Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   België mogelijk een doelwit voor aanslag (https://forum.politics.be/showthread.php?t=11713)

Raven 8 april 2004 11:54

Gepubliceerd op woensdag 8 maart 2004

België mogelijk een doelwit voor aanslag, vreest terreur-expert Hugo E. Ceuppens

De aanslagen van laatstleden in Spanje heeft iedereen met verbazing geslagen, en onrust gewekt over het Europa waarin we leven. Vooral dat laatste heeft zijn effect niet gemist. Veel inwoners van Europa stellen zich nu de vraag of hun land ook een mogelijk doelwit is voor een aanslag.

De reactie van nationale overheden hierop is zeer divers. Sommige landen, waaronder Nederland, Oostenrijk, Noorwegen en Polen erkennen de bedreiging van het terrorisme als zeer realistisch. Dit om verschillende redenen zoals de huisvesting van grote Amerikaanse concerns, of de aanwezigheid van troepen in Irak.

Vermits België noch troepen heeft in Irak, noch de buitenlandse politiek van de Verenigde Staten heeft gesteund, verklaarde de Belgische minister van buitenlandse zaken, Louis Michel, al vlug dat er geen aanwijzingen zijn van geplande aanslagen in België.

Niet waar, aldus Hugo E. Ceuppens, terreur-expert aan de Universiteit Gent.

"Al jaren is België een grote draaispil voor het Internationale terrorisme. Niet alleen als platvorm voor het transport van wapens, maar eveneens als plangebied voor verschillende aanslagen. Zo was België, samen met Duitsland, Spanje en Frankrijk essentiëel in de planning van de 9/11 aanval op de WTC in Amerika. Alsook de moord op de hoogste bevelhebber (Massoud, nvdr) van de Afghaanse Noordelijke Alliantie.
Niet zo onverwacht,gezien haar centrale ligging in Europa. Maar ditzelfde maakt het ook een primair doelwit. Het doel van Terrorisme is namelijk erop gericht zoveel mogelijk aandacht te trekken voor een bepaalde zaak. En voor de meeste moslim-terreur groepen is dat een heilige oorlog tegen wat zij beschouwen als onderdrukking van het Westen. Deze onderdrukking is vaak niet materialistisch, zoals de bezetting van Palestina of Afghanistan, maar vooral cultureel en religieus. De recenste oorlog in Irak is een pretext zonder meer, wat de aanslag in Spanje des te tragischer maakt.

België zou een idealistisch doelwit zijn voor eender welke organisatie die de Verenigde Naties, Europa of het Westen in het algemeen wilt treffen. Het is niet echt een vraag of dit zal gebeuren, eerder een vraag van wanneer."

Is België voorbereid op zulke aanslag?

"Absoluut niet. Althans niet op deze vorm van terreur. Terrorisme kennen we al van sinds de tweede wereldoorlog, met o.a. de bende van Nijvel, maar het moslim-terreur van vandaag is zeer gesplinterd in kleine fracties die slechts sporadische contacten hebben met elkaar. De oorlog in Afghanistan heeft het sterk hiërarchische Al Qaeda zoals we het kenden uitgeschakelt, maar een nieuwe vorm is zonder twijfel geboren. Of dit veiliger is voor ons? Kijk naar de aanslagen van Spanje. Niet dus. Belangrijk is te beseffen dat de daders in kwestie helemaal niets te maken hadden met Irak. Zelfs niet eens in nationaliteit. Splintergroepen die aanslagen plegen in naam van de heilige zaak, ook al is dat aan de andere kant van de wereld, ongeacht de religie, politieke oriëntatie of huidskleur van de slachtoffers. Dat is de nieuwe vorm van terreur. Hierover stond niemand stil tot nu. Laat staan dat België zich hierop heeft voorbereid.

De huidige mentaliteit van het ministerie van Buitenlandse zaken is zeker niet positief. Enkel door te erkennen dat België een doelwit is wegens de huisvesting van talloze Europese gebouwen, kunnen we ons wapenen tegen terreur. Ook Spanje dacht veilig te zijn, 'dankzij' hun ongenadige aanpak van ETA (terreurgroep in Spaans Baskenland, nvdr), om enkel nu opgeschrikt te worden door veel zwaardere explosies."

