![]() |
Kind van de reclame
Hoe zou u er tegenover staan mocht uw kinderen gemanipuleerd worden in hun geestelijke psyche?
Welnu de reclame heeft ze nu al in hun macht. Via spelletjes, gsm, internet, tv en radio worden ze doorlopend bestookt om zich te vereenzelvigen met wat voor hun een ideaal beeld van zichzelf schept naar aanleiding van de gekregen reclame. Vermomd in allerlei boodschappen zoals figuurtjes, artiesten, ringtones, en god weet wat allemaal worden ze er continu aan herinnerd bepaalde merken, lifestyles, eetgewoonten en dergelijke meer als vanzelfsprekend te zien. Reclame op zichzelf met als doel zichzelf te adverteren is er waarschijnlijk niks mis mee. Maar marketing gaat veel verder. Ze schakelen sociologen, psychologen en knappe koppen in om de boodschappen zodanig over te brengen dat mensen (kinderen) hun geluk pas beginnen te voelen wanneer zij zich kunnen vereenzelvigen met wat de reclame hun laat zien van wat hun ideale wereld moet zijn, zoniet zijn ze diep ongelukkig. Met andere woorden...ze moeten het kopen! In Amerika is het al gigantisch. Kinderen vanaf 4 of 5 jaar zijn daar al zo ver heen dat alleen nog hun ik gevoel telt, het gevoel van “ik moet dat hebben” volgens de reclame. Of ze zijn diep ongelukkig. Hoe ouder ze worden hoe slechter. Vandaar hun enorme kredieten dat ze aangaan om te kunnen shoppen in de winkels. Tijd om ons hier eens diep over te bezinnen en wat de gevolgen zullen worden en of reclame niet wat moet beperkt worden in de toekomst? Of bent u al slachtoffer en kan u er zelf niet genoeg van krijgen? |
Allemaal al kindjes van de reclame dus.
Dacht het wel. |
Citaat:
|
Waarom Soappersonages geen politieke mening hebben.
Is het U ook al opgevallen hoe het moorden als een doodgewoon alledaags gegeven ook in één van de nationale soaps is binnengeslopen ? Ingewijden lijken wel bezeten van de vraag wie wie nu eigenlijk vermoordde. Ondertussen aan een aantal grenzen in het Midden Oosten, India-Pakistan …dreigen weer nieuwe offers op het altaar van de barbaarse wereldpolitiek te worden gegooid. Deze woorden zijn nog niet koud terwijl het bericht binnenloopt dat er 155 Palestijnen gedood werden bij een aanval van Israël als vergelding voor de raketbeschietingen van Hamas of diens oncontroleerbare groepen. Mohammed die een gewoon winkeltje openhoud in de Gazastrook of David die weer moet gaan vechten, zullen wel weer tevreden zijn met wat al die plannenmakers achter hun buro’s waar het bloed van afdruipt weer uittekenden. Is het te moeilijk voor de ‘regeringen’ van beide kanten om de resoluties van de Verenigde Naties na te leven ? Zijn Palestijnen en Israëlieten te bang om tegen hun eigen incompetente regeringen in opstand te komen ? Zolang ze mekaar als Palestijnen en Israëlieten in plaats van werkers en kleine ondernemers blijven zien, zal de ‘truuk met de grenzen’ wel weer werken…wraak blijven oproepen en van die achterhaalde dingen meer. Integenstelling tot het toevallige a-politieke leven van de soappersonages hebben ze in het midden-oosten wel een mening, maar ze ‘trekt’ op niet veel. Misschien komen ook daar echte sociale analyses en mensen niet in de pers aan bod. Zelfs in de sociaal-democratische pers hier, sleurt men de pronkstukken van rechts alle dagen voor camera en krant…in tijden dat het neo-liberale fiasco op wereldschaal té duidelijk wordt. De grofste leugens halen het TV-journaal. De vice-president van de USA die zijn land de laatste 50jaar tot het vredelievendste uitroept. Ik liep nog school toen na een uitgelokt incident, Vietnam jaren aan een stuk werd kapotgeschoten. Andere, dergelijke oorlogen staan op tal van documentaires voor de toekomstige mensheid vastgelegd en er is al zoveel over geschreven. Niettegenstaande dat, blijft men de leugens van oorlogsstokers naar voor schuiven. Toch hoop ik momenteel de dag niet mee te maken dat soappersonages wel een politieke mening gaan