largo_w |
31 december 2008 09:54 |
nieuw team...
Citaat:
Regering Van Rompuy is een feit
Koning Albert II heeft dinsdagnamiddag Herman Van Rompuy benoemd tot eerste minister. Hij benoemde ook meteen de nieuwe ministers en staatssecretarissen. Opvallend is het vertrek van Inge Vervotte uit de federale regering, terwijl Stefaan De Clerck de nieuwe minister van Justitie wordt.
...
Nieuwe ploeg
Nu Herman Van Rompuy premier wordt, was de vraag wie hem opvolgt als Kamervoorzitter. De post was in handen van CD&V, maar na het uiteenvallen van het kartel met N-VA zijn de krachtsverhoudingen gewijzigd. Afgelopen nacht raakte bekend dat Patrick Dewael (Open VLD), aftredend minister van Binnenlandse Zaken, de opvolger wordt van Van Rompuy.
Dewael wordt op zijn beurt dan weer opgevolgd door partijgenoot Guido De Padt, die dinsdagochtend bevestigde dat hij de nieuwe minister van Binnenlandse Zaken wordt. De Oost-Vlaming zetelt in de Kamer en is schepen en OCMW-voorzitter in Geraardsbergen. Open VLD hamerde op een herschikking van de ministerposten en het voorzitterschap van de Kamer omdat de CD&V, na het afspringen van het kartel met N-VA, minder gewicht heeft.
Op de post van Jo Vandeurzen komt CD&V'er Stefaan De Clerck, die eerder al minister van Justitie was. Dat bevestigde de woordvoerder van formateur Herman Van Rompuy dinsdag.
Inge Vervotte, minister van Overheidsbedrijven en Ambtenarenzaken, stapt dan weer niet in de federale regering. Ze kan er niet mee leven dat enkel CD&V-ministers werden opgeofferd in de nieuwe regering. 'De gebeurtenissen van de voorbije weken hebben een diepe indruk op mij nagelaten. De aangerichte menselijke en politieke schade bij Jo Vandeurzen en Yves Leterme verplichten mij om grondig na te denken. Ik ben een politica, maar bovenal een mens', schrijft Vervotte in een brief aan de pers.
'Leterme en Vandeurzen hebben in eer en geweten gehandeld, maar ik kan er geen vrede mee nemen dat enkel de CD&V-ministers deze houding aannemen. Iemand doorschuiven naar het voorzitterschap van de Kamer hoort daar niet bij. Iedere partij is uiteraard verantwoordelijk voor de mensen die zij naar voren schuift, maar de premier is verantwoordelijk voor een hele ploeg. En die ploeg moet geloofwaardig zijn', schrijft Vervotte nog.
Vervotte wordt opgevolgd door Brusselaar Steven Vanackere, die tot nu toe minister van Welzijn en Volksgezondheid was in de Vlaamse regering. Vanackere wordt ook vice-premier.
|
bron: de tijd
open VLD duwt een limburger weg en zet een oost vlaming... zo moet het!
Het vriendinneke van Yves trapt het af met hem haar hartje kan het niet aan (dat mevrouw Leterme zich nog geen vragen stelt is toch wel bizar te noemen... daar bij de CD&V kennen ze er toch wat van hé van het fierefluiten). In de plaats komt Steven Vanacker...goed?
En dan nog Stefaan de clerck...sjah ze zijn bij de CD&V diep gegaan :lol:...
Wat vinden jullie van de nieuwe (/vernieuwde) ploeg?
|