![]() |
Limburgse Groenen ondertekenen Europees initiatief om nachtvluchten boven Limburg te vermijden
De Limburgse Groenen ondertekenen de Europese schriftelijke verklaring over nachtvluchten. Die verklaring vraagt de Europese Commissie om, in het belang van de gezondheid en de nachtrust van de burgers, een verbod in te voeren van nachtvluchten tussen 11 uur ’s avonds en 7 uur ’s morgens op alle luchthavens van de Europese Unie. Hiermee willen Ludo Sannen, Jacinta De Roeck en Fabian Spreeuwers vermijden dat de luchthaven van Bierset binnenkort meer en lawaaierigere nachtvluchten zal tellen en de nachtrust van tienduizenden Limburgers zal aantasten. Zoals bekend heeft de regionale luchthaven van Bierset nabij Luik plannen om zijn startbaan te verlengen in noordelijke richting en is de luchthaven kandidaat om activiteiten van koerierbedrijf DHL te huisvesten. Daardoor zou het aantal nachtvluchten boven Zuid-Limburg tussen 11 uur ’s avonds en 7 uur ’s morgens fel kunnen toenemen. Geluidsmetingen in Valmeer (Riemst) in opdracht van toenmalig Vlaams minister van Leefmilieu Ludo Sannen, wezen eind vorig jaar al uit dat in enkele Zuid-Limburgse gemeenten zoals Riemst, Tongeren, Bilzen en Hoeselt de geluidsnormen nu reeds overschreden worden. Minister Sannen diende bij de gemeente Grâce-Hollogne en bij het Vlaams Gewest bezwaar in tegen de uitbreidingsplannen van Bierset. Officieel zijn het Vlaams Gewest of de betrokken Vlaamse gemeenten niet op de hoogte gesteld van de uitbreidingsplannen en dat is in strijd met een samenwerkingsakkoord over informatie-uitwisseling tussen Vlaanderen en Wallonië. De Waalse regering steunt de uitbreidingsplannen van Bierset. Zij heeft een haalbaarheidsstudie besteld over de ontwikkelingskansen en wil de landingsbaan met 400 meter verlengen in noordelijke richting, zodat grotere en lawaaierige toestellen op Bierset kunnen vliegen. Een verbod op nachtvluchten moet op Europees niveau ingevoerd worden. Zo vermijd je het gevaar dat luchthavens onderling gaan concurreren. Een regionaal of landelijk verbod zou de werkgelegenheid en economische ontwikkeling in het gedrang kunnen brengen. De Europese schriftelijke verklaring dient door 314 europarlementsleden ondertekend te worden. Zo wordt de verklaring een officiële vraag aan de Europese Commissie. Sannen, De Roeck en Spreeuwers : "Wij willen de pleitbezorgers van de nachtrust zonder lawaaihinder een hart onder de riem steken. Door een Europese regeling kunnen we nachtvluchten in Limburg vermijden." Ludo Sannen, Vlaams volksvertegenwoordiger Jacinta De Roeck, senator Fabian Spreeuwers, gemeenteraadslid Opglabbeek |
Nog een geluk dat de anti-welvaart en anti-technologie partij Groen! nog weinig aandacht krijgt voor hun idiote voorstellen.
Er bestaan immers technische en organisatorische oplossingen om de milieuoverlast ten gevolge van nachtvluchten op te lossen. Het verbod op nachtvluchten mag enkel het allerlaatste middel zijn. |
Je titel klopt niet. Vermelde personen staan op de SP.a-lijst.
Overlopers, bah! |
Citaat:
En voor alle duidelijkheid: de vraag voor een verbod op nachtvluchten in Europa is een initiatief van oa Bart Staes, lijsttrekker voor Groen! voor het Europees parlement. Groen! is wel blij met de steun van de Limburgse groenen en hoopt dat zij hun kartelgenoten ook kunnen overtuigen (ik spreek nu gemakkelijkheidshalve voor Groen!, hoewel ik geen mandaat daartoe heb). |
de titel klopt wél, want wij zijn de Limburgse groenen, ga maar eens kijken op onze website: www.limburgsegroenen.be
bart staes van groen! is degene die het initiatief heeft genomen en wij steunen dat initiatief en ondertekenen het. doen wij daarmee afbreuk aan bart? Ik dacht van niet, in tegendeel zelfs, wij ondersteunen hem ! |
Dat is toch wel een gat in de mobiliteit creëren. Maatschappijen kunnen hun schema's niet vrij bepalen en het is nog egoistisch ook als ze aan de andere kant van de wereld s'nachts moeten opstijgen om te zorgen dat ze hier overdag aankomen.
|
Citaat:
|
Is het niet egoïstisch dat de zogenaamde Limburgse Groenen zich enkel zorgen maken over de nachtvluchten in Limburg. Waar waren ze in het conflict rond de nachtvluchten boven de Brusselse Rand? Ooit al eens stilgestaan bij het feit dat er elders in het land mensen wakker liggen van dergelijke vluchten?
|
Citaat:
|
Een verbod op nachtvluchten moet regionaal, en zeker niet internationaal geregeld worden.
Als Wallonië wil dat er geen nachtvluchten meer zijn boven Wallonië moeten ze dat maar beslissen. Maar waarom moeten wij beslissen dat er geen nachtvluchten naar onbewoonde regio's in Noord-Frankrijk of Spanje mogen zijn? Een Europees verbod op nachtvluchten is een slecht voorstel. Vooral voor onze welvaart. |
Citaat:
- Optimaliseren van de stijgvector (zoals men in Schiphol doet) - Spreiden in de tijd, alles wat overdag kan (zoals charters) ook overdag doen. - Ruimtelijk spreiden van de nachtvluchten, maar dan niet door idiote kabinetmedewerkers, maar door experts. - Als het echt nodig is, en economisch te verantwoorden: alle huizen in de opstijgroute zwaar isoleren of onteigenen. - ... Trouwens, binnenkort is er terug ruimte voor nachtvluchten in Zaventem. DHL is al volop aan het inpakken. :cry: |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:07. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be