgicistisch en anti-Vlaams zijn. Dan brengt de CVP Belg nummer 1 en anti-Vlaming Dehaene terug ( - eerst zien en dan geloven,) en die gaat de Vlaming op een verstokte Belgicistische anti-Vlaamse partij laten stemmen? In deze tijden? In geen duizend jaar Maes. |
de populariteit van een Dehaene en een Verhofstadt
bestaat eruit dat zij ... niet meer in de politiek zitten vanaf dag 1 dat zij terug instappen, zullen de mensen zich herinneren waarvoor ze hen wegstemden. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:52. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be