Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Joegoslavië (https://forum.politics.be/showthread.php?t=116639)

Den Duisteren Duikboot 25 december 2008 16:27

Joegoslavië

Lieverdjes,

Volgend jaar moet één van mijn reizen leiden naar het voormalige Joegoslavië. Zoals gewoonlijk heb ik weer eens geen flauw benul waar het precies heen moet; derhalve doe ik graag een beroep op jullie ervaringen met dit gebied.

Welke steden/gebieden zijn aanraders voor iemand die van architectuur, cultuur, sociologische curiosa en een vleugje geschiedenis houdt?

Ik zoek ook nog een goeie, maar niet al te lijvige introductie in de geschiedenis van Joegoslavië.

Havana 25 december 2008 16:36

Split schijnt zwaar de moeite te zijn. Mag ik mee?

Den Duisteren Duikboot 25 december 2008 16:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Havana (Bericht 3879710)
Split schijnt zwaar de moeite te zijn.

Waarom zou Split de moeite zijn?

Citaat:

Mag ik mee?
Gewoonlijk laat ik alle ballast thuis. ;-)

Havana 25 december 2008 16:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot (Bericht 3879718)

Betrouwbare vrienden en familie ...

Citaat:

Gewoonlijk laat ik alle ballast thuis. ;-)

Nu wil er eens iemand met je optrekken...;-)

MaGNiFiCaT 25 december 2008 17:08

Citaat:

Héél mooi en romantisch stadje, met veel water , leuke mooie terasjes, vele mooie gebouwen, waarnoder de paleizen van om Diocletianus.

Ook wel vele toeristen, veel zon. Einglijk heb je zo beetje van alles.

Ik ga later wel nog eens mn wedervaren vertellen over andere steden, heb er al vele, ex-jougoslavische aangedaan.;-)

Nr.10 25 december 2008 18:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot (Bericht 3879700)
Lieverdjes,

Volgend jaar moet één van mijn reizen leiden naar het voormalige Joegoslavië. Zoals gewoonlijk heb ik weer eens geen flauw benul waar het precies heen moet; derhalve doe ik graag een beroep op jullie ervaringen met dit gebied.

Welke steden/gebieden zijn aanraders voor iemand die van architectuur, cultuur, sociologische curiosa en een vleugje geschiedenis houdt?

Ik zoek ook nog een goeie, maar niet al te lijvige introductie in de geschiedenis van Joegoslavië.

Citaat:

Nr.10 25 december 2008 18:27

Tito

http://nl.youtube.com/watch?v=Wq8QcrJCqko
De grootste begrafenis van een staatshoofd, aller tijden.

Weezer 25 december 2008 22:12

Dubrovnik, Vojvodina, Belgrado, Montenegro, het Servisch binnenland, allemaal al geweest. Reageer morgen of zo wel inhoudelijk, ben nu te moe...

lombas 26 december 2008 00:06

http://en.wikipedia.org/wiki/Adminis...avia#1922-1929

Hier staan alle grote historisch belangrijke steden.

Mitgard 26 december 2008 00:13

1. jo leemans
2. koning albert
3. eddy wally
4. die ene die kanker heeft
...

Savatage 26 december 2008 00:13

Kroatië zeker bezoeken, beste land van heel Europa qua klimaat en natuur. Als je met de auto vanuit hier gaat, dan kan je best overnachten in Jublijana en dan doorrijden naar de Kroatische kust (Split, Dubrovnik, Dalmatië, ...). Servië of Bosnië kan je ook bezoeken, maar daar is niet zoveel te zien (veel verwoest tijdens de oorlog). Je hebt ook enorme watervallen in Kroatië (de naam ontglipt me even).

Jaani_Dushman 26 december 2008 00:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard (Bericht 3880229)
1. jo leemans
2. koning albert
3. eddy wally
4. die ene die kanker heeft
...

Een zeer eigenzinnige manier om naar Joegoslavië te kijken, moet ik zeggen. :lol:

Den Duisteren Duikboot 30 december 2008 22:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Weezer (Bericht 3880073)
Dubrovnik, Vojvodina, Belgrado, Montenegro, het Servisch binnenland, allemaal al geweest. Reageer morgen of zo wel inhoudelijk, ben nu te moe...

