Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix
(Bericht 3889537)
@Adrian: hebt ge nu een concreet antwoord gegeven? precies niet. Mijn vraag was, hoe gaat ge in het dichtbevolkte Vlaanderen orde scheppen, het landschap waar mogelijk redden, conflicten tussen particulieren vermijden of beslechten, etc.
Hoe KAN dit mogelijk zijn zonder een uniforme en sluitende wetgeving, ruimtelijke ordening genaamd? Tuurlijk is dat wat bureaucratisch en ingewikkeld, maar zo is ook de bewoningstructuur en de bouwwoede van de vlamingen.
|
Zie, Ambiorix, ik weet het eigenlijk niet. Ik weet niet hoe een vrije samenleving daar rekening mee gaat houden, net zoals iemand 200 jaar geleden niet had kunnen voorspellen hoe overheden daar rekening mee gingen houden.
'k zal hieronder gerust wat zaken voorstellen die ik me wel kan inbeelden, maar 'k weet het dus niet. Ik hoef dat ook niet te weten, imo.
Ma goed:
- We zouden al kunnen stoppen met het subsidieren van wildbouw in the middle of nowhere door middel van 'gratis' elektriciteitskabels, wegen en waterleidingen te leggen, waardoor je op de marge minder van die wildbouw hebt.
- Er moet helemaal geen 'orde' geschept worden. Orde schept zichzelf wel. Net zoals de markt helemaal geen chaos is, is dat ook niet hoe dat mensen bouwen. Eeuwen hebben steden zichzelf ontwikkelt zonder 'stadsplanning' en guess what: dat waren geen 'chaotische' structuren. Het is niet omdat het niet ontstaan is door
human design maar door
human action dat het daarom chaos is.
- Ik vind 'het landschap redden' geen doel op zich. Als Vlaanderen 'helemaal wordt volgebouwd'; so be it. Dat zal wel niet zo zijn, daar niet van. Maar 'k vind dat geen doel op zich. Ik vind niet dat for the sake of een paar elitaire individuen - zoals uzelf - we daarom maar moeten zorgen dat mensen ergens geen huizen zouden mogen bouwen, als dat hun eigendom is. Mensen mogen natuurlijk heelder gebieden (samen) kopen omdat natuurgebied te bewaren, dat zou me niet storen.
- Conflicten worden vanzelf wel vermeden. Iemand die een fuifzaal in een woonbuurt wilt plaatsen zal dikke pech hebben: geluidsoverlast is een overtreding van het recht. (En dan moeten we zien dat hij al toestemming heeft van de (gezamelijke) eigenaars van de weg.) Idem met die stokageruimte die in uw visie al in de middle of een woonbuurt geplaatst zou worden: waarom zou iemand in Godsnaam zoiets onnozel in een buurt zetten waar de grondprijze duur zijn? (Wat traditioneel zo is in woonbuurten.) Dat heet een ex post benadering, in plaats van ex ante.
- In het algemeen: conflicten worden opgelost als ze zich stellen. Als ge een goed juridisch systeem hebt - in tegenstelling tot wat we nu hebben - dan zorgt dat op zichzelf al voor genoeg afschrikking om te zorgen dat het er niet komt. Net zoals dat we mensen niet preventief oppakken, want ze zouden wel eens een moord kunnen plegen.
Dat is natuurlijk niet voldoende voor u, maar eerlijk: het kan me geen lor schelen wat gij al dan niet voldoende vindt.