vertolken…onder het huidig gesternte zal dat er één zijn die bijvoorbeeld Cubanen, Russen en Chinezen weer al eens als een soort te wantrouwen bewoners van bedreigende naties zal neerzetten. Misschien maakt Georgië zich net als na de prachtige openingsceremonie van de Olympische Spelen weer klaar om na ons Nieuwjaar-vieren nog eens tegen Abchazië te stunten, nu ze hun tanks weer richting ‘grens’ rijden om ‘hun politiemannen beter kunnen te beschermen’. Nog wat steun van een machtige oorlogsstoker in zijn laatste maand in de presidents-job gehad ? Zijn denktank vindt het misschien nodig om nog wat orderboekjes van de militaire industrie vol te krijgen ‘omdat het zo slecht gaat’ (crisis weet je wel en alle middellen zijn goed om het maximumwinst-systeem te redden). Gewoon produceren en een beetje gelijk verdelen, nee, daar lijken we nog niet aan toe. We halen wel miljoenen bij mekaar voor Oost-Congo, maar slagen er via het klassieke democratische spel niet in van ‘ons’ ook politiek te laten vertegenwoordigen. We geven miljarden uit om banken te redden zonder iets in de plaats te vragen en bijgevolg de staatsschuld te vergroten. In het buitenland steunen we de verkeerde regeringen tegen het verkeerde verzet. Bedrijven mogen doodleuk sluiten en delocaliseren. Ook een klein land kan een dynamiek op gang zetten waarbij dit via internationale loonafspraken minder mogelijk wordt. Tot besluit. Dit landje van ons vindt maar geen premier. Ik ken wel twintig mensen die ik die post zou toevertrouwen…alleen…ze zijn niet verkozen…maar wat dan nog, onze minister president van Vlaanderen was dat ook nooit…binnengehaald door onze ontslagnemende premier. Octo 27/12/08 |
Citaat:
Nu dat Israel het beu is en EINDELIJK eens terugschiet naar de GEWAPENDE POLITIE (140 politiemannen, geen mohammedjes) d�*n komen ze uit hun holen gekropen om te reclameren, de pallielikkers! Waar is Gretta "Kiss me Henk" gebleven? |
Citaat:
Eén van de grote successen van Douwe Egberts koffie danken ze aan de reclame. Nochtans zijn er veel soorten koffies op de markt die evengoed smaken. Eén van de strafste reclamemakers is coca cola. Die creëerden zelfs een heuse kerstman (ja ja ... de kerstman is een vondst van coca cola) waar de kinderen op den duur van in zijn bestaan geloven. Pure conditionering dus. En zo kunnen we uren doorgaan. Alle merken van tabak bijvoorbeeld richten zich op een bepaald imago. De Marlboro en de Camel bijvoorbeeld op het avontuur, Bastos op de auto-industrie, Kent op de adel (kasteelke in hun logo) en Belga op het sociaal samenzijn. En wij maar denken dat we een merk roken omdat we die smaak het meest lekker vinden ... nikske van waar ... Voor wie dacht dat enkel onze kinderen worden gemanipuleerd .... wij hebben hetzelfde ondergaan en eigenlijk hebben we er niet eens veel van gemerkt maar .... het heeft wel onze koopgewoontes beïnvloedt. |
Citaat:
Tegenwoordig worden kinderpsychologen en antropologen ingehuurd. Kinderen worden gefilmd om hun reacties te zien en te analyseren. De hersenen worden gescand,.... Er worden geen "produkten" meer verkocht maar "geluk". De doelgroep wordt als maar jonger, en hen wordt wijsgemaakt dat je bent wat je bezit. Bezit je niets, dan ben je niets. Geluk is te koop. Reclame is er niet alleen op TV in de reclameblokken, maar ook tijdens de programma's, de (kinder)internet-sites, games,... Wij werden/worden ook gemanipuleerd, meer nu gaan ze verder, zijn ze meer gesofisticeerd. Alle middelen zijn goed. Het is moeilijk om de reclame aan banden te leggen. (De 5-minuten regel voor en na kinderprogramma's heeft het niet lang standgehouden) Als we willen dat de kinderen niet misbruikt worden door de reclame, zullen we hen dringend weerbaar moeten maken. |
Citaat:
|
Natuurlijk is/was het in landen, waar men in de rijen moest staan voor een brood en/of 4-5 jaar wachten voor iets dat op een auto trok, kinderreclame geen probleem.
