![]() |
dat las ik vanmorgen in de Metro 8O
N-VA voor afschaffing provincies BRUSSEL De Nieuw-Vlaamse Alliantie pleit voor de afschaffing van de provincies en de intercommunales. Die niveau’s moeten in de visie van de partij vervangen worden door streekbesturen, zodat er in Vlaanderen slechts drie bestuursniveau’s overblijven, zei voorzitter Geert Bourgeois bij de voorstelling van het partijprogramma inzake binnenlands bestuur. Democratisch georganiseerde gemeenten zijn daarbij het uitgangspunt en moeten meer middelen en bevoegdheden krijgen. De rol van de gemeenteraad moet worden uitgebreid en er moet tijdens de vergaderingen een vragenuurtje voor de burger komen. Een rechtstreekse verkiezing van de burgemeester ziet de partij niet zitten, omdat de bekendheid dan zou primeren boven de bekwaamheid. De partij ijvert verder voor een volledige overheveling van alle bevoegdheden over de lokale besturen, OCMW’s, politie, brandweer, civiele bescherming en kieswetgeving naar Vlaanderen. Bron: Metro |
Dat is hun enige antwoord op onze theorie dat de provincies perfect de gewesten kunnen vervangen.
|
Goed idee, zolang de bevoegdheden vooral naar de gemeenten gaan.
|
Citaat:
Correctie: het idee van de afschaffing van de provincies en de invoering van stads- en plattelandsgewesten dateert al van uit de VU-tijd (meer bepaald werd het de eerste keer gelanceerd in 1999). Lang voor er dus sprake was van de Blubberclub en het steeds weer wisselende politieke visies. |
Citaat:
|
Citaat:
zoiets zie je snel over t hoofd 8) |
Citaat:
Volgens mij moet de afschaffing van de provincies zeker overwogen, maar men moet wel voorzien in een goede opvang van de huidige provinciale taken. Ook het standpunt over de gemeenteraden lijkt de moeite te zijn, meer bevoegdheid voor de gemeenteraad, vragenmoment voor burgers, geen rechtstreekse burgemeesters verkiezing. |
Citaat:
Het voorstel is te gek voor woorden. Mijn conclusie: VERTICAAL KLASSEMENT! |
Citaat:
In onze visie begint de democratie op gemeentelijk en stedelijk vlak. Daar de provinciale indeling een totaal waardeloze indeling is, die bv. ook niet voor de politiezones wordt gebruikt, wensen wij hierin verandering te brengen. Echt vernieuwend omdat het beter is. |
Citaat:
P.S. : Ah ja, voor ik vergeet, niemand sprak daarover in de franstalige krant Metro. Geen belangrijk nieuws misschien. 8) |
pure verkiezingspropaganda noem ik het , na 13 juni hoor je er niks meer van als CD&V eens zegt hoe NV-A zich moet gedragen
|
Citaat:
Ik zoek in elk geval naar een zweem van inhoudelijkheid in uw reactie... |
Citaat:
Laat staan die paar kladjes programma gelezen zou hebben? Jullie denken echt dat de aarde rond jullie navel draait hé... |
Hier zit er één die helpen schrijven heeft aan dat programmapunt.
Vorige partijraad is dat goedgekeurd geweest. Het belangrijkste is dat de gemeenten meer bevoegdheden en middelen moeten krijgen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
NVA wil provincies afschaffen. Mogelijk een goed voorstel, ik kan er niet zo onmiddellijk over oordelen.
Ik hoop dat na deze verkiezingen het voor de Vlamingen duidelijk wordt dat NVA de juiste keuze gemaakt heeft en de vijf resoluties van het Vlaams parlement binnen een redelijke tijd verwezenlijkt. Anders schaft NVA zichzelf af. Enkele mandaten veroveren is niet voldoende. |
Citaat:
Geen regeringsdeelname zonder de vijf Vlaamse resoluties in het regeerakkoord! En niet als bladvulling, maar als essentieële Leitmotiv voor het ganse akkoord. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:26. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be