Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
(Bericht 3896506)
Spreek voor uwzelf over Frankrijk. De Franstalige Belgen hebben een zeer sterke culturele verband met Frankrijk en delen helemaal niet uw opinies. Het is niet de aanwezigheid van anderstaligen in Vlaanderen die stoort? Leg me dan de "Waalse ratten, rol uw matten" uit. Het komt uit de lucht, zeker......
|
Ik ga heel veel om met Walen, ik heb zelf meer dan 10jaar tussen hen geleefd.
Ik kan je met een gerust hart verzekeren dat de Walen liever afhangen van Antwerpen, dan dat ze zouden moeten afhangen van Parijs.
En je spreekt over Franstalige Belgen. Mag ik je er even op wijzen dat je in Belgie geen Franstaligen, maar enkel Waalstaligen en Franstalige onderdrukkers.
Het mooiste bewijs dat Waals en Frans twee totaal verschillende Latijnse talen zijn, vindt je in de telwoorden van deze twee talen.
Cultureel hebben de Walen ook zeer weinig gemeen met Frankrijk, ongeveer even veel als de Vlamingen met Nederland.
Politiek hebben beide regio's zelfs helemaal niets gemeen met hun buurlanden.
Om te beginnen is de manier van het verkiezen van een staatshoofd en een regeringleider al totaal verschillend.
Daarnaast is het Belgische sociale zekerheidstelsel totaal niet te vergelijken met één van onze buurlanden.
Op geschiedkundig vlak, zal Frankrijk NOOIT aanvaarden dat de Waalse gemeenschap een bloedige strijd tegen Frankrijk als Waals feest. Frankrijk heeft te veel zaken uit de geschiedenis die ze liever verzwijgt, die in wallonie worden onderwezen.
Nemen we even de slag bij Waterloo, waar de Waalse gemeenschap zeer trots is op haar aandeel in het verslagen van het toenmalige Franse leger.
Of het aandeel van de Waalse gemeenschap in de 100jarige oorlog, waar het aandeel van de hulp van de Belgische(Franstalige) adel aan Engeland niet te onderschatten is.
Of zullen we naar een paar voorvallen uit de vorige eeuw gaan, waar Frankrijk weigerde om Belgie en zijn Franstalige leger, bestaande uit Waalse officieren en Vlaams en Waals kanonnenvlees, te komen helpen de Duitse indringer tegen te houden en liever zijn eigen troepen ver van het krijggewoel hield.
Of zullen we het even hebben over de Franse regering die weigerde om haar binnenvaartwegen tussen Wallonie en Parijs aan te passen naar de moderne binnenschepen, omdat dit te veel schade zou berokkenen aan haar zeehavens.
Of aan de economische beslissingen om bedrijven in Wallonie en Brussel te sluiten, omdat deze te grote concurrenten waren voor de minder rendabele bedrijven in thuisland Frankrijk.
Het gezegde " Waalse ratten, rol uw matten" komt trouwens uit de strijd om Vlaamstalige Universiteiten en Vlaamstalige officieren in Belgie.
Helemaal niet meer toepasselijk in de huidige taalstrijd trouwens, waar het niet een strijd is tegen de Walen, maar tegen de Franstalige regioloze bezetters. Franstalige Belgen bestaan immers niet, menis in Begie immers of Vlaamstalig, of Waalstalig, of Duitstalig, of een Belgische taal onmachtige.