![]() |
Rechter- of linkerhersenhelft?
Aan de mensen die in dit subforum komen: welke hersenhelft van uw brein is bij u het best ontwikkeld?
Hoe kan u dit weten? Wel, door allerlei tests maar ook door te kijken naar uw rechts- of linkshandigheid. Als u voornamelijk rechtshandig bent, dan is uw linkerhersenhelft beter ontwikkeld, terwijl als u voornamelijk linkshandig bent, uw rechterhersenhelft beter is ontwikkeld. Relevantie van dit alles? Als ik kijk naar wat beide hersenhelften voor staan, vraag ik me af of dat iets te maken heeft met het feit of we al dan niet in "iets" geloven, ook op gebied van religie of godsdienst. De linkerhersenhelft staat voor:
Dit is gewoon een vraagje uit persoonlijke nieuwsgierigheid. Het heeft (waarschijnlijk) geen wetenschappelijke basis. |
Ik ben zeer linksgericht! (eindelijk!) :lol:
mijn bloedrode dochter is kunstenaar en vooral rechtsgericht (naar eigen zeggen) geen van beiden hebben iets met religie. |
Citaat:
dat maakt me... links |
My Stroke Of Insight - Jill Bolte Taylor (duur +/- 20 min)
"Jill Bolte Taylor is een neurowetenschapper die zelf een herseninfarct meemaakte. Vanuit die ervaring, waarbij de functies van haar linkerhersenhelft wegvielen, beschrijft ze hoe het voelt wanneer ‘het gekwebbel van de geest’ volledig stilvalt: geen censuur meer op je creativiteit, geen onderscheid meer tussen ‘ik’ en ‘jij’..." |
Ik ben nogal..rechts! Allee vooruit dan maar...
|
Ik zou niet weten in hoeverre ik "rechtshandig" ben. Er zijn nl. verscheidene gradaties in rechts- of linkshandigheid. En er bestaan een hele rits tests daartoe.
Zo is het niet alleen van belang met welke hand je spontaan de balpen hanteert om te schrijven, of het potlood om te tekenen. Ook de manier waarop je je armen over mekaar slaat, of de vingers van je handen in mekaar verstrengelt zeggen iets. Wie de test doet zal merken dat lang niet elke rechtshandige de linkerarm spontaan bovenop de rechter legt, maar het precies omgekeerd doet: de rechter bovenop de linker. En wie de handen in mekaar vouwt (zoals ook mensen die bidden dat doen) merkt dat bij de ene de rechterduim bovenaan ligt, bij de andere de linkerduim, terwijl beiden toch met de rechterhand schrijven en tekenen. Neems ook eens in kleermakerszit plaats op de grond. Stop je je rechtervoet onder het linkerbeen, of je linkervoet onder het rechterbeen? En zo zijn er nog een aantal alledaagse bewegingen, die we uitvoeren zonder erbij na te denken, en waarbij we zelf geen verklaring hebben voor onze persoonlijke voorkeur. Want iemand die de armen spontaan over mekaar slaat, maar het voor de grap eens precies omgekeerd doet, voelt die omgekeerde versie als bijzonder onnatuurlijk aan. Probeer het maar eens: verstrengel je handen eens in mekaar zodat precies de andere duim dan jouw voorkeursduim bovenaan ligt. Of sla je armen over mekaar, zodat precies de andere arm dan jouw voorkeursarm bovenaan ligt. Voelt niet echt "lekker" hé. Wie kent er nog dergelijke testen? En wie weet hoe deze testen te interpreteren? Want zolang ik dit niet weet zou ik verdorie niet kunnen zeggen welke van mijn beide hersenhelften dominant is. Enerzijds ben ik taalvaardiger dan gemiddeld, anderzijds is ook een flinke dosis kunstzinnigheid - met name muzikaliteit - me geenszins vreemd. Of het zou moeten dat geen van mijn beide hersenhelften écht dominant is... |
Citaat:
|
Interessant om dat te vergelijken met de Myers-Briggs Type Indicator (MBTI).
Ik ben een INTJ (Introversion, iNtuition, Thinking, Judging) in MBTI. Als linkshandige, zou mijn rechterhersenhelf het best onwikkeld moeten zijn. Waarschijnlijk bestaat mijn linkerhersenhelft slechts uit een overactief wiskunde/logica/patroonsherkennings kwabje. |
Citaat:
|
Als rechtshandige zou het m'n linkerhersenhelft zijn die het meest op de voorgrond treedt.
Deels kan ik me daar wel in vinden, maar toch spreekt de rechterhersenhelft me ook aan. Ik heb dan wel een sterke affiniteit met logica en patroonherkenning, anderzijds heb ik ook wel een vrij sterk ontwikkelde (tot in het absurde toe dikwijls) zin voor fantasie en kan ik me als het over het inschatten van de gevolgen van een bepaalde handeling gaat meestal een pak meer verschillende mogelijkheden oproepen van hoe het fout/goed kan gaan dan de meeste mensen rondom mij. Ik neem ook wel af en toe risico's maar uiterst zelden impulsief. Ook objectkennis van functies spreekt mij wel aan (LISP ftw!) M'n MBTI is trouwens INTP (Introversion, iNtuition, Thinking, Perceiving) |
Deze draad deed me trouwens denken aan een stukje dialoog uit de film A Scanner Darkly met o.m. Keanu Reeves:
The two hemisphere in my brain... are competing? |
Citaat:
Bedankt. :-) |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Links
Logisch (logisch is dat) Detailgeorienteerd (op sommige vlakken) Op feiten gebaseerd (als het in een discutie goed uitkomt) Woorden en taal (muv spelling) Nu en geschiedenis Wiskunde en Scheikunde (Nope) Begrijpend Wetend Goedkeurend Objectkennis bij naam (StarWars heb ik wel 3 keer moeten zien) Patroonherkening Realiteitszin Praktisch Veilig (Zeker, komt door de sport) Rechts Gevoelig (Daar, is iets mis mee) Zonder oogkleppen (Ik bekijk de zaken meer en meer zonder oogkleppen) Ziet het grote plaatje (Ik zie dat dit van een 'Ollandse site komt) Verbeelding is geweldig (Gezond verstand ook) Symbolen en plaatjes (Strips dan) Nu en de toekomst (Je moet af en toe eens een weekje voort durven kijken) Filosofie en Religie (Interessant aspect om te bestuderen) Ziet mogelijkheden (nee) Gelooft (Ik ben Athëist, maar niet op papier) Waardeert (nee) Objectkennis van functies (Tactisch inzicht) Fantasie is groot (Vroeger) Neemt risico's (Vroeger) Impulsie (Vroeger) -- Conclusie: Blijkbaar is mijn linkse helft de best ontwikkelde. De test klopt in grote lijnen. Liefst, anders zou het helemaal gezwam zijn. |
Citaat:
|
Net in k&k gepost, mag hier ook mss wel bij
http://forum.politics.be/showpost.ph...1&postcount=81 |
Oefening is de beste leerschool, het is niet omdat het misschien niet lukt, dat het niet klopt ... oefening baart kunst, niet waar ?
http://www.news.com.au/heraldsun/sto...81-661,00.html |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:23. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be