![]() |
Vandaag is er weer wat heisa rond de uitspraak in het ongeval aan de Gentse Gasmeterlaan, dat aan 2 jonge meisjes het leven kostte. Net als ieder normaal mens vind ik het verlies van 2 levens verschrikkelijk. De chauffeur die de 2 meisjes aanreed, had een veel te hoge snelheid. Daarover geen discussie. De rechter oordeelde dat ook de meisjes een stuk van de verantwoordelijkheid droegen. Volgens "de krantencommentatoren" (die het ook niet per se beter weten) was de rechter te mild. Zij zijn "geschokt" omdat de rechter de verantwoordelijkheid niet uitsluitend bij de chauffeur legde. Ik ben van mening dat de chauffeur zeker een straf mag krijgen, maar die hoeft niet super-zwaar te zijn. Het is ook niet meer dan redelijk dat alle weggebruikers, dus ook voetgangers en fietsers, hun verantwoordelijkheid moeten opnemen in het verkeer. Ik doe dus niet mee met de hele koren die alleen de chauffeurs met de vinger wijzen. Op het journaal van TV1 lieten enkele kinderen hun gezond verstand blijken: ook zij vonden dat de meisjes beter hadden kunnen uitkijken. Het ging om meisje van 10 tot 12 jaar geloof ik. "Die kunnen niet als volwassenen aan het verkeer participeren", zeggen "deskundigen". Sommige kinderen van 12 consumeren al fenomenaal of hebben zelfs seks (niet dat ik dat toejuich). Ze zijn dan ook al volwassen genoeg om het verkeer te kunnen beoordelen, lijkt me. Ik wil hiermee niets afdoen van het lijden van de ouders, die hun dochters kwijt zijn. Voor de chauffeur zal het ook iets zijn dat hem voor de rest van zijn leven tekent.
|
Het is zeker een feit dat deze mens zal tekenen voor de rest van z'n leven. Toch vind ik dat het rijverbod langer mag gelden. Daarnaast vind ik het oordeel van de rechter rechtvaardig.
|
Nu we het toch over de zwakke weggebruiker en z'n verantwoordelijkheden hebben, even dit. Een zelfgehouden steekproef van enkele weken geleden. 18h. Donker. Fietsers geteld: 92. Fietsers zonder verlichting: 69.
Een van m'n beste vrienden is aan een levenslange afbetaling bezig voor het "vermoorden" van zo'n onverlichte fietser. Ook een triest verhaal hoor. |
Citaat:
Ik vind die uitspraak toch ook maar bizar hoor. Als ge in dronken toestand iemand doodrijdt doet ge er dus best aan om u niet om de slachtoffers te bekommeren en zo rap mogelijk door te rijden.Als ge dan een nacht goed geslapen hebt kan de politie uw intoxicatie niet meer vaststellen! Ook die boete-ik ben nu vergeten hoeveel het was maar het viel al bij al nog mee-is raar. Binnenkort moeten we voor de minste slordigheid astronomische boetes betalen maar hoe erger de feiten hoe lager in verhouding de boete! Gisteren gelezen: Uw hond laten loslopen: 200 € boete Een groepsverkrachter wordt veroordeeld: 995 € boete Dat vindt ik toch niet logisch. |
De rechter heeft hierbij een heel goede uitspraak gedaan, zijn zegje daarna was terecht.
