![]() |
Pathetische maatregelen tegen fijn stof
Weer de alarmdrempel overschreden van fijn stof.
Telkens als de wind even zakt en de zon even schijnt, tegelijk, krijgen we die gevaarlijke volksgezondheidbedreigende pieken.. De snelheidsverlaging voor een paar dagen op de pieken is pathetisch. Dieselauto's in brand steken zou een te radicale oplossing zijn, maar roetfilters verplichten is dat niet, pathetische heren pathetische politici... |
Nederland betaalt de helft van een roetfilter terug.
|
Om het met de wijze woorden van Jeremy Clarkson te zeggen:
"Diesel is de brandstof van de duivel" :evil: |
Wat voor zin heeft het om te kakken op de consument zijn hoofd... En te dromen van subsidies voor een roetfilterke... Een roetfilter zou in principe zelfs niet mogen voorgesteld worden als oplossing, want het fundamentele probleem ligt elders.
Feitelijk moet je als overheid gewoon spelen met de vraag/aanbod curve; Hoe kun je het fijn stof aanpakken ? Het probleem is gerelateerd aan Diesel - mazout - CO2. Dus we moeten onze huizen efficienter verwarmen, en verbruik halveren.... = isolatie + condensatiestookketel. En we moeten zuiniger rijden (roetfilter doet niet zuiniger rijden) hybridiseren van ons park - electic only mode in city. Er is een dubbel manier om dit te realiseren. - taxeren van de CO2 op consumenten niveau voor alle vormen van energieconsumptie (huisverwarming - vliegreizen - auto - interne industrie - geimporteerde CO2). een verdubbeling van de kostprijs verschuift de aanbod curve naar links, of de consumptie zal wel 30% kleiner worden. - afschaffen van taxeren voor alle oplossingen die CO2 doen zakken. Dus de A+ frigo komt BTW vrij. De 3liter wagen BTW vrij De 3liter plugin hybrid BTW vrij en lasten vrij De electrische wagen BTW vrij - lastenvrij Zonnepanelen BTW - taxvrij bedrijven Cogeneratie BTW -taxvrije bedrijven etc die combinatie doet de supply - demand curve serieus kantelen... De meeste consumenten hebben intrinsiek de neiging om één maandwedde te spenderen aan verwarming. Dus de verwarmingskostprijs verdubbelen, gecombineerd met een subsidie voor de oplossing van de ontwijking van de verdubbeling zal het rendement op investering voor deze investering verviervoudigen... Dat wil zeggen als je nu 10% per jaar spaart, dat je dan 40% per jaar uitwint. Dus in 2 jaar tijd ben je uit uw investering... Of ben je terug aan dezelfde maandwedde aan het stoken... |
Geert Noels zijn kaartje en analyse is weer keigoed
http://www.econoshock.be/ |
Smogalarm is misschien wel tekenend voor een falende overheid , maaaarreh in feite zijn we allemaal schuldig, er is niemand die kan of wil nalaten zich te verplaatsen zonder �* volonté fijne stofdeeeltjes te ventileren met zijn heilige koe.
|
Citaat:
|
Weet er iemand iets over de aard en omvang van het gevaar dat uitgaat van fijn stof? En over de aard van dat gevaarlijke fijn stof zelf, wel te onderscheiden van ongevaarlijk fijn stof als bv. zout. Liefst met een duidelijke ref. naar Medline of zo.
Ikzelf woon al ruim twintig jaar op tweehonderd meter van het drukste stuk autosnelweg in België. Moet ik dan niet allang dood zijn? Moet de dichtbewoonde strook rond deze snelweg dan niet worden ontruimd? |
Nog een leukerd en gelijkaardig: Ozon
Een aantal jaar geleden hebben ze de ozondrempels verlaagd ... puur en alleen om de federale dienst die verantwoordelijk was voor de ozonmetingen in stand te houden. De resultaten van de dienst kwamen steeds (ver) onder de toenmalige limietwaarden uit waardoor het nut van de dienst in vraag werd gesteld. Dé oplossing was verlaging van de drempels zodat de dienst in leven kon worden gehouden. NOOT: ikzelf rij met een turbodieselwagen met 6 versnellingen en uitgerust met een roetfilter. Mijn wagen is minder vervuilend in 6de aan 120 km/h dan in 6de aan 90 km/h want de turbo is pas werkzaam vanaf +/- 2000 t/min en aan 90 km/h in 6-de haalt mijn motor die 2000 toeren niet waardoor de brandstof minder volledig verbrand wordt uitgestoten. |
Ach ja smog is blijkbaar het nieuwe gevaar
2dingen hierover 1. De smoglimieten zijn met de nattevinger vastgelegd, waarom 70 microgram? Een vermindering van de snelheid verandert amper de hoeveelheid smog en heeft dus zo geen direct positief effect op de volksgezondheid. Doordat personenwagens even snel gaan rijden als vrachtwagens is er trouwens een grotere onveiligheid en vaak ook meer stress wat een negatieve beinvloeding is van de volksgezondheid. 2. Er is een economisch verlies door het smogalarm (trager rijden, administratieve lasten door boetes etcetera...). Een vermindering van eco welvaart (BBP) is logischerwijs slecht voor de volksgezondheid. Wat er is een deftige CBA nodig die de effecten van zo'n smogalarm bestudeert, een CBA die niet stopt bij direct positieve gezondheidseffecten (als die er al zijn) maar die ook de indirecte effecten bestudeert. |
dubbel
|
Als we allemaal vroegtijdig dood zijn door de luchtvervuiling, zal het nog véél slechter gaan met de economie.
|
Citaat:
Maar niet op gas, want dat is een bijproduct van raffinage en lost dus op grote schaal niks op. |
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:07. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be