Belofte maakt schuld natuurlijk... ;-)

forzaflandria 31 december 2008 02:33

Dubrovnik, maar het is het verst langs de Kroatische kust.
Ben er met het vliegtuig naar toe geweest, en dan terug langs de kust in noordelijke richting. Er zijn veel bussen langs de kust, van de ene relatief-grote stad naar de volgende kan het 3 tot 6 uren onderweg zijn.
Split, Zadar, Pula, Rovinj en Porec. Vanuit de grote steden kan je ook eens een dag naar eilanden, al ken ik die zo goed niet. Overal zijn er hotels en kamers bij particulieren, de meeste mensen in die toeristische plaatsen kennen Engels/Duits.
Die watervallen zijn in Plitvice, als ik me niet vergis is Zadar de dichtstbijzijnde kuststad.

Montenegro is fijn maar klein: de Boka Kotorska - een soort fjord - en Sveti Stefan. Vanuit Dubrovnik kan je vermoed ik zonder problemen naar Montenegro, het ligt er vlak bij.

Slovenie gelijkt op Oostenrijk: de Alpen, de architectuur. Grotten in Postojna, de meren van Bled en Bohinj, de Lipizzaner paarden in Lipica.

Dronkoers 31 december 2008 06:31

Plaatselijke kroeg binnengaan, en het eens vragen aan de plaatselijke bevolking eh ;-)

De Garde 31 december 2008 09:44

Ben 5 jaar terug in Slovenië geweest.

Lublijana: aangename stad, beetje de grootte van Gent. Aangename mensen.

De kust is zeer toeristisch - ook veel Italianen - maar wel een paar oude stadjes die niet mis zijn. je hebt ook de mogelijkheid om bijvoorbeeld eens naar Trieste te gaan (voor de Sissi-liefhebbers) of door te steken naar Venetië (is een 300 kilometer).

Verder ook Lipica voor de liefhebbers van paarden (oorspronkelijke plaats waar de Lippizaners gefokt zijn).

Kroatië zou voor het najaar 2009 op 't programma staan en dat zal Dubrovnik zijn (wil ik al zien van tijdens de Servische aanval) en Zagreb en omgeving. Hoor wel dat Rijeka niet interessant is.

E. Gidius 31 december 2008 10:19

Citaat:

Met wat geluk ga ik in 2009 de Donau Radweg in Servië rijden, zie www.donau-info.org.

Den Duisteren Duikboot 31 december 2008 10:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius (Bericht 3891778)
Met wat geluk ga ik in 2009 de Donau Radweg in Servië rijden, zie www.donau-info.org.

Mijn voeten rijden niet. ;-)

E. Gidius 31 december 2008 10:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot (Bericht 3891806)
Mijn voeten rijden niet. ;-)

Wat bedoel je daarmee, o mysterieuzen Duisteren?

Weezer 31 december 2008 10:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Weezer (Bericht 3880073)
Dubrovnik.

Mooie, oude stad. Erg toeristisch weliswaar. Heb een wandeling over de stadssmuren gedaan met 38 graden celsius. Je kan er goed en goedkoop overnachten. Bij het busstation gewoon op een vriendelijk oud vrouwtje afstappen die een bordje 'sobe' (kamers) in haar hand heeft. ;)

Citaat:

Vojvodina
Novi Sad, Subotica en Zrenjanin zijn de grootste steden waar ik geweest ben. Novi Sad heeft wel een mooi centrum, de rest is niet zo bijzonder. Het platteland afgestruind, dorpjes met braderieen en kermissen. Je kan er heerlijk eten. Qua landschap lijkt het op Hongarije. Vriendelijke bevolking.

Citaat:

Belgrado
Vond er niet veel aan, moderne gebouwen stonden er naast platgebombardeerde zooi uit de Kosovo-oorlog (2003). Stad waarvan er 13 in een dozijn gaan. Maar da's mijn mening.

Citaat:

Montenegro
Mooie natuur, ruige bergen, ijskoud zeewater. De kust (Budva, Herceg Novi) is redelijk touristisch, dwz veel Serviers die in bijv. Duitsland wonen houden hier vakantie. Men betaalt er met de Euro.

Citaat:

het Servisch binnenland
Mooie, ruige natuur, de bevolking is er tamelijk fanatiek nationalistisch. Ik was er met een Servische vriend van me, anders kom je er ook niet als toerist :).

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be