Leg niet alleen de schuld bij een ander, maar zoek ook bij uzelf. Thomas |
Citaat:
De straf voor die doodrijder interesseert mij niet-meestal stappen die gasten met rijverbod onmiddellijk terug achter het stuur-maar die kinderen hebben wel de doodstraf gekregen omdat meneer Lippens op tijd wou zijn om naar Familie te gaan kijken. De rechter heeft hier geen "goede"uitspraak gedaan, maar ons wantrouwen in heel dat rechtssysteem nog maar eens bevestigd. |
chr. Wouters,
niet mee eens, ik vond dit een hele goeie uitspraak! De zwakke weggebruikers denken dat ze tegenwoordig zich alles kunnen permiteren en dat was niet de bedoeling van die wet. |
Citaat:
|
Citaat:
voor u misschien, ik ben nog vrij jong ( 14 jaar :D ) en ik fiets elke dag naar school. Maar ik kijk extra uit, ook bij het oversteken bij het groen. Spijtig dat het zo moet. M |
Citaat:
voor u misschien, ik ben nog vrij jong ( 14 jaar :D ) en ik fiets elke dag naar school. Maar ik kijk extra uit, ook bij het oversteken bij het groen. Spijtig dat het zo moet. Maar in dit ongeval waren er geen lichten nog een extra hint. Thomas |
Citaat:
In de Telegraaf van 19 april 2002 werd gemeld dat in Nederland het aantal slachtoffers weer onder de grens van duizend ligt: 993. Vergeleken met België is dit heel weinig. Of beter gezegd: België heeft veel te veel verkeersdoden! Vergelijkingen maken is steeds moeilijk, maar laat mij u toch het volgende aantonen : Nederland heeft 15.981.472 inwoners (cijfers juli 2001) ; België heeft 10.258.762 inwoners. Nederland betreurt 993 verkeersdoden. In verhouding tot het bevolkingsaantal, zou België dan moeten uitkomen op: (10.258.762/15.981.472)*993 = 637 Met andere woorden: Indien België even verkeersveilig zou zijn dan Nederland, dan zouden bij ons 637 verkeersdoden per jaar vallen. Vandaag vallen er in België 1480 verkeersdoden per jaar. Verdere commentaar lijkt mij overbodig. ( Eerlijk overgenomen , omdat ik te lui was om zelf iets te schrijven) mvg. Rogier :wink: |
Citaat:
Al uw uitgekijk(bestaat dat woord?)op de fiets zal u niks helpen als er een dronkelap tegen 100/uur voorbijkomt. |
Citaat:
|
Citaat:
leer verstaan dat de schuld niet altijd ligt bij de auto's maar dat ook kinderen, jongeren beter moeten uitkijken! Voor mij heeft deze rechter heel goed gescoord. Beter uitkijken is de boodschap! Thomas |
Over enkele weken gaan ze het in De Zevende Dag hebben over een nieuw wetsvoorstel van Agalev, dat erop neerkomt dat de chauffeur altijd verantwoordelijk wordt gesteld bij een ongeval waarbij een auto en kinderen zijn betrokken. De kinderen zouden altijd vrijuit gaan. Zo'n voorstel lijkt wel door kleine kinderen bedacht. Maar nee, daarmee doe ik kleine kinderen onrecht aan, want zelfs die zouden niet met zo'n idioot voorstel voor de dag durven komen.
|
hm hm hm
|
Vergelijking Nederland België.
Zijn hier dan geenmensen die in Nederland rijden? De hele struktuur van Nederland is verschillend met die van België. De wegen zijn beter, er is veel minder lintbebouwing en er zijn ook veel meer verkeersvrije woonkernen. Dit zijn de 3 belangrijkste oorzaken waarom er in Nederland minder verkeersslachtoffers zijn en zullen blijven tegenover België. De rest is lariekoek en apekool. |
Citaat:
Thomas |
Citaat:
Maak u geen zorgen: bij de volgende regering zijn de Groenen er niet meer bij en dan belanden al hun maatregelen-goeie en minder goeie-gewoon in de prullenmand. |
Citaat:
Wat te doen in Vlaanderen: - kwaliteit van de wegen verbeteren - meer fietspaden aanleggen, eigenlijk overal maar vooral langs provinciale wegen - gevaarlijke punten oplossen - snelheidsbeperkende maatregelen nemen: rotondes i.p.v. stoplichten, verkeersdrempels, enz. - hoofdverkeersroutes zoveel mogelijk buiten de bebouwde kom houden - meer woonerven en zones 30 km/u aanleggen - meer camera's plaatsen - wel fotorolletjes in de camera's doen... :) - de fotorolletjes ook bekijken en snelheidsovertreders een boete toesturen..... :D - meer vliegende patrouilles op snelwegen en provinciale wegen invoeren, bijv. voor alcoholcontroles - hoge straffen instellen voor verkeersovertredingen Ik denk dat je zo een heel eind komt met de vermindering van het aantal verkeersslachtoffers. Sommige punten zijn waarschijnlijk al gerealiseerd, andere willen misschien nog niet echt lukken. Volledig veilig zal het natuurlijk nooit worden, maar je kan het aantal slachtoffers denk ik wel halveren tot op het niveau dat Rogier noemt. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:52. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be