Maar ja, daar was/is het de staat die voor de opvoeding zorgt en hier de ouder(s)... |
Kinderen zijn beïnvloedbaar.
Schokkende ontdekking. :o |
Citaat:
|
Citaat:
Wie is dat toch? |
Ik heb al veel verschillende jobs gehad. Eén daarvan was directeur van een middelgroot reclamebureau. Het is veruit de minst interessante, meest afstompende en onnozele functie die ik ooit heb bekleed. Tegelijkertijd was het wel de job die het meest geld in het laatje bracht, maar dit terzijde.
Reclame is gebakken lucht, gemaakt door zgn. 'creatieven', die bij iedere campagne denken dat ze het warm water uitvinden. Het wereldje is bevolkt door gruwelijke navelstaarders, bijna zo erg als de modebusiness. Ik kijk of luister hier zo weinig mogelijk naar reclame, want in dit land zijn de campagnes van een onvoorstelbaar laag niveau. De Engelsen of de Skandinaven weten van tijd tot tijd nog eens een grappige spot te bedenken, maar daar houdt het dan ook op. Reclame is vervuiling, in alle mogelijke vormen, en de ergste is die op tv. Het is dan ook een absolute schande dat zelfs onze staatszender, die met gemeenschapsgeld wordt onderhouden, ons reclame in de strot ramt. Daar moet dringend een einde aan komen. Mijn advies luidt dus: luister of kijk nooit naar reclame. Informeer u, als u van plan bent iets te kopen, via fora op het internet. Niet dat die zo objectief zijn, maar als ze goed gerund zijn, zijn ze alleszins betrouwbaarder dan de professionele en vetbetaalde leugenaars van de reclamesector. |
Citaat:
Waar zit het verschil dan tussen hier en ginder en de jeugd hier en de jeugd daar? Eerlijk gezegd kan dat volgens mij niet liggen aan die 20 of 30 keer dat we "waspoeder of een automerk" zien tussen de uitzendingen door. En het probleem volgens mij dan toch is dat niet enkel consumptie door media kan opgedrongen worden, maar ook lifestyle, religie en politiek en cultuur zo kunnen binnensluipen en op die manier mensen "onbewust" naar bepaalde manieren van samenleving kunnen brengen. |
De impact van de gecombineerde inspanningen van marketeers is niet te onderschatten, ook niet bij ons. Trends worden zeer graag door de massa gevolgd, en trends worden gezet door marketeers, zo simpel is dat. Ze gebruiken daarvoor alle kanalen: reclame, maar ook de pers (journalisten beïnvloeden), BV's, product placement, merchandising, sampling, ... Het is bijna ondoenbaar om aan al die marketing-instrumenten te ontsnappen, tenzij je op een onbewoond eiland zou wonen.
Veel van de hedendaaagse hypes, zoals de I-Phone van Apple, worden bovendien versterkt door de 'mond-tot-mond-reclame' en de ingeboren afgunst die de westerling voelt ten opzichte van anderen die 'iets nieuws' hebben. Het zijn uitzonderingen die daar helemaal immuun voor zijn... In ieder geval zou het al een hele stap vooruit zijn als op school aan jongeren zou worden geleerd hoe ze kritisch kunnen staan t.o.v. bedrieglijke en/of overbodige reclame. |
Citaat:
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . onze rode forumdraad (maar dan in 't blauw) ;-) |
Citaat:
Heb je de indruk dat van die beïnvloedbaarheid al eens misbruik wordt gemaakt? Wat zouden daarvan eventueel de gevolgen kunnen zijn? Moeten/kunnen we iets doen tegen de eventuele misbruiken en de eventuele kwalijke gevolgen? |
Citaat:
|
Citaat:
Daarover kan je verder discussiëren in de gepaste draad. Hier waren we gebleven : http://forum.politics.be/showthread....30#post3891830 |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:09. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be