Is het niet mogelijk tot een dialoog te komen? De wortels aanpakken van het terrorisme?

"Het is moeilijk om terrorisme algemeen te beschouwen, er zijn talloze redenen voor terreur. Het onstaat altijd uit een vorm van onrecht, of wat ervaren wordt als onrecht. Dus in principe zou eender welk onrecht besproken kunnen worden. Ik ben er heilig van overtuigd dat Spanje meer had kunnen bereiken door een dialoog met ETA dan repressie, net zoals ik er heilig van overtuigd ben dat er nooit een dialoog mogelijk zal zijn met moslim-extremisten. Hun doel is zoals ze het vaak zelf verkondigen, extreme islamitische visies realiseren die ze nu onderdrukt zien door het Westen. De reactie van Spanje, het terugtrekken van hun troepen uit Irak is een verkeerd signaal. En lokt meer terrorisme uit dan het zal oplossen. De enige manier om deze nieuwe generatie van terroristen te bestrijden ligt in een intense samenwerken tussen de verschillende Europese naties en de Verenigde Staten, om zo de cellen te identificeren en op te rollen. Iets wat in theorie al jaren bestaat, maar nog altijd niet in praktijk werd omgezet."

Reactie ministerie

Belgische instanties leveren geen eenduidig beeld op over eventuele scherpere veiligheidsmaatregelen. Een persvoorlichter voor het ministerie van Binnenlandse Zaken wilt alleen kwijt dat de Spaanse ambassade in Brussel extra worden beveiligd.

Wel zijn de autoriteiten volgens hem alert op dreigingen, "Als maatregelen zich opdringen, dan zullen deze genomen worden."

pope 8 april 2004 12:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raven
Wel zijn de autoriteiten volgens hem alert op dreigingen, "Als maatregelen zich opdringen, dan zullen deze genomen worden."

Zoals altijd, als het te laat is!
Het enige wat mij een beetje geruststeld is dat ik ver van Antwerpen woon, want de kans is zéér reëel dat Antwerpen het eerste doelwit wordt.

Jozef Ostyn 8 april 2004 12:55

Uiteraard kan een aanslag zoals in Madrid ook hier plaatsvinden. De terorristen viseren ons immers allemaal. Voor hen is Pax Christi evenzeer anathema als de CIA. Alleen hebben sommige naievelingen dat nog niet door.
Dit gezegd zijnde zit ik nu ook weer niet te beven van de schrik wanneer ik elke dag met de trein het ideale doelwit voor een bomaanslag (Brussel-Centraal) binnenrij. Schrik is over het algemeen een slechte raadgever en geen manier van leven.

Jozef Ostyn 8 april 2004 12:55

Uiteraard kan een aanslag zoals in Madrid ook hier plaatsvinden. De terorristen viseren ons immers allemaal. Voor hen is Pax Christi evenzeer anathema als de CIA. Alleen hebben sommige naievelingen dat nog niet door.
Dit gezegd zijnde zit ik nu ook weer niet te beven van de schrik wanneer ik elke dag met de trein het ideale doelwit voor een bomaanslag (Brussel-Centraal) binnenrij. Schrik is over het algemeen een slechte raadgever en geen manier van leven.

Raf C 8 april 2004 13:16

wat een suggestieve vraagstelling weeral...

illwill 8 april 2004 13:22

Hoe durft ge nog op het eerste stemmen, men heeft toch al toegegeven dat men een aanslag wou plegen in kleine brogel, dat is belgie en dus ook europa ... enkel de 2de keuze op deze poll is zowiezo nog mogelijk.

Antoon 8 april 2004 13:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pope
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raven

Het enige wat mij een beetje geruststeld is dat ik ver van Antwerpen woon, want de kans is zéér reëel dat Antwerpen het eerste doelwit wordt.

Waarom Antwerpen?

Gargamel 8 april 2004 13:25

Ik denk niet dat we het doelwit zijn,ze zwermen wel van hieruit naar elders.Thuisbasis heet dat.

Xnorf 8 april 2004 13:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Antoon
Citaat:

Waarom Antwerpen?

haven -> amerikaanse wapens

(schat ik zo)

Ik gok eerder op Brussel omdat daar meer gebouwen staan van de europese top -> meer vliegen in 1 klap

Antoon 8 april 2004 13:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xnorf
Citaat:

Waarom Antwerpen?

haven -> amerikaanse wapens

(schat ik zo)

Ik gok eerder op Brussel omdat daar meer gebouwen staan van de europese top -> meer vliegen in 1 klap

Ik dacht het ook. De NAVO is toch in Brussel, niet?

Tegendradigaard 8 april 2004 13:31

Ik beken eerlijk dat ik toch wel blij ben dat ik niet met de trein naar het werk moet gaan. En ik durf ook eerlijk bekennen dat ik als ik (voor mijn werk) af en toe in de Joodse en diamantwijk moet zijn van Antwerpen ik me toch niet helemaal gerust voel. Mijn vrouw heeft mij ook al gevraagd om daar zo weinig mogelijk te komen.

Ik denk dat het eerder een kwestie van tijd is dat wij ook weer zulke aanslagen moeten ondergaan. Want we hebben al dodelijke en bloederige moslimaanslagen gekend in ons land en zeker in Antwerpen.

Pessimistisch ? Ja op dat gebied ben ik pessimistisch geworden. 11/9 was nog voor velen de ver van ons bed show. 11/3 staan ze al voor onze slaapkamerdeur.
Wanneer in onze slaapkamer ? Wanneer in ons bed ?

Zoals die Spaanse dame zich vertwijfeld afvroeg nadat haar appartementsgebouw werd opgeblazen toen de politie dat krapuul wou arresteren die de bomaanslagen mee gepland en uitgevoerd hadden.

Dilbert 8 april 2004 13:32

Citaat:

Citaat:

Waarom Antwerpen?

Misschien om te radicaliseren. De bedoeling van het moslim-terreur is om een zo groot mogelijke polarisatie te krijgen, moslims versus het Westen. Een aanslag in Antwerpen of in (de Europese wijk van) Brussel geeft internationale uitstraling, en radicaliseert de al gespannen lokale situatie.

Raf C 8 april 2004 14:39

Citaat:

Ik beken eerlijk dat ik toch wel blij ben dat ik niet met de trein naar het werk moet gaan. En ik durf ook eerlijk bekennen dat ik als ik (voor mijn werk) af en toe in de Joodse en diamantwijk moet zijn van Antwerpen ik me toch niet helemaal gerust voel. Mijn vrouw heeft mij ook al gevraagd om daar zo weinig mogelijk te komen.
Hebt meer kans om met uw auto tegen een boom te knallen en even dood te zijn...

Raven 8 april 2004 14:45

Dat heb je aan jezelf te danken. Net zoals roken. Daar ga je ook van heen.

Maar als je de lucht invliegt omdat een pipo zich opblaast werd de keuze voor u gemaakt.

Tegendradigaard 8 april 2004 14:46

De kans dat ge door de bliksem getroffen wordt is ook heel klein Raf C. Maar ik ga toch niet bij een onweer dat vlak boven mijn hoofd aan het woeden is in een open veld staan, zeker niet met een ijzeren staaf boven mijne kop.

Never say never.

Tegendradigaard 8 april 2004 14:55

Net zoals enkele honderden jaren geleden het woord van de pastoor goed genoeg was om zich met honderden de dood te laten injagen, is nu het woord van de imam goed genoeg om zichzelf en enkele honderden anderen de dood in te jagen.

illwill 8 april 2004 15:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf C
Citaat:

Hebt meer kans om met uw auto tegen een boom te knallen en even dood te zijn...

Dat bewijst enkel dat u niet kan autorijden.

Raf C 8 april 2004 15:16

Dikke zever.

Blijf dan allemaal thuis he...

illwill 8 april 2004 15:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf C
Dikke zever.

Blijf dan allemaal thuis he...

Neen dank u ik ga liever weg met goed weer.

Tegendradigaard 8 april 2004 15:40

bwa as de Raf mijn hypotheek wil afbetalen, mijn gezin rijkelijk wil voorzien van het hemelse manna, ook gekend onder de naam euro's, wil ik gerust thuis blijven. Ik wil nie te zuinig leven as ik thuis moet blijven, maar ik wil U ook nie uitzuigen (is dat nie gewaagd as man zo iets zeggen tegen de Raf ?) maar ik denk dat ge der met een 4000 euro/maand vanaf kunt komen.

is het een deal Raf ?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be